کد خبر: 1029660
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
مسئول گروه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دورهمی‌های کوچک را مهم‌ترین عامل در انتقال و شیوع بیماری کووید ۱۹ عنوان کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: شهلا قنبری، به آخرین مطالعات منتشر شده در مجلات معتبری همچون نیچر اشاره کرد و گفت: براساس این مطالعات دورهمی‌ها و جمع‌های کوچک خانگی بیشترین نقش را در انتقال و شیوع بیماری کرونا داشته است.

وی با اشاره به نتایج این تحقیق، سهم دورهمی‌های کوچک در شیوع بیماری کرونا ویروس را ۸۳ درصد اعلام کرد و یادآور شد: با اجتناب از برگزاری دورهمی‌های کوچک و جمع‌های خانوادگی تا ۸۳ درصد می‌توانیم انتقال بیماری را کاهش داده و کنترل کنیم.

مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: افراد شاغل هر خانواده که با دیگران در بیرون از خانه تعامل دارند، درصورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند باعث انتقال بیماری شوند. این افراد در دوره کمون که هنوز علایم بیماری نمایان نشده به عنوان ناقلان خاموش و بدون علامت احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت این افراد در جمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی که سالمندان و افراد پرخطر نیز حضور دارند، می‌تواند منجر به ابتلا آنان شود؛ بنابراین اکیداً توصیه می‌شود که از حضور در دورهمی‌های خانگی به خصوص در زمان پیک و شیوع بالای بیماری کرونا اجتناب شود.

قنبری، شستشوی مداوم دست‌ها، فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک را سه اصل اساسی برای پیشگیری از ابتلا و شیوع بیماری کرونا ذکر کرد و افزود: این سه اصل مکمل هم هستند و رعایت هر یک از آن‌ها به تنهایی موثر نیست؛ بنابراین مجموعه این عوامل باهم می‌توانند در کاهش انتقال و قطع زنجیره بیماری موثر و کمک کننده باشند.

وی، یکی از عوامل اصلی شیوع کرونا به خصوص در فصول سرد سال را حضور بیشتر افراد در فضا‌های بسته و بدون تهویه مناسب هوا ذکر کرد و به نتایج تحقیقات اخیر در خصوص ماندگاری بالای ذرات آئروسل آلوده به ویروس کووید ۱۹ در هوا و به خصوص در فضا‌های بسته اشاره کرد.

به گفته قنبری، مدت زمان قرارگیری در محیط‌های بسته و نوع تهویه فضا؛ حتی در صورت پوشیدن ماسک نیز می‌تواند عامل انتشار و انتقال ویروس باشد.

مسئول آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت با اشاره به قدرت سرایت بالای ویروس در سطح جامعه، تنها راه پیشگیری از ابتلا و قطع زنجیره انتقال بیماری را رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌ها دانست و ادامه داد: طرح قرنطینه نیز در همین راستا برنامه ریزی و اجرا شده است، اما باید توجه داشته باشیم موفقیت و اثرگذاری این طرح مستلزم مشارک حداکثری مردم و رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها است.

وی با توجه به آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا و فعال بودن زنجیره انتقال بیماری در سطح جامعه بر رعایت اصل قرنطینه و ردیابی تماس‌های نزدیک مبتلایان تاکید کرد و افزود: متاسفانه نتایج برخی بررسی‌ها و ردیابی مبتلایان نشان داده که برخی افراد کیلومتر‌ها از محل زندگی خود فاصله گرفته و یا به سفر‌های درون و برون شهری رفتند که این امر به معنای شیوع و انتقال بیشتر بیماری است.

قنبری اظهار کرد: در شرایطی که بیماری به گونه‌ای افسارگسیخته در جامعه گسترش پیدا کرده، اگر اصول و پروتکل‌های بهداشتی، محدودیت‌های هوشمند و اصل جداسازی مبتلایان و قرنطینه افراد در تماس با بیمار را رعایت نکنیم، مطمئناً در مهار و کنترل اپیدمی موفق نخواهیم شد و به صورت مداوم با پیک‌های مختلف بیماری و افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر‌ها روبرو می‌شویم.

مسئول آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت محدودیت‌های دو هفته‌ای جاری را فرصتی برای قطع زنجیره انتقال بیماری، مهار اپیدمی و کاهش بار ناشی از آن بر کادر درمان و سیستم بهداشت و درمان کشور دانست و تاکید کرد: اجرای این طرح جز با مشارکت و احساس تعهد و مسئولیت مردم در قبال سایر افراد جامعه موفق نخواهد بود.

وی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها را مسئولیت انسانی، اجتماعی و شرعی تک تک افراد برای حفظ سلامت خانواده و جامعه و پیشگیری از آسیب به دیگران عنوان کرد و گفت: متاسفانه کووید ۱۹ هنوز درمان قطعی و موثری ندارد و تنها راه چاره در مقابل این اپیدمی خطرناک، پیشگیری از ابتلا و انتقال آن به دیگران است، بنابراین اگر افراد جامعه نسبت به هم مسئولانه برخورد نکرده و قوانین و محدودیت‌های پیش بینی شده را رعایت نکنند؛ در مهار و کنترل پاندمی موفق نخواهیم شد.

قنبری با اشاره به مشارکت معاونت امور بهداشتی دانشگاه در طرح مراقبت‌های محله محور برای مقابله با کرونا، اظهار کرد: این طرح با همکاری نیرو‌های بسیجی و مردمی در برخی محلات تهران آغاز شده و به مرور به کل استان تسری می‌یابد.

وی افزود: در این طرح علاوه بر ارایه آموزش‌های لازم در خصوص نحوه مواجهه صحیح با بیماری و تشویق مردم برای مراجعه به سامانه‌های ۴۰۳۰ و salamat.gov.ir وزارت بهداشت و اعلام وضعیت بیماری، اقدامات حمایتی و پیگیری بیماران نیز از سوی تیم‌های بهداشتی دانشگاه و همچنین نیرو‌های بسیجی انجام می‌شود.

قنبری ردگیری موارد ابتلا و تماس‌های نزدیک آنان و شناسایی موارد مشکوک و محتمل در مراحل اولیه بیماری را از مهمترین بخش‌های این طرح عنوان کرد و گفت: در ادامه ضمن ترغیب مبتلایان به رعایت اصول قرنطینه، اقدامات درمانی، حمایتی و مراقبتی نیز برای مبتلایان اعمال می‌شود.

مسئول آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن توصیه به شهروندان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های هوشمند، گفت: اگر مسئولانه به وظایف خود در قبال دیگران پایبند نباشیم هرگز شاهد مهار و کنترل اپیدمی نخواهیم بود و همچنان روزانه شاهد مرگ هموطنان و عزیزان خود هستیم.

قنبری در پایانخاطرنشان کرد: برای حفاظت از سلامت و جان عزیزان خود و قطع زنجیره انتقال بیماری چاره‌ای جز رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت محدودیت‌ها نداریم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار