کد خبر: 1028329
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
رییس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اصفهان:
علی هنردان،گفت: با رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات هزینه‌های انطباق ناشی از جستجوی شغل و هزینه‌های تولید کاهش می یابد همچنین در اقتصاد کلان شاهد کاهش بیکاری و افزایش اشتغال هستیم.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، رییس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، در خصوص وضعیت مشاغل در دهه‌های آینده باتوجه به سیر پیشرفت فناوری‌های ارتباطی اظهار کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات آثار گسترده‌ای بر اقتصاد بخصوص وضعیت اشتغال و ساختار آن دارد. 

وی افزود: پژوهشهای انجام شده در خصوص این موضوع بیانگر اثر مثبت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم است به گونه‌ای که با رشد فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات)، در اقتصاد کلان شاهد کاهش بیکاری و افزایش اشتغال هستیم. 

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان با بیان اینکه این موضوع در انطباق با نظریه‌های علم اقتصاد است. گفت: با رشد فاوا هزینه‌های انطباق ناشی از جستجوی شغل و هزینه‌های تولید (به دلیل صرفه‌های ناشی از مقیاس و حذف محدودیت‌های بازار) کاهش می‌یابد. 

وی ادامه داد: در همین راستا زمینه‌های شغلی جدیدی از جمله مشاغل مبتنی بر اطلاعات، توسعه می یابد و از طرفی استفاده از فاوا در هر بخش دارای اثر اشاعه یا سرریز بر سایر بخش‌ها نیز هست. 

هنردان تاثیر مثبت فاوا را علاوه بر کاهش بیکاری و افزایش اشتغال، بر ساختار مشاغل نیز تاثیرگذار دانست و اذعان داشت: با توسعه فاوا برخی مشاغل جدید همچون برنامه نویسی وب و بانک اطلاعات، کارشناسی امنیت اطلاعات، مدیریت شبکه و ... ایجاد شده و برخی دیگر از مشاغل از جمله مشاغل مهندسی، تجارت، پزشکی، آموزشی و ... تحت تأثیر فناوری اطلاعات و ورود روشهای جدید دچار تغییر می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه تحولات فناوری باعث حذف  برخی مشاغل همچون کتابداری سنتی می شود تصریح کرد: با توسعه فاوا وابستگی به مکان در بخش قابل توجهی از مشاغل حذف می‌ شود به این صورت که مشاغل می‌توانند بدون حضور فیزیکی در محل کار، از طریق دورکاری، استفاده از کامپیوتر و ارتباطات راه دور در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف به فعالیت خود ادامه دهند. 

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص اینکه با توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات کدام بخشها در اقتصاد شهرها پیشتاز بوده و محور فعالیت‌های اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهند؛ گفت: هر یک از شهرها دارای مزیت‌ها و شرایط خاص خود بوده و باید آینده اقتصادی هر شهر را بر اساس شناخت عوامل درونی و بیرونی و روندهای پیش رویِ همان شهر برآورد نمود لذا در این باره نمی‌توان حکم کلی داد. 

وی افزود: در یک نگاه راهبردی و توصیه‌ای در باب آینده اقتصادی شهرها بخصوص شهرهای میانی و کوچک می‌توان عنوان کرد؛ آینده این شهرها در گرو گوشه‌های رقابتی و مزیت‌های خاص و تا حدی غیر رقابتی آن‌ها نهفته است و این مزیت‌ها را می‌توان در هر یک از بخش‌های اقتصادی اعم از اداری، صنعتی، کشاورزی، گردشگری و گذران اوقات فراغت سراغ گرفت. 

هنردان بیان داشت: در خصوص مادرشهرها و شهرهای بسیار بزرگ، آینده از آنِ شهرهای جهانی است. شهرهایی که به کمک فناوری ارتباطات و اطلاعات از هم پیوستگی کافی با دنیای بیرون برخوردار بوده و در آن جریان اطلاعات، کالا و سرمایه به کمک فاوا در بالاترین حد ممکن قرار دارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر