کد خبر: 1028215
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
هزاران نفر از مردم پاریس و چند شهر دیگر با تجمع در خیابان‌ها و میادین اصلی، به لایحه قانونی جدید دولت فرانسه برای ممنوع کردن تصویربرداری از خشونت پلیس، اعتراض کردند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در حالی که هنوز اعتراضات ضد نظام سرمایه‌داری و بی‌عدالتی در فرانسه ادامه دارد، ارائه لایحه قانونی توسط دولت پاریس برای ممنوع کردن تصویربرداری از خشونت و پلیس سرکوب تظاهرات، خشم مردم را بیشتر کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، چند هزار نفر از مردم پاریس که تعدادی از آنها جلیقه‌های زرد به تن داشتند، روز شنبه (به وقت محلی) با تجمع در خیابان‌های اصلی این شهر و نزدیک برج ایفل، اعتراض خود به این طرح را نشان دادند.

در این تظاهرات که گروه‌های مختلفی از مردم شامل فعالان حقوقی، نمایندگان اصناف و اتحادیه‌ها و همچنین خبرنگاران شرکت داشتند، شعار «همه می‌خواهند از پلیس فیلم بگیرند!» و «آزادی» سر می‌دادند.

بر این اساس، تظاهرات‌کنندگان که علاوه بر پاریس، در شهرهای مارسِی، لیل، مون‌پلیه، رن، نیس و سن اتین راهپیمایی به راه انداخته بودند، پلاکاردهایی با نوشته «ما زمانی موبایل‌های خود را زمین می‌گذاریم، که شما سلاح‌هایتان را زمین بگذارید»، حمل می‌کردند.

به نوشته رویترز، نیروهای امنیتی و پلیس نیز با تجهیزات ضد شورش تا دندان مسلح، معترضان را دوره کرده بودند.

موافقان این طرح مدعی هستند چهره مأموران پلیسی که با خشونت تظاهرات‌کنندگان را سرکوب کرده و مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند، نباید در تصاویر دوربین‌ها (چه رسانه‌ای و چه شخصی) ثبت شوند تا از آزار و اذیت احتمالی در امان بماند.

مخالفان اما معتقد هستند این محدودیت به نوعی ضد آزادی بیان و نقض آزادی خبرنگاران برای گزارش دادن اعتراضات است. طبق این قانون، ۵۳ هزار دلار جریمه نقدی و یک سال حبس در انتظار متخلفان است.

شنبه هفته قبل نیز معترضان فرانسوی موسوم به «جلیقه‌ زرد‌ها» بار دیگر در خیابان‌های پاریس تجمع کردند و به اعتراض علیه نظام سرمایه‌داری و سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پرداختند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار