کد خبر: 1028757
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
بایدن تونی بلینکن را به عنوان عضو «خانواده هولوکاست» در مسند سیاست خارجی امریکا گذاشت
تن دادن دونالد ترامپ به انتقال قدرت باعث شد جو بایدن نفس راحتی بکشد و حالا او سرگرم انتقال قدرت و چینش مقام‌های سیاست خارجی است. بایدن دیروز در اولین سخنرانی خود گفت ترامپ امریکا را منزوی کرده و در عوض او دنبال این است که امریکا را به رهبری جهان برگرداند. مایک پمپئو، وزیر خارجه مستقر در اولین واکنش به جهت‌گیری تیم سیاست خارجی بایدن گفته که آن‌ها «در یک دنیای فانتزی زندگی می‌کنند و منفعل هستند.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت ترامپ به بایدن مجوز داده تا گزارش‌های اطلاعاتی روزانه رئیس‌جمهور را دریافت کند و جو بایدن هم گفته که «هرچند فرایند انتقال قدرت کند بوده، اما آغاز شده است و در دو ماه باقیمانده، فرصت برای تسریع این فرایند وجود دارد.»‌سی‌ان‌ان گزارش کرده که «کاخ سفید به جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب تأییدیه رسمی دریافت گزارش‌های روزانه رئیس‌جمهور را داده است و هماهنگی درباره زمانی که وی نخستین گزارش را دریافت کند در حال انجام است.»‌بایدن دیروز در اولین موضع‌گیری بعد از تن دادن ترامپ به انتقال قدرت، رویکرد کلیدی خود در سیاست خارجی را تشریح کرد و از تلاش برای احیای رهبری امریکا در جهان سخن گفت. در حالی که دولت ترامپ دست‌کم در خاورمیانه روند کاهش نیرو طی هشت هفته آینده را تشدید کرده و می‌گوید نیرو‌های خود را در افغانستان، عراق و سوریه کمتر خواهد کرد، بایدن گفت که تیم امنیتی و سیاست خارجی او آماده رهبری جهان است و نه عقب‌نشینی از آن. بایدن گفت که قصد دارد امریکا را به صحنه جهانی بازگرداند و درباره نفراتی که به عنوان اعضای تیم امنیت ملی کاخ سفید انتخاب کرده، گفت: «تیم امنیتی من بازتاب‌دهنده این واقعیت است که امریکا به صحنه جهانی بازگشته است.» بایدن که برخی از اعضای مهم کابینه خود را در موضوع سیاست خارجی و امنیت ملی معرفی می‌کرد، اولین تیر هشدار خود را هم روانه کشور‌هایی کرد که به گفته او دشمنان امریکا هستند، ولی ترجیح داد فعلاً بدون اینکه از کشوری نام ببرد، بگوید: «آماده به دست گرفتن رهبری امریکا، مقابله با دشمنان و رد نکردن دوستان و آماده ایستادگی برای ارزش‌های‌مان هستم.»‌بایدن گفت که شعار «اول امریکا»‌ی ترامپ، ایالات متحده را منزوی و ائتلاف‌های این کشور را در معرض نابودی قرار داده و تأکید کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ، دورنما را تغییر داد و سیاست «اول امریکا» یی را پیش برد که به مفهوم امریکای تنها است و ائتلاف‌های ما تخریب شده است.» جو بایدن، همچنین خطاب به خبرنگارانی که می‌پرسیدند آیا او با دونالد ترامپ ملاقات خواهد کرد، گفت: البته اگر او بخواهد.

بازمانده خانواده هولوکاست

بایدن تونی بلینکن را به عنوان وزیر خارجه معرفی کرد و یادآور شد که بلینکن یکی از مشاوران دیرینه اوست که به او یاد داده هیچ موقع ایده «امریکا به عنوان کشور فرصت‌ها» را دست‌کم نگیرد. بایدن گفت که بلینکن از خانواده‌ای شامل مهاجران و پناهندگان و شامل یک بازمانده هولوکاست نیز است تا نشان دهد که در شکل‌گیری شخصیت بلینکن در سیاست خارجی، تبار خانوادگی او به‌خصوص در مورد هولوکاست اهمیت زیادی دارد. خود بلینکن هم در معرفی سه دقیقه‌ای خودش، حدود یک دقیقه و ۵۰ ثانیه را به معرفی خانواده‌اش اختصاص داد تا نشان دهد که بستگی‌های نسبی او چقدر در شکل‌گیری جهت‌گیری سیاست خارجی اثرگذار خواهد بود. وزیر خارجه بایدن، خود، پدر، مادر همسر و حتی پدر مادری‌اش، یعنی ساموئل بیزار را معرفی کرد، کسی که به گفته او از معدود بازماندگان هولوکاست است و چهار سال را در کمپ نازی‌ها سپری کرده است. او گفت: «برای خانواده من، مانند بسیاری از نسل‌های امریکایی‌ها، امریکا واقعاً آخرین و بهترین امید در جهان بوده است.» بلینکن همسو با دیدگاه رهبری جهانی بایدن ادعا کرد که از نظر او امریکا «هنوز هم» توانایی بیشتری از دیگران برای رهبری جهان دارد، ولی تأکید کرد که نمی‌تواند همه مشکلات جهان را به تنهایی حل کند و بر همکاری و شراکت با سایر کشور‌ها تأکید کرد. بلینکن که گفته می‌شود از معماران توافق هسته‌ای با ایران است، در مورد ایران و توافق هسته‌ای چیزی نگفت، ولی از قول او در سال ۲۰۱۷ و در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان امریکا آمده که او مخالفت خود را با قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه امریکا اعلام کرده بود. روزنامه یزاییل هیوم نیز به نقل از مقام‌های سعودی گفته که مقامات ریاض مطمئن هستند که بایدن و نزدیکان وی در دولت آینده امریکا طرح جدیدی را برای توافق با ایران آماده کرده‌اند.

با این حال، سابقه خانوادگی بلینکن که بایدن هم او را از خانواده هلوکاست معرفی کرده، باعث شده اسرائیلی‌ها او را گزینه‌ای مناسب تلقی کنند. مایکل اورن، مقام سابق اسرائیلی که شخصاً با بلینکن کارکرده، به روزنامه اسرائیلی جروزالم پست گفته است: «به نظر من، او ارزش وقت صرف کردن را دارد و می‌تواند نفود خوبی داشته باشد.» اورن، بلینکن را یک دیپلمات خیلی خوب و دوست واقعی اسرائیل خوانده است. همین جمله را ایهود بارک، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم تکرار کرده است: «او یک دوست بزرگ برای اسرائیل است.»

‌مایک پمپئو، وزیر خارجه مستقر در اولین واکنش به دیدگاه‌های تیم سیاست خارجی بایدن گفت آن‌ها «در یک دنیای فانتزی زندگی کرده و منفعل هستند.»‌پمپئو که در مصاحبه با فاکس نیوز سخن می‌گفت، تأکید کرد: «تعدادی از آن‌ها را می‌شناسم. آن‌ها دیدگاه بسیار متفاوتی دارند. آن‌ها در جهانی تا حدی فانتزی زندگی می‌کنند. آن‌ها از پشت پرده رهبری می‌کنند، آن‌ها مماشات کردند. امیدوارم که یک مسیر متفاوت را انتخاب کنند.» مایک پمپئو همچنین به گزینه بایدن برای سازمان ملل که خانم لیندا توماس گرینفیلد است، واکنش نشان داد. این امریکایی سیاه‌پوست از «بازگشت دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی» خبر می‌دهد. پمپئو همچنین در واکنش به این صحبت‌ها گفت: «دولت ترامپ ائتلاف‌هایی ایجاد کرده که نتایج واقعی داشته و بیانگر واقعیت میدانی است.» وزیر خارجه امریکا گفت: دقیقاً نمی‌توانم از روی اظهارات او بگویم، اما چندجانبه‌گرایی برای همنشینی با دوستان‌تان در یک میهمانی است؟ این اصلاً در راستای بهترین منافع برای ایالات متحده قرار ندارد.

بازگشت سخت به برجام

باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا در گفتگو با واشنگتن‌پست پیش‌بینی کرده که بایدن به سرعت به توافق هسته‌ای ایران برمی‌گردد، ولی آن را زمانبر توصیف کرده و گفته که هرچند آسیب‌هایی وارد شده است که موجب می‌شود تغییر این وضعیت برای ما زمان ببرد. تأکید اوباما بر زمانبر بودن این بازگشت در میان خوش‌بینی‌های موجود، نشان می‌دهد تیم سیاست خارجی بایدن، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را در چارچوب ملاحظات متحدین منطقه‌ای و به خصوص رژیم صهیونیستی انجام خواهد داد. «جو بایدن» «میشل فلورنوی» را به عنوان گزینه تصدی سمت ریاست سازمان تروریستی پنتاگون معرفی کرد، کسی که معاونت سیاستگذاری وزارت دفاع امریکا در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» و معاون دستیار استراتژی وزیر دفاع این کشور در دولت «بیل کلینتون» را در کارنامه خود دارد و بار‌ها از اعمال تحریم‌های شدیدتر و حتی توسل به گزینه نظامی علیه ایران دفاع کرده است. ظاهراً تحت چنین شرایطی است که اروپاییان اعتقاد دارند که امریکایی‌ها بازگشت سختی به برجام خواهند داشت. گاردین از قول شرمن ضمن توصیف برجام به «رشته‌ای در حال از هم گسیختن» در ماه‌های پایانی دولت دونالد ترامپ، گفت: «واقعاً در مکانی سخت و دشوار قرار داریم.»‌وندی شرمن البته گفته که «من امیدوارم بایدن با اروپا در این خصوص صحبت کند؛ فرانسه، آلمان، انگلیس و کشور‌های اتحادیه اروپا و همچنین روسیه و چین این توافق را با هم حفظ کرده‌اند؛ به ویژه اروپا که واقعاً به آن متعهد مانده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار