کد خبر: 1030410
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه در گفت‌وگو با ایراسین مطرح کرد:
طهمورث جوانبخت درخصوص شیوه نامه ابلاغی دولت گفت: شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد دارای نقاط قوت بسیاری است که 3 مورد از آنها جزو اصلی ترین نقاط قوت برای بازار فولاد به شمار می‌آیند.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، معاون فروش و بازاریابی فولادمبارکه در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب ادامه افزود: از جمله مهم‌ترین نقاط قوت شیوه نامه این است که همه تولیدکنندگان باید تولیدات خود را در بورس عرضه کنند. چراکه تنها فولاد مبارکه همه محصولاتش را در بورس عرضه می‌کرد و بقیه تولیدکنندگان همچون نوردکاران این کار را انجام نمی‌دادند. نقطه قوت دوم این است که باید بر اساس شیوه نامه دولت، سیستم بهین یاب نیز اصلاح شود و مورد سوم نیز رعایت سازوکار بورس و عدم تعیین سقف قیمتی در معاملات است. زیرا تعیین سقف قیمتی همواره باعث ایجاد رانت می‌شود.

وی ادامه داد: اما نقاط قابل بهبود جزیی هم در شیوه‌نامه وجود دارد که با اصلاح کارآمد خواهند شد؛ خوشبختانه وزارت صمت نیز در حال اصلاح این موارد است. برای مثال بعضی از محصولات فولادی به واسطه ماهیت، خاصیت و کیفیتی که دارند درجه ۲محسوب شده و قابل عرضه در بورس نیستند،یا اینکه با توجه به ماهیت مشتری برای پروژه‌های ملی، همچنین صنایع بسته بندی و یا نوردکاران دارد قابلیت عرضه در بورس را نداشته و باید خارج از بورس عرضه شود؛ پس این مورد باید اصلاح شود. نکته دیگر اینکه تعیین کف خرید معادل ۲۰تن در نظر گرفته شده اما این درحالیست که نیاز همه شرکتها یکسان نبوده و با توجه به ماهیت پروژه شرکتها میزان خرید متفاوت است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که کف خرید برای شرکت‌ها همچون فولاد مبارکه روال گذشته دیده شود.

جوانبخت ابراز داشت: همچنین در خصوص کاهش صادرات فولاد و منوط کردن به عرضه هفتگی در بورس نیز از دیگر نقاط قابل بهبود در شیوه نامه است؛ چرا که صادرات فولاد نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد تا بتوانیم به صورت مداوم در بازار جهانی حضور پیدا کرده و محصولات مازاد خود را صادر کنیم؛ البته برای این کار نیز به مجوز وزارت صمت نیاز داریم. بنابراین نیاز است تا این شیوه نامه اصلاح شود تا بتواند بحث صادرات نیز تسهیل شود.

وی افزود: پروژه های ملی نفت و گاز ، همچنین صنایع بسته بندی و نوردکاران بر اساس شیوه نامه ابلاغی دولت باید مواد اولیه خود را از طریق بورس خریداری کنند، این در حالیست که صنایع یادشده امکان خرید از طریق بورس را ندارند و باید به صورت اختصاصی مواد اولیه خود را تامین کنند. پس لازم است که در شیوه نامه به این موضوع هم پرداخته شود.

وی همچنین در خصوص لایحه مجلس برای بازار فولاد نیز گفت: طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای توسعه بازار فولاد نیز مثبت به نظر می رسد، زیرا این طرح نیز همچون شیوه‌نامه تولیدکنندگان را ملزم به عرضه در بورس کرده است اما در طرح مجلس سختگیری برای صادرات بسیار بیشتر است، بنابراین اگر شیوه نامه اصلاح و به کار گرفته شود، می‌تواند موارد مد نظر در طرح مجلس را نیز بر آورده کند.زیرا در هرحال هر دو طرح اهداف یکسانی در جهت مدیریت بازار دارند.

به گفته جوانبخت، تمام خرید و فروش‌ها نیاز است بر اساس کشف قیمت در بورس انجام شود، زیرا قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند منجر به امضاهای طلایی شود. همچنین نیاز است عرضه و توزیع محصولات نیز در بازار فولاد بر اساس کارشناسی فولادمبارکه ، سیستم بهین یاب و عرضه عمومی و اختصاصی انجام شود. چون فولادمبارکه اطلاعات کامل از خریداران داشته و نیازهای آنها را در کارشناسی خود مد نظر قرار داده است. در نتیجه اگر عرضه غیرمستقیم (اختصاصی) حذف شود مطمئنا تولیدکنندگان پایین دستی نمی‌توانند نیاز خود را تامین کنند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر