کد خبر: 1026270
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
دولت امریکا در راستای ضربه زدن به محور مقاومت، این بار وزیر خارجه سابق لبنان را در لیست تحریم‌های خود قرار داد؛ تحریمی که هدفش مهار قدرت جنبش حزب‌الله عنوان شده‌است. مقامات لبنانی این اقدام را محکوم کرده و از واشنگتن خواسته‌اند برای این کار دلیل و مدرک ارائه دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در پی شکست سیاست‌های امریکا در لبنان، مقامات واشنگتن به گزینه‌های دیگری برای ضربه زدن به لبنانی‌ها روی آورده‌اند. وزارت خزانه‌داری امریکا جمعه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، جبران باسیل، وزیر خارجه سابق لبنان و رئیس جریان ملی آزاد این کشور را به موجب فرمان اجرایی ۱۳۸۱۸ در فهرست تحریم‌ها قرار داده‌است. به گزارش شبکه المیادین، واشنگتن بدون ارائه هیچ مستنداتی باسیل را به فساد متهم کرده‌است. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا گفت: «فساد نظام‌مند در نظام سیاسی لبنان که باسیل مصداق آن بوده به از بین رفتن بنیان‌های دولتی مؤثر که به نفع مردم باشد، کمک کرده‌است.» وی اضافه کرد: «این تحریم، بیشتر نشان می‌دهد که ایالات‌متحده از فراخوان ادامه‌دار مردم لبنان برای اصلاحات و مسئولیت‌پذیری حمایت می‌کند.» این وزارتخانه تمام درآمد‌های باسیل را در امریکا بلوکه کرده و از بانک‌های لبنانی که با دلار امریکا معامله می‌کنند، خواست تمام درآمد‌های وی را بلوکه کنند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال پیش از این خبر داده‌بود: «هدف از این تحریم‌ها محدود کردن قدرت حزب‌الله در لبنان است». روزنامه الاخبار هم دیروز در گزارشی درباره علل تحریم جبران باسیل نوشت: «دوروتی شیا سفیر امریکا در لبنان در پیامی رسمی از باسیل خواسته قطع روابط با جنبش حزب‌الله را اعلام و نقش حزب‌الله در سوریه، عراق و یمن را محکوم کند که باسیل با این درخواست‌ها مخالفت کرده‌است». جبران باسیل همواره از مواضع مقاومت لبنان علیه رژیم صهیونیستی در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت کرده و به ویژه در نشست‌های اتحادیه عرب حاضر نبود علیه حزب‌الله رأی دهد. دولت امریکا در تلاش است محبوبیت حزب‌الله در لبنان را پایین بیاورد و به همین دلیل، کشور‌های اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن حزب‌الله تحت فشار شدید قرار داده‌است. امریکا همچنین چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده‌است تا نفوذ این گروه را در لبنان کاهش دهد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که حزب‌الله روز به روز در حال افزایش نفوذ خود در بین لبنانی‌هاست و در انتخابات دو سال پیش پارلمان هم با وجود اقدامات امریکا علیه این حزب، اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کرد.

اقدام دولت امریکا موجی از واکنش‌ها را در محافل داخلی لبنان به همراه داشته‌است و لبنانی‌ها این اقدام را محکوم کردند. به گزارش شبکه المنار، جبران باسیل جمعه شب در واکنش به تحریم خود، در توییتی نوشت: «نه تحریم‌ها مرا ترساند و نه وعده‌ها مرا فریب داد. برای نجات خودم به نابودی لبنان تن نمی‌دهم. به ظلم عادت کرده و از تاریخ یاد گرفته‌ام. در این خاورمیانه باید هر روز صلیب‌مان را به همراه داشته باشیم تا زنده بمانیم.» حزب‌الله نیز جمعه شب در بیانیه‌ای ضمن محکومیت تحریم جبران باسیل اعلام کرد: «ما تصمیم وزارت خزانه‌داری امریکا علیه جبران باسیل را دخالت آشکار در امور داخلی لبنان می‌دانیم». حزب‌الله افزود: «ما از جریان آزاد ملی و رئیس آن حمایت و همبستگی ملی، اخلاقی و انسانی خود را با وی در رویارویی با این تصمیم ظالمانه اعلام می‌کنیم.» به گزارش شبکه روسیا الیوم، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان هم روز شنبه اعلام کرد که این کشور از واشنگتن درخواست دارد اسناد و ادله‌ای را که منجر به تحریم جبران باسیل شده‌است، ارائه کند. به گزارش شبکه العالم، غسان عطاءالله، یکی از رهبران جریان ملی آزاد لبنان هم دیروز توئیت کرد: «اگر فکر می‌کنید با تحریم ها، امتیاز‌هایی به شما می‌دهیم، تحریم‌کننده ما را نمی‌شناسد. ما از مکتبی هستیم که دنیا می‌تواند آن را لگد‌مال کند، اما امضایمان را هرگز نمی‌تواند بگیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار