کد خبر: 1030948
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
سید مصطفی میرسلیم :
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در حالی از اعمال حداقل اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ سرباز زده که این اصلاحات هیچ نیازی به مذاکره ندارند و اعمال آنها تنها معطل اراده دولت است.
 

سرویس سیاسی جوان آنلاین: سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج در خصوص لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش تکیه بودجه به درامدهای پایدار از طریق اصلاح نظام مالیاتی و مولدسازی درآمدهای دولت و مدیریت هزینه های دولت از جمله محورهای مهمی هستند که به عنوان اصلاحات ساختاری باید در بودجه لحاظ می شد تا کسری بودجه که منشأ بسیاری از مشکلات است، مهار شود.

وی در ادامه عنوان کرد: دولت برخلاف وعده های خود، به این اصلاحات وقعی ننهاده ، لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه ۱۳۹۹ با رشد ۴۵ درصدی در بودجه عمومی و مخارج دولت، رشد ۲۵ درصدی حقوق، رشد ۲۵۰ درصدی فروش نفت یا اوراق نفت، بزرگترین رشد را در دهه های اخیر داشته و سهم کسری تراز عملیاتی آن ۳۵ درصد بودجه است. در عین حال سهم مالیات از بودجه عمومی ۲۹ درصد است که كمترين سهم در دهه های اخیر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این آمار و ارقام نشان می دهد که احتماًلا بودجه سال آینده با فرض لغو تحریم ها بسته شده است، زیرا دولت روی فروش حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز حساب باز کرده که به اندازه فروش سال ۹۶ و پیش از تحریمها است. امسال فروش نفت میانگین حدود ۵۰۰هزار بشکه در روز بوده است

میرسلیم افزود: دولت در حالی از اعمال حداقل اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ سرباز زده و بودجه ای تورم زا با درآمدهایی غیرقابل تحقق وخوشبینانه با فرض برداشته شدن تحریمها تدوین کرده است که این اصلاحات هیچ نیازی به مذاکره ندارند و اعمال آنها تنها معطل اراده دولت است. دولت در وقت تعیین شده لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس تحویل داد که این لایحه بودجه چهار نکته مهم از پیش بینی های دولت درسال آینده را نشان می دهد.

وی در ادامه گفت: نکته اول این است که بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۴۱ هزار میلیارد تومان خواهد بود که به نسبت سال جاری ۴۷ درصد افزایش داشته است. نکته دوم این است که دولت درآمدهای نفتی سال آینده به نسبت قانون سال جاری بیش از دو برابر و درآمد حاصل از واگذاریهای مالی را بیش از ۵/۱ برابر در نظر گرفته است.

نماینده مردم تهران افزود: علاوه براین، نرخ تسعیر ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. این آمار و ارقام نشان می دهد که احتمالا بودجه سال آینده با فرض لغو تحریمها بسته شده است، زیرا دولت تعداد بشکه های نفتی که قرار است بفروشد را حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته که در سطح فروش نفت کشور در سال ۹۶ و پیش از تحریمها بوده است. در سالجاری فروش نفت به طور میانگین حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

وی در پایان گفت: دولت یک بودجه انبساطی با فروض خوشبینانه برای سال ۱۴۰۰ طراحی کرده است. در واقع آنچه که از بودجه ۱۴۰۰ مشخص می شود این است که کسری بودجه بسیار زیادی را تجربه خواهیم کرد . این امر قطعا اثرات نامطلوبی بر روی تورم و تخصیص منابع و علی الخصوص معیشت به همراه خواهد داشت.

 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار