کد خبر: 1030357
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
تحریم‌های امریکا علیه کشورمان حالا بر گلوی بیماران کرونایی پا گذاشته و تمام راه‌های ایران برای انتقال پول و خرید واکسن کرونا را بسته است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  آنطور که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی خبر داده است از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تا کنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت امریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است. از یک سو کره‌جنوبی بابت انتقال پول از مسیر U- turn دلار برای خرید‌های بشر‌دوستانه، نتوانسته تضمینی برای عدم‌مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت امریکا هنگام انتقال بدهد و از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید امریکا و به رغم اذعان بحق ایران و نبود هیچ گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرئت مطرح کردن وام بشردوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرده است. در همین رابطه روز گذشته خبر رسید که برای واکسن کرونا در بودجه سال آینده‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

به گفته همتی در عین حال انتقال پول از مسیر‌های دیگر تحت پیگیری است و خرید واکسن از دیگر کشور‌ها نیز در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. از همه مهم‌تر اخبار واصله در خصوص تولید داخلی واکسن کرونا امیدوارکننده است. سخنگوی وزارت امور خارجه هم از طی مسیر پیش‌خرید واکسن کرونا خبر می‌دهد. به گفته وی ایران عضو کنوانسیون کواکس است و وزارت بهداشت اعلام کرده مقدمات پیش‌خرید این واکسن انجام شده است. طبق گزار‌ش‌های وزارت بهداشت روند کاهشی ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونایی همچنان ادامه دارد. با این وجود روزانه‌هزاران ایرانی به کووید ۱۹ آلوده می‌شوند و چند صد نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند. آخرین گزارش وزارت بهداشت درباره شرایط شیوع کرونا در کشور نشان می‌دهد طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۱۷ آذر ماه، ۱۰‌هزار و ۸۲۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۹۱ نفر از آن‌ها بستری شدند. حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۵۱‌هزار و ۳۷۴ نفر رسیده است. در همین زمان، ۲۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۰‌هزار و ۵۹۴ نفر رسید. ۵ هزارو ۷۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۷۴۲‌هزار و ۹۵۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین تاکنون ۶‌میلیون و ۴۳۲‌هزار و ۲۲۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

نگرانی از توزیع عادلانه واکسن کرونا

وضعیت پاندمی کرونا در تمام دنیا نگران‌کننده است. آمار جهانی مبتلایان به کروناویروس تاکنون به ۶۷‌میلیون و ۳۹۳‌هزار و ۲۸۳ نفر رسیده و مرگ یک‌میلیون و ۵۴۱‌هزار و ۷۵۲ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است. در چنین شرایطی واکسن یا داروی کرونا به منزله اکسیر شفابخش یا نوشدارویی است که همه کشور‌های جهان به دنبال دسترسی به آن هستند، اما همانگونه که در روز‌های نخست تلاش برای کشف این واکسن مطرح شد، نگرانی‌هایی درباره دسترسی و توزیع عادلانه واکسن کرونا در بین ملت‌های مختلف وجود دارد و این دسترسی برای همه یکسان نخواهد بود. هنوز هیچ واکسن تأیید شده‌ای در سبد واکسن‌های احتمالی کرونا قرار نگرفته، اما همه کشور‌ها به دنبال پیش‌خرید این واکسن برای سلامت مردم خود هستند. ایران هم در کنار تلاش برای تولید واکسن وطنی و پیشرفت‌هایی که طبق اظهارات وزیر بهداشت در این زمینه حاصل شده، برای خرید واکسن‌های خارجی کرونا سبدش را در صف گذاشته است، اما در شرایط پاندمی کرونا و در شرایطی که این ویروس جان مردم کشورمان را تهدید می‌کند، باز هم تحریم‌های امریکا مانع از انتقال پول ایران و خرید واکسن کرونا شده است.

تحریم‌های امریکا مانع دسترسی مردم ایران به واکسن کرونا

این بار عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی از تلاش ایران برای خرید واکسن کرونا گفته و تأکید کرده است: «برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیرانسانی امریکا در تحریم ایران را دارند و تنها به ادعای دروغین امریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارو تأکید می‌کنند.» همتی با تأکید بر اینکه برای ثبت در حافظه تاریخی این مطالب را نوشته، ادامه داده است: «اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشور‌های همسایه بین مردمشان تلخ‌ترین پاسخ به این عده است. از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت امریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.» به گفته وی کره‌جنوبی، بابت انتقال پول از مسیر U- turn دلار برای خرید‌های بشردوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم‌مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت امریکا هنگام انتقال بدهد.

تسهیل مسیر انتقال پول خرید واکسن در وزارت امور خارجه

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در نشست هفتگی خود در پاسخ به این سؤال که پیش از این گفته شده بود ایران برای پیش‌خرید واکسن کرونا در قالب کنسرسیوم کواکس زیر نظر سازمان بهداشت جهانی قصد دارد از دارایی‌های بلوکه‌شده خود در کشور کره استفاده کند، آیا چنین اتفاقی افتاد و هزینه پیش‌خرید این واکسن از کجا تأمین شده است، گفت: «در مورد بحث واکسن کرونا ما مسیر‌های مختلفی را طی کرده‌ایم. همان طور که پیش از این اشاره کرده‌ام ما عضو کنوانسیون کواکس هستیم و وزارت بهداشت اعلام کرده مسیر پیش‌خرید این واکسن انجام شده است.»

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: «در مورد نقل و انتقالات مالی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که در این ارتباط باید بانک مرکزی و وزارت بهداشت اظهار نظر کنند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این تنها مسیر ما برای تهیه واکسن نبوده است و بخش خصوصی نیز اقداماتی را انجام داده است، افزود: «ما در وزارت خارجه این مسیر را تسهیل کرده‌ایم و آمادگی داریم به محض اینکه وزارت بهداشت در چارچوب دستورالعمل‌های خود و مقررات آماده اعزام هیئت‌های ارزیابی شد، این کار را انجام دهیم.»

ورود مجلس به بررسی پیشرفت واکسن وطنی کرونا

فارغ از اینکه تلاش‌ها برای پیش‌خرید واکسن کرونا به ثمر برسد یا خیر، پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید واکسن وطنی کرونا صورت گرفته و هشت واکسن ایرانی کرونا جزو کاندید‌های سازمان جهانی بهداشت شده‌اند. چند روز پیش هم سخنگوی سازمان غذا و دارو از دریافت کد اخلاق برای آزمایش انسانی یکی از واکسن‌های کرونای ایرانی خبر داد. حالا مجلس هم به بررسی تولید واکسن کرونای ایرانی ورود یافته است. همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه‌ای با شرکت‌های داخلی فعال برای تولید واکسن کرونا در مجلس خبر داد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره روند تولید واکسن کرونا نیز گفت: «استارت تولید واکسن کرونا حداقل توسط دو شرکت در داخل کشور زده شده است که آن‌ها نزدیک به تولید هستند، ولی باز هم این کار زمانبر بوده و باید تحقیقات و آزمایش‌های بالینی و آزمایش روی انسان انجام شود. امیدواریم این تحقیقات به نتیجه برسد.»

عبدالحسین روح‌الامینی رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توئیتر خود با اشاره به جلسه مجلس برای بررسی آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور نوشت: «در مجلس با دولتمردان و صاحبنظران تولید و تأمین واکسن کووید۱۹ بررسی و مقرر شد به نمایندگی از مجلس از نزدیک مسائل مرتبط را پیگیری کنم. بدون شک تولید واکسن برکات بسیاری برای حال و آینده سلامت و صنعت داروسازی کشور خواهد داشت، اما برای سلامتی مردم معطل نخواهیم ماند.»

هزار میلیارد تومان اعتبار برای واکسن کرونا

در همین رابطه سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به ویژگی‌های بخش سلامت در بودجه سال آینده، از رشد ۱۳۸درصدی اعتبارات وزارت بهداشت و پیش‌بینی هزارمیلیارد تومان اعتبار برای خرید واکسن کرونا خبر داد.
مژگان خانلو درباره حقوق کادر بهداشت و درمان در سال آینده نیز گفت: با احتساب افزایش اعمال شده در اسفندماه سال گذشته (افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشور) و پیش‌بینی بار مالی استخدام‌های جدید مورد نیاز و تقویت کادر درمان وزارتخانه، پیش‌بینی شده حقوق کادر درمان ۱۵۰درصد رشد داشته باشد.

سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: همچنین در لایحه پیشنهادی دولت سهم بخش سلامت از اعتبارات حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نیز ۲۲درصد افزایش یافته و از ۷‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۹‌هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت تأمین دارو و واکسن در این دوران گفت: اعتبارات مورد نیاز برای تأمین دارو، واکسن و شیرخشک از ۲‌هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان به ۳‌هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان افزایش یافته است (رشد ۶۱درصدی). همچنین به دلیل اهمیت و ضرورت تأمین واکسن کرونا، مبلغ هزارمیلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

به گفته سخنگوی بودجه۱۴۰۰، اعتبارات طرح تحول سلامت در بودجه سال آینده نیز ادامه داشته و بدون تغییر نسبت به امسال معادل ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مانده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار