کد خبر: 1030088
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۵
ظاهراً ترامپ دنبال این است در هفته‌های آخر حضور در کاخ سفید، حتی با تف مالی کردن هم که شده، توافقات بین‌المللی پاگرفته خود را پیش ببرد. دولت مستقر امریکا، در افغانستان دنبال این است توافق طالبان با دولت را پیش ببرد و در خاورمیانه، دنبال وصل کردن بیشتر عرب‌ها به رژیم صهیونیستی است که پیش زمینه آن، توافق در داخل شورای همکاری خلیج فارس است. وزیر خارجه عربستان روز شنبه اعلام کرد که ممکن است «خیلی زود» توافقی برای پایان دادن به بحران شورای همکاری خلیج فارس حاصل شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیاالیوم، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان بر پایبندی به تقویت قدرت شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم‌های آن اشاره کرد و گفت: «ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان مایل به وحدت و انسجام شورای همکاری خلیج [فارس]است.» وی گفت: امیدواریم خیلی زود به توافقی برای پایان بحران این شورا دست یابیم. اشاره او به پیشرفت در مذاکرات قطر و عربستان است که کویت جمعه شب از پیشرفت در آن و توافق برای حل بحران شورای همکاری خلیج فارس خبر داد و امیر این کشور نیز به طرفین درگیر این توافق را تبریک گفت و آن را دستاورد تاریخی توصیف کرد. همچنین سازمان ملل، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و جمعی از کشور‌های دیگر از این مسئله استقبال کردند. در سال ۲۰۱۷ مصر، عربستان، امارات و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم و این کشور را تحریم کردند. وزیر خارجه عربستان در همایش گفت‌وگوی منامه تأکید کرد: پیشرفتی در تلاش‌ها برای پایان بحران شورای همکاری خلیج [فارس]حاصل شده است. امیدواریم به زودی به نتیجه نهایی مورد رضایتی برای تمام طرف‌ها برسیم که به نفع تمام کشور‌های منطقه باشد. فرحان در صحبت‌هایش پلی هم به عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی زد و در حالی که در نشست گفتگو‌های مدیترانه سخن می‌گفت، صلح با رژیم صهیونیستی را «گامی مهم» دانست. به گزارش پایگاه خبری شبکه «روسیا الیوم»، وزیر خارجه سعودی گفت که توافق صلح با «اسرائیل» مانع الحاق سرزمین‌های فلسطین شده است و از سوی دیگر، این مسئله در تقویت ثبات منطقه نقش دارد. وی درباره توافق‌های آبراهام (توافق‌های صلح امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی) گفت: اولویت برای ما ترغیب اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای نشستن بر سر میز مذاکره است. این تنها راه برای برقراری صلح پایدار در منطقه است.

دیدگاه مدیر سابق سیا

مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) معتقد است که بن‌سلمان به دنبال راه‌هایی برای حفاظت از خود در مقابل اتهام‌هایی درخصوص مرگ هولناک جمال خاشقجی می‌گردد و دیدار او با نتانیاهو هم برای همین انجام شده است. جان برنان، مدیر سابق سیا گفت که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد تا از خود در مقابل گام‌هایی حفاظت کند که ممکن است دولت جو بایدن علیه وی بردارد. وی در مصاحبه با هاآرتص به روابط بین تل‌آویو و ریاض نیز گریزی زد و گفت: طی سال‌هایی که مذاکرات میان طرف‌های اسرائیلی و عربستانی انجام شد، این مذاکرات در سطح دولت‌های اسرائیل و عربستان نبود. این مقام سابق امریکایی تصریح کرد: به نظر من، هدف از دیدار اخیر (بین نتانیاهو و بن‌سلمان)، کمک به بن‌سلمان برای دفاع از خود در مقابل گام‌هایی است که ممکن است دولت بایدن بردارد. من معتقدم که او به دنبال راه‌هایی برای حفاظت از خود در مقابل اتهام‌ها در خصوص مرگ هولناک جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی می‌گردد. او تلاش می‌کند که خودش را رهبر عربستان معرفی کند؛ هرچند که او پادشاه نیست و او همچنین سعی می‌کند خود را به عنوان میانه‌رو‌ترین و مدرن‌ترین رهبر نشان دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار