کد خبر: 1025952
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹

رپورتاژ آگهی/ امروزه دیگر می توان با قطعیت گفت که بازی های موبایلی و سایر بازی های ویدیویی اصلی ترین نقش را در پر کردن اوقات فراغت بسیاری از مردم جهان خصوصا کودکان و نوجوانان دارند. از آنجایی که صنعت گیم صنعتی پول ساز و جذاب است و طرفداران بی شماری دارد سالانه هزاران بازی موبایلی مختلف طراحی و تولید می شوند و در اختیار بازیکنان سراسر جهان قرار می گیرند. اگرچه بازی های ویدیویی و موبایلی با محدودیت های سنی خاصی تولید می شوند اما طرفداران اصلی این بازی ها نوجوانان هستند.

محبوبیت و شهرت بالای بازی های موبایلی باعث شده است که رسانه ها، خبرگزاری ها، منتقدان، محققان و دانشمندان مختلف از دیدگاه های مختلف آنها را مورد نقد و بررسی قرار بدهند. یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در سال های اخیر بیشتر به چشم خورده است تاثیر این بازی ها بر کیفیت تحصیل دانش آموزان می باشد. هر کدام از بازی های موبایلی می تواند اثرات مثبت و منفی متعددی دارد و می تواند شخصیت، فیزیک، ذهن و روح بازیکنان را تحت تاثیر قرار بدهند. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر تاثیر بازی های موبایلی بر تحصیل نوجوانان و جوانان در سال 2020 پرداخته خواهد شد.

تاثیر بازی های موبایلی بر تحصیل نوجوانان و جوانان در سال 2020

تعریف بازی ها و ویژگی های اصلی آن

همانطور که گفته شد بازی های موبایلی می توانند هم اثرات منفی و هم اثرات مثبت متعددی بر جنبه های مختلف شخصیت بازیکنان داشته باشند. تاکنون تعاریف مختلفی برای بازی ها ارائه شده اند. لازاروس آن را فعالیت فی نفسه آزاد، بی هدف، سرگرم کننده و تفریحی می داند. گروس آن را تمرینی غریزی و بی هدف از اعمالی که در زندگی آینده نقشی اساسی دارند می داند. سی شور بازی را آزادانه ابراز وجود کردن برای کسب لذت مرتبط می داند و شاند آن را فعالیتی در جهت تداوم شادمانی تعریف کرده است. یکی از روانشناسان معروف سوئیسی به نام پیاژه پنج شاخصه و معیار اصلی بازی ها را به شرح زیر بیان کرده است.

بازی ها دارای اهداف هستند.
انتخاب بازی ها کاملا اختیاری است.
بازی ها دلپذیر و خوشایند هستند.
بازی های از قید کشاکش آزاد هستند.

از جمله مهم ترین دلایلی که بازیکنان، کودکان و نوجوانان به بازی های رایانه ای و ویدیویی رو می آورند می توان به مواردی همچون رها کردن تنش ها، بهبود مهارت های بازی، رفع کسالت و بی حوصلگی، احساس برتری و کنترل داشتن بر سایرین و ... اشاره کرد.

مزایای استفاده از بازی های موبایلی

همانطور که گفته شد بازی های موبایلی از ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد و ویژه ای برخوردار هستند که می توانند اثرات مختلفی بر روی بازیکنان قرار می دهند. از مهم ترین مزایای استفاده از این بازی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 
بازی های موبایلی و سایر بازی ها یادگیری را برای بازیکنان آسان کرده و توجه آنها را جلب کند.
امکان مرور موضوعات مختلف برای بازیکنان فراهم می شود.
قدرت خلاقیت بازیکنان ارتقا پیدا می کند و می توانند بازیکنان را به موضوعات تاریخی و جغرافیایی علاقه مند می کنند.
 
بازی ها به بازیکنان کمک می کنند که مهارت های مختلف را تمرین کنند.
مفاهیم و مبانی ریاضیات را با كمك شكل های كودكانه به كودك آموزش می دهد.
بازی ها باعث هماهنگی چشم و دست و پرورش عضلات ظریف بازیکنان می شوند.
هيجان ناشی از بازی های موبایلی و ویدیویی می توانند تاثیر زیاید در گردش خود بازیکنان داشته باشند.
بازی های می توانند بازیکنان خصوصا کودکان را به خوردن غذاهای سالم تر ترغیب کنند.
با استفاده از بازی ها بازیکنان می توانند با کامپیوتر و فناوری اطلاعات آشنا شوند.

 

تاثیر بازی های موبایلی بر تحصیل نوجوانان و جوانان در سال 2020

معایب و آسیب های ناشی از بازی های موبایلی

هرچند این بازی ها فواید و مزایای متعددی دارند اما معایبی نیز دارند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

چشمان بازیکن به دلیل خیره شدن بیش از حد به صفحه گوشی دچار عوارض خواهد شد
به دلیل وضعیت ثبات بدنی بازیکن برای مدت های طولانی ممکن است ستون فقرات و استخوان بندی او دچار مشکل شود.
پوست بازیکنان در معرض اشعه های صفحه رایانه و موبایل قرار می گیرد.
آسیب های مغزی از دیگر اثرات منفی بازی ها هستند که باعث می شوند قسمت هایی از مغز تحریک شوند و قسمت هایی نیز تکامل پیدا نکنند.

اثرات بازی های موبایلی بر تحصیل نوجوانان و جوانان

سالانه هزاران بازی موبایلی مختلف در سبک ها و ژانرهای مختلفی همچون بتل رویال، ترس و بقا، هیجانی، فکری و معمایی، آخرالزمانی، ورزشی، شبیه سازی، استراتژیک و ... برای پلتفرم های مختلف از جمله گوشی های موبایل ساخته می شوند که هر کدام از آنها ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی دارند و می توانند اثرات مختلفی بر روی بازیکنان داشته باشند. بر اساس جدیدترین مقالات و تحقیقات از مهم ترین اثرات بازی های موبایلی بر تحصیل نوجوانان و جوانان در سال 2020 می توان موارد زیر را عنوان نمود:

تاثیر بازی های موبایلی بر تحصیل نوجوانان و جوانان در سال 2020

تاثیر مثبت بازی های موبایلی بر تحصیل نوجوانان و جوانان

همانطور که گفته شد بازی ها در سبک های مختلفی ساخته می شوند. بسیاری از بازی ها در سبک های آموزشی ساخته می شوند که می توانند از نظر تحصیلی کمک های زیادی به بازیکنان بکنند. از مهم ترین اثرات مثبت بازی های موبایلی بر تحصیل نوجوانان و جوان می توان موارد زیر را نام برد:

تقویت همکاری

از آنجایی که بیشتر بازی های موبایلی به صورت گروهی انجام می شوند بازیکنان می توانند به خوبی باهم ارتباط برقرار کنند و مهارت همکاری و کارهای گروهی را به خوبی یاد بگیرند. از آنجایی که کارهای گروهی و تیمی در دوران تحصیل از اهمیت بالایی برخوردار است تجربه انجام بازی های گروهی می تواند کمک زیادی به بهبود این مهارت بازیکنان بکند. به عنوان مثال بازیکنان در بازی کالاف دیوتی باید در قالب تیم های مختلف به رقابت بپردازند. گیمرها می توانند با خرید سی پی کالاف دیوتی ارزان تجربه های متفاوتی از یک بازی گروهی داشته باشند.

داشتن مزایای شناختی

بازی های موبایلی و بازی های ویدیویی از مزیت های مختلف شناختی برخوردار هستند و بر اساس یک تحقیق انجام شده بازیکنان بازی های ویدیویی بهتر از سایرین می توانند اطلاعات بینایی غیر مرتبط را نادیده بگیرند. بازیکنان بهتر و راحت تر می توانند توجه خودشان را بر روی موضوعات متمرکز کنند. بازی ‌های موبایلی و ویدیویی به گیمرها کمک می کنند که توانایی پیروی از راهنمایی‌ ها و حل مسئله را یاد بگیرند.

افزایش انگیزه تحصیلی

یکی دیگر از تاثیرات بازی های موبایلی بر تحصیل نوجوانان و جوانان افزایش انگیزه تحصیلی آنها می باشد. از آنجایی که بازی های موبایلی و سایر بازی های ویدیویی ارتباط نزدیکی با تکنولوژی های روز دنیا دارند می توانند بازیکنان را نیز با این تکنولوژی ها آشنا کنند. بازی های موبایلی می توانند بازیکنان را به رضایت درونی برسانند و انگیزه آنها برای موفقیت بیشتر در تحصیل افزایش دهند و نتایج و نمرات بهتری کسب کنند.

بهبود نگاه آموزشی

بر اساس تحقیقات روانشناسی بسیاری از بازی های موبایلی که با دروس تحصیلی مانند ریاضی مرتبط هستند استفاده می کنند نگاه مثبت تری به آموختن مطالب جدید دارند. بازی های موبایلی و ویدیویی باعث می شوند که بازیکنان انگیزه بیشتری برای آموختن مطالب خاص دارند. بازی های مانند FactorReactor  باعث می شوند که بازیکنان به یادگیری مباحث جدید تشویق شوند. همچنین انجام بازی هایی مانند کلش رویال باعث می شوند که بازیکنان هدف گرا شوند و مدیریت و حل مسئله را بیشتر تمرین کنند. بازیکنان با خرید جم کلش رویال در این بازی می توانند از امکانات مختلف استفاده کنند و برای دستیابی به اهداف خود تلاش کنند و این هدف گرایی در امر تحصیل نیز می تواند بسیار موثر باشد.

بهبود سلامت اجتماعی و ذهنی

بر اساس تحقیقات دانشگاهی ارتباط مشخصی بین بازی ‌های موبایلی و ویدیویی و سلامت اجتماعی، شناختی و ذهنی بازیکنان وجود دارد. بر اساس تحقیقات بازیکنانی که تقریبا هر روز از بازی های ویدیوی استفاده می کنند در مقایسه با سایر افراد 1.75 برابر عملکرد عقلانی بیشتر دارد و به صورت کلی ۱.۸۸ برابر شایستگی کلی بیشتری در مسائل مختلف زندگی خواهند داشت. همچنین بازیکنانی که از بازی های موبایلی استفاده می کنند مشکلات ارتباطی کمتری با هم سن های خود دارند.

تاثیرات منفی بازی های موبایلی بر تحصیل نوجوانان و جوانان

اگرچه بازی های موبایلی و ویدیویی از مزایا و ویژگی های مثبت متعددی برخوردارند و می توانند جنبه های مختلف تحصیلی بازیکنان را ارتقا بدهند اما تعدادی از بازی ها نیز وجود دارند که می توانند اثرات مخربی بر جسم، ذهن و روح بازیکنان داشته باشند. از آنجایی که بازی های موبایلی و ویدیویی جاذبه محسور کننده ای دارند می توانند زمان و انرژی بسیار زیادی از بازیکنان بگیرند و حتی بازیکنان را دچار اعتیاد کنند به نوعی که حتی از زمان تحصیل خود بکاهند و به زمان بازی خود اضافه کنند. از دیگر اثرات منفی بازی های موبایل می توان به تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، تنبل شدن ذهن، افت اخلاقی و ... اشاره کرد که همگی می توانند در افت تحصیلی نیز موثر باشند.

سخن پایانی

بازی های موبایلی در سال های اخیر به شدت مورد استقبال گیمرها قرار گرفته اند و همین باعث شده سالانه هزاران بازی متنوع در سبک های مختلف تولید شوند. هر کدام از بازی های موبایلی می توانند اثرات مثبت و منفی مختلفی بر روی جنبه های مختلف شخصیتی بازیکنان داشته باشند. یکی از مهم ترین موضوعاتی که تحت تاثیر بازی های موبایلی قرار دارد جنبه تحصیل بازیکنان است. بازیکنان می توانند با تجربه هر کدام از بازی ها مهارت های مختلف خود را ارتقا بدهند و با خرید الماس بازی ها نیز به تمامی امکانات بازی دسترسی داشته باشند و لذت و هیجان زیادی نیز تجربه کنند. در ایران موجو، خرید جم براول استارز ارزان،  یوسی پابجی موبایل،  سی پی کالاف دیوتی و همه بازی های محبوب ایران با قیمت مناسب، می توانید از مزایا بازی ها بهره مند شوید.

 

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مجتبی
|
Germany
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
13
8
مطلب خوب و آموزنده ای بود. سپاسگذارم
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
8
19
سلام دقیقا زمانی که می خواهیم از مغز مان استفاده کنیم و در زندگی پیشرفت کنیم بازی ها مارا مدهوش می کند اگر نه زمانی که کسی دکتر می شود برود بعد از phdگرفتنش آنقدر بازی کند تا بمیرد اما کسی آن موقع بازی نمی کند با کنسول و موبایل و کامپیوتر بلکه با دنیا مثل ماشین و پول و.... این چیز ها بازی می کند
طاها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
1
1
سلام مطالب خیلی خوبی بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار