کد خبر: 1030508
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
تحقیقات درباره واکسن کرونا در برخی کشور‌ها به ثمر رسیده و اخباری از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در این کشور‌ها به گوش می‌رسد. انگلیس هم یکی از کشور‌هایی است که برنامه واکسیناسیون گسترده را آغاز کرده و نخستین داوطلب تزریق واکسن کرونای انگلیسی مادربزرگی ۹۰ ساله است. در ایران هم تحقیقات برای ساخت واکسن کرونا همچنان ادامه دارد و یکی از واکسن‌های ایرانی که در ستاد فرمان حضرت امام (ره) در حال ساخت است، کد اخلاقی آزمایش انسانی را دریافت کرده و فاز آزمایش انسانی این واکسن آغاز شده‌است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی کلید خورد. در فاز اول، تزریق واکسن برای داوطلبان گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌شود. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، این واکسن در دو مرحله تزریق می‌شود. داوطلبان یک ماه پس از تزریق واکسن تحت مراقبت قرار خواهند گرفت تا نتایج آن بررسی شود. پس از تزریق واکسن آنتی بادی، سطح ایمنی بدن افراد، وضعیت جسمانی آن‌ها بررسی می‌شود، در فاز دوم و سوم تزریق واکسن روی افراد بیشتری تست می‌شود و نتایج آن به سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود، در صورت اثربخش بودن آن مجوز تولید دریافت خواهد شد. مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت هم با بیان اینکه واکسن کرونای تولیدی در ستاداجرایی حضرت امام، تنها واکسنی است که مجوز تست انسانی را دریافت کرده، ‏از اتفاق نظر متخصصان درباره روند علمی تحقیقات و موفقیت این واکسن، خبر داده و برای تست انسانی واکسن ایرانی کرونا، اعلام آمادگی کرده‌است.

تحقیقات درباره واکسن کرونا در برخی کشور‌ها به ثمر رسیده و اخباری از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در این کشور‌ها به گوش می‌رسد. انگلیس هم یکی از کشور‌هایی است که برنامه واکسیناسیون گسترده را آغاز کرده و نخستین داوطلب تزریق واکسن کرونای انگلیسی مادربزرگی ۹۰ ساله است. در ایران هم تحقیقات برای ساخت واکسن کرونا همچنان ادامه دارد و یکی از واکسن‌های ایرانی که در ستاد فرمان حضرت امام (ره) در حال ساخت است، کد اخلاقی آزمایش انسانی را دریافت کرده و فاز آزمایش انسانی این واکسن آغاز شده‌است.

در سوی دیگر این ماجرا، اما ادامه تاخت و تاز ویروس کرونا در کشور است که حالا و با پایان محدودیت‌های گسترده و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ۷۸ درصد، نگرانی‌هایی را درباره تکرار روز‌های تلخ کرونایی ایجاد کرده‌است.
 
جزئیات آزمایش انسانی واکسن کرونای وطنی

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به آغاز فاز انسانی واکسن کرونای تولید داخل به فارس گفت: «برای انجام اولین فاز انسانی داوطلبان تزریق واکسن به اندازه نیاز وجود داشت و به همین دلیل فراخوان عمومی صورت نگرفت.»

وی با بیان اینکه برای تست مجدد این واکسن در صورت نیاز به داوطلبان بیشتر فراخوان عمومی اعلام خواهد شد، افزود: «در حال حاضر شرکت مورد نظر با دانشگاه‌های علوم پزشکی برای انجام این کار به توافق رسیده‌اند و خوشبختانه این واکسن توانست کد اخلاق را دریافت کند و منعی برای تزریق آن وجود ندارد.»

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو این واکسن در دو مرحله تزریق می‌شود. داوطلبان یک ماه پس از تزریق واکسن تحت مراقبت قرار خواهند گرفت تا نتایج آن بررسی شود.

پس از تزریق واکسن آنتی بادی و سطح ایمنی بدن افراد وضعیت جسمانی آن‌ها بررسی می‌شود، در فاز دوم و سوم تزریق واکسن روی افراد بیشتری تست می‌شود و نتایج آن به سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود، در صورت اثربخش بودن آن مجوز تولید را دریافت خواهد کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: «در فاز یک مطالعات انسانی افراد بین گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال قرار دارند و نباید بیماری زمینه‌ای داشته باشند و تست کرونای آن‌ها منفی باشد.» آنطور که علیرضا وهاب‌زاده، مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت خبر داده واکسن کرونای تولیدی در ستاد اجرایی حضرت امام، مجوز تست انسانی را دریافت کرده‌است و بین متخصصان درباره روند علمی تحقیقات و موفقیت این واکسن، اتفاق‌نظر و اجماع وجود دارد. وی گفته حاضر است داوطلب این آزمایش باشد.

مرگ ۳۲۳ بیمار کرونایی دیگر

در کنار تلاش‌ها برای ساخت واکسن کرونا، تاخت و تاز ویروس بر جان و سلامت مردم کشورمان ادامه دارد.
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۱۰ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۲ هزار و ۳۹۷ نفر رسید.

در همین زمان ۳۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۰ هزار و ۹۱۷ نفر رسید. ۵هزارو۷۸۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۷۵۴ هزار و ۲۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. تا کنون ۶ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۷۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

رعایت ۷۸ درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی

آنطور که محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، خبر داده طی دو هفته گذشته ۲هزار و ۲۵ واحد صنفی متخلف تعطیل و ۲۱هزار و ۷۰۰ اخطار کتبی نیز برای متخلفان صادر شده‌است.

فرهادی گفت: «۷۸ درصد عموم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده‌است، اما هنوز ۲۲ درصد هم رعایت نمی‌شود. همچنین اعمال محدودیت‌ها در کل کشور حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد موفق بوده‌است، البته تردد‌ها در مواردی نقض شده‌است. هر چند اعداد همکاری مردم خوب بوده، اما وزارت بهداشت برای کنترل و مهار ویروس، اعداد همکاری بالاتر از ۹۰ و ۹۵ درصد را انتظار دارد؛ خصوصاً اکنون که شرایط سرما و بارندگی را تجربه می‌کنیم، زدن ماسک باید با احتیاط خاص خود همراه باشد و به ویژه تهویه مناسب در همه محل‌ها شرط اصلی مقابله با شیوع ویروس کرونا است.»

از شنبه ۱۵ آذرماه اجازه برخی بازگشایی‌ها در مشاغل گروه یک و دو داده شده‌است. به گفته معاون فنی مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت «گروه شغلی یک ۳۵ درصد مشاغل و گروه دو نیز ۴۵ درصد مشاغل را تشکیل می‌دهند؛ به این ترتیب اکنون حدود ۸۰ درصد مراکز در شرایط نارنجی باز هستند. البته این موارد به جز بازگشایی مراکز آموزشی، ورزش‌های پربرخورد و همایش‌ها است.»

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: «اگر چند اصل بهداشتی رعایت نشود، ممکن است به محدودیت‌های سختگیرانه برگردیم.»

درآمد وزارت بهداشت از جریمه متخلفان کرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت هم با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی تردد در محدودیت‌های اخیر کرونایی افزود: «تا چهارم آذر ماه، ۳۴۲هزار و ۶۶۹ جریمه ۲۰۰ هزار تومانی، ۳۵هزارو۸۴۸ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی، ۵۳هزارو۲۰ جریمه یک میلیون تومانی و ۵۸۷هزارو۵۹۱ مورد عودت خودرو انجام شده‌است. از این محل، تاکنون یک بار مبلغ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، یک بار مبلغ ۴۳۳ هزار تومان، یک بار مبلغ ۱۰۰هزار تومان و یک بار مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار