کد خبر: 1030820
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
روند کاهش فوتی‌های بیماری کرونا همچنان ادامه دارد. به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت با اجرای طرح حاج قاسم طی یکی، دو هفته اخیر با کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا مواجه بوده‌ایم.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طی یکی دو هفته اخیر با اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی فوتی‌های روزانه کرونا تا ۴۰ درصد کاهش یافته و از ۱۶۰ شهر که در وضعیت قرمز کرونا قرار داشتند، هم اکنون ۳۴ شهر قرمز باقی مانده‌اند. وضعیت کرونایی در تهران همچنان نارنجی است و بناست تا محدودیت‌های سه هفته پیش در هفته چهارم هم اعمال شود. در عین حال هنوز هم میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در ایران بیشتر از میانگین جهانی است. حالا با نزدیک شدن به شب یلدا همه نگرانند دورهمی‌های بلندترین شب سال، همه دستاورد‌های این چند هفته و کاهش ۴۰ درصدی مرگ و میر بیماران کرونایی را بر باد دهد.

روند کاهش فوتی‌های بیماری کرونا همچنان ادامه دارد. به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت با اجرای طرح حاج قاسم طی یکی، دو هفته اخیر با کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا مواجه بوده‌ایم. آخرین گزارش وزارت بهداشت از وضعیت شیوع کرونا در کشور حاکی از آن است که طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۲۱ آذر ماه بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۹هزار و ۵۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۰۸ تن از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۲هزار و ۶۱۷ تن رسید. در همین زمان، ۲۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۱ هزار و ۷۲۸ نفر رسید. تا کنون ۷۸۷هزار و ۸۵۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵هزارو۷۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۶میلیون و ۶۱۱هزار و ۷۸۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده‌است. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۶ شهرستان نارنجی و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا

وزیر بهداشت در جلسه مجازی با وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در خصوص کووید ۱۹ با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا، طی یکی دو هفته اخیر گفت: «در دو هفته گذشته، ما یک ابتکار ملی به نام طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را در سطح خانوار و محله، با مشارکت فعال جامعه و همکاری‌های بین‌بخشی از جمله سپاه پاسداران، سازمان بسیج مستضعفین، جمعیت هلال احمر، وزارت کشور، بخش خصوصی، مبتنی بر مداخلات برای شناسایی زود‌هنگام، فراهم نمودن خدمات سلامت به صورت فعال و استفاده از تکنولوژی‌های به روز آغاز کرده‌ایم.»

به گفته نمکی اهداف اصلی این طرح عبارتند از پیروی از پروتکل‌های بهداشتی جهت شکستن زنجیره انتقال، تست‌های گسترده آنتی‌ژنی، جداسازی، درمان زودهنگام، اقدامات جدی بهداشتی و اجرای قانون به ویژه برای محدود کردن تجمعات کوچک و جلوگیری از انتقال و خدمات ضروری بهداشتی کاهش موارد بستری در بیمارستان، کاهش موارد مرگ و میر، حمایت از پوشش گروه‌های در معرض خطر است. وی تصریح کرد: «من افتخار می‌کنم که با وجود تمام محدودیت‌ها به دلیل تحریم‌های یک‌جانبه غیر قانونی و محدودیت‌های مالی هیچ‌یک از خدمات بهداشتی درمانی ما تحت‌تأثیر کووید ۱۹ قرار نگرفته‌است.»

مرگ‌های کرونایی ایران بیشتر از آمار جهانی

سید عباس متولیان، اپیدمیولوژیست معتقد است: «بعد از هفته سوم محدودیت‌ها، می‌توان وضعیت بیماری و تأثیرگذاری رعایت پروتکل‌ها را در جامعه ارزیابی کرد.»

به گفته وی جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد، اما ۳/ ۳ درصد مرگ و میر کرونایی را به خود اختصاص داده که از میانگین دنیا بیشتر است. از نگاه این اپیدمیولوژیست، کشور ما با کرونا عمیق‌تر مواجه شد که مراقبت‌های بیشتری را می‌طلبد. وی با ابراز نگرانی از سرمای هوا و شب یلدا گفت: «انتقال بیماری کرونا فرد به فرد و پیش‌رونده است؛ باید این زنجیره را قطع کرد. کرونا مشکل غیر قابل‌حل نیست اگر مدتی محدودیت‌ها را بپذیریم پاندمی بیماری فروکش خواهد کرد.»

نگرانی‌های یلدایی

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا هم با اشاره به اینکه ۵۱ درصد علت ابتلا و انتقال زنجیره کرونا در ارتباط با دورهمی‌هاست، گفت: «اگر شب یلدا از سوی مردم مدیریت نشود، همه دستاوردهایمان از بین خواهد رفت.»

وی با اشاره به همراهی مردم در رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی افزود: «از ۱۶۰ شهر کشور که در شرایط قرمز قرار داشتند به ۳۴ شهر قرمز رسیده‌ایم و تهران هم در حال حاضر در شرایط نارنجی قرار دارد. در این شرایط حضور کارکنان دولت تا ۵۰ درصد ادامه می‌یابد، تردد‌ها از شهر نارنجی به سایر شهر‌ها مشمول جریمه و ممنوع است و ورود پلاک‌های غیر بومی مشمول جریمه خواهد شد.

رئیسی افزود: «همچنان در همه شهر‌های نارنجی از جمله تهران تردد‌های شبانه از ۹ شب تا ۴ صبح برقرار است. در شرایط نارنجی گروه‌های شغلی یک و دو امکان فعالیت دارند، اما گروه شغلی سه که شامل تالارها، قهوه‌خانه‌ها و استخر‌ها می‌شوند و محل تجمع هستند همچنان ممنوع است.»

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا تأکید کرد: «۵۱ درصد علت ابتلا و انتقال زنجیره کرونا در ارتباط با دورهمی‌هاست و از مردم خواهش می‌کنم خیلی جدی بگیرند و اتفاق ۱۳ فروردین را تکرار کنند و گرنه دوباره شاهد قرمز شدن تهران و دیگر شهر‌های نارنجی خواهیم بود و باید محدودیت‌های سختگیرانه‌ای اعمال شود.»
ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت هم تصریح کرد: «از مردم عاجزانه درخواست می‌کنیم با برگزاری یلدای مجازی، زمستانی رو به نزولی را از لحاظ بیماری تجربه کنند.»

وضعیت نگران کننده تهران در آستانه شب یلدا

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم با اشاره به افزایش تردد‌های درون شهری نسبت به هفته قبل خبر وضعیت تهران را نگران‌کننده توصیف کرد. وی افزود: «ما شاهد ازدحام و شلوغی قابل‌توجهی بودیم، بر اساس گزارش‌ها تردد مرکزی و درون‌شهری نسبت به هفته قبل ۱۳۵ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد رشد داشته‌است. در میزان استفاده از مترو نسبت به هفته قبل ۳۹ درصد افزایش را شاهد بودیم و فقط در تردد‌های درون‌شهری ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح نسبت به هفته قبل ۱۲ درصد کاهش گزارش شده است.» به گفته زالی در ۲۴ ساعت، ۸۰ نفر فوت شدند که از این تعداد ۵۲ نفر PCR مثبت بودند. همچنین ۳۷۸ بیمار بستری جدید گزارش شده‌است که از این تعداد ۱۳۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

وی افزود: «تأثیر ازدحامی که روز‌های اخیر در سطح شهر با آن مواجه بودیم در تغییر شاخص بستری بیمارستانی و مرگ و میر ممکن است تا دو هفته دیگر نیز نمایان نشود.» زالی هم درباره دورهمی‌های شب یلدا هشدار داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار