کد خبر: 1031003
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
یک روانشناس درباره چگونگی مدیریت استرس و عوامل بروز این اختلال در افراد توضیحاتی داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مهرناز آزاد یکتا روانشناس درباره مدیریت استرس اظهار کرد: استرس موقعیتی است که فرد مجبور می‌شود سازگاری معمول خود را تغییر دهد، البته استرس می‌تواند زمینه خوشایند و ناخوشایند داشته باشد و همه انسان‌ها در طول عمر خود آن را تجربه می‌کنند.

وی با اشاره به دو نوع استرس هاد و مزمن افزود: در استرس هاد فرد به طور ناگهانی با آن مواجه می‌شود، اما در استرس مزمن شخص روزانه با آن درگیر است مانند (ماندن در ترافیک و...) که تبدیل به استرس در فرد می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: البته تفاوت‌هایی در مقابله با استرس در افراد وجود دارد و برخی در مواجه شدن با آن راهبرد‌های مقابله‌ای کارآمد دارند که اصطلاحا به این دسته، افراد موفق در مدیریت با استرس گفته می‌شود که با اعتماد به نفس و تسلط بر اوضاع مسئولیت پیش آمده را برعهده می‌گیرند و شرایط را ارزیابی و با موقعیت استرس‌زا مقابله می‌کنند.

آزاد یکتا دسته دوم را افرادی دانست که در مواجه شدن با استرس رفتار درستی ندارند و در این باره بیان کرد: این اشخاص با انکار یا اجتناب از موقعیت استرس‌زا فرار می‌کنند و یا اینکه با رفتار‌های شتاب زده بدون در نظر گرفتن جوانب عملکرد خود کار را برای حل مشکل دشوارتر کرده و گا‌ها با پرخاشگری و بروز حالت‌های خلقی منفی به گونه انفعالی با موقعیت‌های استرس‌زا مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: آثار استرس بسیار مخرب بوده و می‌تواند تأثیر منفی بر جسم و روان ما داشته باشد، همچنین افرادی که استرس زیادی دارند مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند (زخم معده، قلب‌وعروق، عفونت‌های مکرر، افزایش وزن، اختلال در خواب و...) هستند.

این روانشناس با اشاره به دو بُعد هیجانی و روان شناختی استرس افزود: در بُعد هیجانی، استرس سبب به وجود آمدن اضطراب، عصبانی شدن، کاهش اعتماد به نفس و شادابی می‌شود. در بعدُ روان شناختی، استرس موجب اختلال در تمرکز و حافظه میان مدت، ضعف در تصمیم گیری و می‌شود که تمام این‌ها شرایط را مهیا می‌سازد که میزان ناکارآمدی و سطح بی‌کفایتی در فرد افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: تأثیر استرس در بُعد رفتاری نیز موجب بروز اشتباهاتی از طرف فرد می‌شود، به گونه‌ای که از موقعیت‌های استرس زا دوری کرده و از مقابله کردن با بسیاری از موقعیت‌ها خود را کنار می‌کشد که همین امر سبب انزوای اجتماعی در فرد می‌شود، یعنی دیگر برای امتحان رانندگی نمی‌رود، چون در آزمون‌های متوالی شکست خورده و کلا دریافت گواهینامه را کنار می‌گذارد.

این روانشناس افزود: بسیاری از افراد برای مقابله با این مشکلات و جبران آسیب‌های پیش آمده و تسکین درد خود پناه به اعتیاد می‌برند و مسائل قبلی را نه تنها حل نکرده، بلکه مشکلی دیگر بر آن می‌افزایند و خود را در یک دور باطل قرار می‌دهند.

آزاد یکتا گفت: برای مدیریت هر چه بهتر استرس فرد باید میزان پذیرش خود را بالا ببرد و بداند انکار کردن عامل استرس‌زا هیچ کمکی به او نمی‌کند، همچنین فرد باید میزان آگاهی و اطلاعات خود را از موقعیت و نحوه کنار آمدن و پشت سر گذاشتن عامل استرس‌زا افزایش دهد و گفتار و افکار منفی را از خود دور کند، چرا که این‌ها موجب کاهش ابتکار عمل و انجام خطا‌های بیشتر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: افراد باید سرمایه‌های عاطفی و اجتماعی خود را با برقراری روابط صحیح و رضایت بخش با دیگران غنی سازند و با دیگران مشورت کنند و از حمایت‌های عاطفی برخوردار شوند و در نهایت اگر فرد دچار استرس شدید بود با مراجعه به پزشک و روانشناس تحت درمان قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار