کد خبر: 1030617
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
حاشیه‌ای بر محکومیت فدراسیون به بازپرداخت ۲ میلیون یورویی که از تامین اجتماعی به ویلموتس پرداخت شد
با اعلام رای محکومیت فدراسیون فوتبال به پرداخت ۲ میلیون یورو به سازمان تامین اجتماعی ، شمارش معکوس برای بازگشت پولی که از جیب کارگران و بازنشسته ها به حساب ویلموتس واریز شده بود، آغاز شده است.
سعید احمدیان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: پرونده ویلموتس گیت دوباره روی میز آمده است، پرونده‌ای که گفته می‌شود در دادسرا در حال پیگیری است و متخلفان آن از مهدی تاج گرفته تا اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باید به زودی در دادگاه درباره حیف و میل ۸ میلیون یورو، معادل ۲۴۰ میلیارد تومان از بیت‌المال پاسخگو باشند. پرونده ای که تنها در یکی از تخلفات، مهدی تاج با نامه‌نگاری وزیر ورزش و موافقت اسحاق جهانگیری، آبان‌ماه گذشته ۲ میلیون یورو از پولی را که مربوط به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی بود برای پرداخت به ویلموتس قرض گرفت که هنوز از پرداخت آن خبری نیست، آن هم برای مربی که با وجود کارنامه فاجعه‌بارش در شش ماه حضور در ایران، فدراسیون فوتبال را به پرداخت ۶ میلیون یوروی دیگر هم با حکم فیفا محکوم کرده تا حسابی نقره‌داغ‌مان کند.

فوتبال غیردولتی دست به دامان دولتی‌ها

آبان‌ماه سال گذشته بود که تیم ملی فوتبال پس از باخت به بحرین آماده بازی با عراق می‌شد، یک دیدار مهم در انتخابی جام جهانی که فرصتی برای جبران شکست ماه گذشته در منامه بود. با وجود حساسیت بالای این بازی، اما مارک ویلموتس که مهدی تاج چند ماه پیش از آن به او به دلیل اعتراض نکردنش به عقب افتادن قسط‌های قراردادش، لقب «نجیب» داده بود، پایش را در یک کفش کرده بود که تا پولش را نگیرد در بازی با عراق روی نیمکت نمی‌نشیند و حتی تقاضای فسخ قرارداد را هم به فدراسیون فوتبال ایمیل کرده بود. مهدی تاج تا پیش از آن به هر دری زده بود تا با توجه به تحریم‌ها پول ویلموتس را تأمین کند، وضعیتی که سبب شد او در نهایت مثل همیشه دست به دامن دولت شود، آن هم در شرایطی که تا یک‌سال پیش و بر سر اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، همواره فدراسیون را مستقل و غیردولتی عنوان می‌کردند تا مدیران بازنشسته فوتبال همچنان با سرباز زدن از اجرای قانون به حضور غیرقانونی‌شان در فدراسیون فوتبال ادامه دهند.

تاج و وزارت ورزش هرچند ابتدا منکر کمک دولتی شدند، اما در نهایت با افشاگری رسانه‌ها مجبور به بیان واقعیت شدند. رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال درباره قرض ۲ میلیون یورویی برای پرداخت به ویلموتس گفته است: «در این باره به ستاد مقابله با تحریم نامه زدیم که معاون اول رئیس‌جمهور و ۹وزیر هیئت دولت هم حضور دارند. در نامه ارسالی به ما نوشته شد که پرداخت دستمزد تیم ملی فوتبال از محل منابع شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی انجام خواهد شد و فدراسیون این پول را که به عنوان قرض دریافت کرده از محل مطالباتش در فیفا می‌دهد. هر وقت پول ما در فیفا آزاد شد، آن را پرداخت می‌کنیم.» در نهایت نیز فدراسیون فوتبال ۱۸ آبان با دریافت این پول از دولت، ۲ میلیون یورو به ویلموتس در بانک زراعت ترکیه پرداخت تا او را راضی به نشستن روی نیمکت در بازی ۲۳ آبان مقابل عراق کند.

وقتی ویلموتس کالای اساسی شد!

پرداخت ۲ میلیون یورو از جیب کارگران تامین اجتماعی به فدراسیون فوتبال برای راضی کردن ویلموتس، انتقاد‌های زیادی را به همراه داشت و نمایندگان مجلس هم به این تخلف واکنش نشان دادند، مانند احسان قاضی‌زاده‌هاشمی که به شدت در این رابطه از دولت انتقاد کرد: «جای تأسف دارد که در ستاد تحریم که باید برای تأمین کالا‌های اساسی برنامه‌ریزی شود از ارز حاصل از صادرات، پول ویلموتس را تأمین کردند که باید پرسید آیا آقای ویلموتس کالای اساسی بود؟ در ادامه باید سؤال کرد آیا آقایان حق قانونی داشتند که در این جلسه براساس منابع حاصل از صادرات، تخصیص مبلغ به ویلموتس را مصوب کنند؟ اصلاً پول ویلموتس را از جایی تأمین کردند که سهامدار آن واحد کارگران هستند، نه دولت و این یعنی تخلف اندر تخلف.»

حجت‌الاسلام حسین میرزایی،  عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم هفته گذشته اینطور واکنش نشان داد: «هر روز خبر‌هایی می‌شنویم که بیانگر بی‌مهری و بی‌توجهی نسبت به اموال بازنشستگان است. وزارت کار بداند که این اموال بازنشستگان که در اختیار دارد، حق‌الناس است و نباید یک ریال از آن مورد بی‌توجهی قرار گیرد. ۲ میلیون یورو از اموال بازنشستگان را به مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال داده‌اند.»

تبلیغات نه، فقط پول

با وجود این تخلف، فدراسیون فوتبال تا فروردین ۱۳۹۹ مهلت داشت تا قرض ۲ میلیون یورویی‌اش را با تامین اجتماعی تسویه کند، اما فدراسیونی‌ها ابتدا به دنبال این بودند که با تبلیغات برای شستا از زیر بار پرداخت این قرض شانه خالی کنند. در این زمینه صادق درودگر، رئیس کمیته اقتصادی فدراسیون فوتبال ابتدای امسال گفته بود: «به زودی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آغاز می‌شود و این زمان خوبی برای تبلیغات آنهاست!»

البته سازمان تامین اجتماعی زیر بار این تهاتر نرفت و مسئول روابط عمومی این سازمان اینگونه به پیشنهاد درودگر پاسخ داد: «هیچ قرارداد دیگری بین مجموعه شستا و فدراسیون فوتبال به امضا نخواهد رسید، نه تهاتر می‌کنیم و نه قرارداد اسپانسرینگ با فدراسیون فوتبال قرار است امضا شود، دوستان جلساتی را هم برای جلب رضایت مدیران شستا در این زمینه برگزار کردند که با پاسخ منفی صریحی روبه‌رو شدند. به این ترتیب طبق توافقنامه صورت گرفته در تاریخ مقرر باید پول مورد نظر تسویه شود.» یکی از اعضای هیئت مدیره شستا هم گفت که سازمان تامین اجتماعی از نظر نقدینگی با مشکل مواجه است و در چنین شرایطی اسپانسر شدن غیرمنطقی است.

پول ندهند، اموال فدراسیون مصادره می‌شود

با توجه به تأخیر فدراسیون فوتبال در پرداخت ۲ میلیون یورو، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا، کار را به دادگاه و شکایت کشاند تا این پول را نقد کند. هفته گذشته بود که شعبه ۴۷ مجتمع قضایی صدر رسماً رأی قطعی دادگاه علیه فدراسیون را صادر کرد. به این ترتیب فدراسیون باید مبلغ ۲ میلیون یورو به همراه سود تأخیر در پرداخت به حساب شستا واریز کند. تاکنون ۸۰۰ هزار یورو از این مبلغ به شستا پرداخته شده و مسئولان این شرکت در نظر دارند تا دو ماه آینده تمام این پول را از فدراسیون بگیرند، ولی اگر اقدامات مؤثری برای تسویه‌حساب انجام نشود، ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس با رأی دادگاه به صورت رسمی مصادره قطعی خواهند شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمدعلمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
پول بازنشستگان بیچاره وبدبخت را صرف عیاشیهای فوتبالیستهایتان نکنیداین پولها حق الناس همین قشری هستند که هیچ کس توجهی به آنها نداردبطور مثال در همسان سازی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار