سرویس جامعه جوان آنلاین: از دو روز گذشته ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی در پایتخت بر اساس اعلام شهرداری تهران به مدت یک ماه کاهش یافت و اتمام ساعت کارى همه خطوط داخلى مترو ساعت ۲۰:۳۰ و خط متروى کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ در نظرگرفته شد. همچنین به منظور اعمال محدودیت و کاهش فعالیت در خطوط اتوبوسرانی پایان زمان فعالیت ناوگان در تمامى خطوط بیآر تى در مسیر رفت ساعت ٢٠ و در مسیر برگشت آخرین اعزام به ساعت ۲۰:۳۰ کاهش یافت.
این موضوع در اولین روز اجرا با انتقادات زیادی از سوی شهروندان و حتی مسئولان همراه شد. اجرای طرح جدید شهرداری و بیم برخی مسئولان از تشدید بیماری کرونا در وسایل نقلیه عمومی بر گلایهها افزوده است. هرچند بعد از آنکه رئیس شورای شهر تهران در مورد سیستم هوادهی مترو و تأثیر آن در شیوع کرونا هشدار داد، مسئولان شهرداری بر آن شدند تا حداقل فاصله حرکت مترو را کاهش دهند تا مسافرگیری کمتری در قطار صورت گیرد، اما مشکل دیرینه یعنی کمبود اتوبوس و قطار نمود بیشتری پیدا کرد و عملاً مدیران شهرداری نتوانستند راهکاری اجرایی برای مهار این مهم پیدا کنند.
پیش از این، مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران با تأکید بر لزوم کمک به خرید وسایل نقلیه جدی گفته بود: برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در مترو نیازمند تجهیزات هستیم به گونهای که در حال حاضر هزارو۳۰۰ واگن در شبکه مترو داریم که ۲۰ درصد آنها نیز در حال نگهداشت است.
تصمیم ستاد کرونا بود
مناف هاشمی اعلام کرد: کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی سبب میشود مترو و اتوبوسرانی تا سقف ۲۰۰ هزار نفر با کاهش مسافر مواجه شوند. وی اظهار داشت: شهرداری تهران پیشنهاد کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوسرانی) را ارائه نکرد.
معاون شهردار با تأکید بر اینکه تصمیمگیری مذکور توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شدهاست، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا، به شهرداری کلانشهرها دستور داده تا ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی کاهش دادهشود. اینکه تصمیم کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی کارشناسی شده بوده یا خیر را باید از ستاد ملی مقابله با کرونا پرسید. هاشمی ضمن اشاره به حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت و جلسات عالی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیسجمهور بیان کرد: اخیراً شهردار تهران در این جلسات شرکت نمیکند. اگر در زمان جلسه اتخاذ تصمیم برای کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی، شهردار تهران هم حضور داشت، شاید نتیجه تصمیمگیری به نحوی دیگر بود.
گلایه شورا از شهردار
اعضای شورای شهر بر خلاف شهرداری تهران مخالف کاهش ساعت کاری مترو هستند و از دو روز گذشته تذکرهای زیادی در این زمینه به حناچی و مدیران شهرداری دادهاند. مجید فراهانی، علی اعطا، زهرا نژاد بهرام و ناهید خداکرمی از جمله اعضای شورای شهر هستند که در مصاحبههای مختلف با رسانهها اعلام کردهاند کاهش ساعت کاری حمل و نقل عمومی اقدامی نامناسب و خلقالساعه است و نتیجهای به غیر از انتقال کرونا نخواهد داشت. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: این اقدام و تصمیم شهرداری بدون مشورت شورای شهر انجام گرفته و سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان شدهاست. وی افزود: بر اساس مطالعاتی که در سطح شهر تهران توسط کمیته سلامت شورای شهر صورت گرفت، مشخص شد که حمل و نقل عمومی در شیوع کووید ۱۹ از درصد پایینی برخوردار است ولی کاهش ساعات فعالیت حمل و نقل عمومی بر ازدحام جمعیت میافزاید و سبب بیشتر شدن پیک حجم مسافران و تراکم جمعیت خواهد شد و این موضوع انتقال ویروس و شیوع بیشتر را به همراه خواهد داشت.
نامه به حناچی
این عضو شورای شهر از تهیه نامهای به حناچی توسط اعضای کمیسیون سلامت و حمل و نقل شورای شهر تهران خبر داد و گفت: در این نامه از حناچی خواستهایم که شرایط حمل و نقل عمومی را دقیقتر رصد کند و موضوع کاهش ساعات حمل و نقل عمومی بازنگری و اصلاح شود. نوری بیان داشت: بیشترین استفاده از حمل و نقل عمومی برای اقشار با درآمد متوسط و پایین است و برنامه شهرداری محدودیت و مشکل برای فعالیت آنها ایجاد کرده است. بنابراین باید با تدبیر مناسب تصمیمات درستی اتخاذ کرد. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران نیز درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: شب گذشته وضعیت را در ایستگاههای مختلف رصد کردیم. برنامه جدید قابل ارزیابی و بررسی است و اگر نتایج مورد نظر به دست نیاید تمهیدات لازم یا تغییرات احتمالی را انجام دهیم.