کد خبر: 1029602
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
ریاض آسمان خود را هم به روی تل‌آویو گشود و با عبور هواپیما‌های تجاری و مسافربری رژیم صهیونیستی به مقصد امارات از حریم هوایی خود موافقت کرد تا توافق عادی‌سازی عرب‌ها - اسرائیل یک گام دیگر جلو برود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جرد کوشنر که داماد ترامپ و مشاور خاورمیانه‌ای اوست به همراه آوی برکوویتز و برایان هوک، نمایندگان ویژه خاورمیانه در دولت امریکا، روز دو شنبه ۳۰ نوامبر به عربستان سفر کردند تا دست‌انداز‌هایی را برطرف کنند که بر سر گشایش آسمان عربستان به روی هواپیما‌های اسرائیلی بود. رویترز از قول یک مقام دولت امریکا گفته که توافق برای گشایش آسمان عربستان، بعد از مذاکرات جرد کوشنر با مقام‌های سعودی به دست آمده است. رویترز می‌گوید موضوع عبور هواپیما‌های اسرائیلی از آسمان عربستان در جلسه‌ای که اندکی بعد از نشستن پرواز آن‌ها تشکیل شد، مطرح شده و یک مقام امریکایی به این خبرگزاری گفته «موفق شدیم که موضوع را حل و فصل کنیم.»

‌برقراری پرواز‌های مستقیم، بخشی از توافقی است که در جریان عادی‌سازی روابط میان اسرائیل با امارات، بحرین و سودان به دست آمد و دولت ترامپ تلاش دارد در هفته‌های باقی مانده حضور در کاخ سفید، ریاض را هم تشویق کند به مسیری که امارات، بحرین و سودان شروع کردند، ملحق شود. هفته گذشته منابع گزارش کردند که هواپیمای اختصاصی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در راه سفر به عربستان رهگیری شده و همزمان با او مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ هم به عربستان سفر و با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کرده است. هرچند که رسانه‌ها جزئیاتی از این دیدار را هم منتشر کردند، ولی وزیر خارجه عربستان این دیدار را تکذیب کرد. روز دو شنبه روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» از قول منابع اعلام کرد که عربستان در این تصمیم خود برای گشودن آسمان به روی پرواز‌های اسرائیلی بازنگری و علت این بازنگری را دلایل فنی بیان کرده، ولی دیروز این خبر تأیید شد. ظاهراً موافقت عربستان با فشار امریکا در جریان سفر کوشنر به عربستان انجام شده است.

حماس: متحد شویم

بعد از عادی‌سازی دولت‌های عربی با تل‌آویو، هفته قبل، تشکیلات خودگردان هم برای آغاز مذاکرات با تل‌آویو اعلام آمادکی کرد؛ تحولی که ظاهراً در واکنش به پیروز شدن بایدن در انتخابات امریکا انجام شده است. در تازه‌ترین موضع‌گیری گروه‌های فلسطینی مقابل تغییر موضع تشکیلات خودگردان، «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت تلاش می‌شود که تشکیلات خودگردان بخشی از فرآیند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه باشد و بدین ترتیب، همه مسائل منطقه به سود صهیونیست‌ها و امریکا شود. این مسئول حماس ادامه داد، خطراتی که مسئله فلسطین با آن مواجه است، عبارت است از عادی‌سازی، شهرک‌سازی، اشغال وجب به وجب خاک فلسطین و یهودی‌سازی قدس. وی با بیان اینکه حماس از گفت‌وگوی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی برای از سرگیری هماهنگی امنیتی، شگفت‌زده شد، تأکید کرد، حماس در برابر همه گروه‌های فلسطینی متعهد می‌شود که در انتخابات شرکت کند و هیچ مانع‌تراشی در آن نداشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار