کد خبر: 1025673
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:
تندگویان گفت: ارائه تسهیلات برای ازدواج آسان جوانان از ابتدای سال آغاز شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: طی سال‌های اخیر میزان ازدواج جوانان همچنان سیر کاهشی خود را دارد و تعداد عقد‌های ازدواج ثبت شده امسال نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

او با بیان اینکه چیزی که در حال حاضر بسیار مشهود است، افزایش تعداد متقاضیان وام ازدواج است، گفت: این افزایش تقاضا یا به دلیل مشکلات اقتصادی موجود است و یا مبلغ آن جوانان را ترغیب می‌کند که آن را دریافت کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: اعلام شده افرادی که از سال ۹۶ ازدواج کرده‌اند و وام ازدواج خود را دریافت نکرده‌اند، مجاز به دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی ازدواج هستند.

تندگویان با بیان اینکه شیب کاهشی عقد و ازدواج به دلیل وجود ویروس کرونا نیست، ادامه داد: در حال حاضر مشکل اصلی عقد رسمی ازدواج نیست، بلکه عدم تشکیل زندگی بسیاری از زوجین عقد کرده است، چراکه با وجود بیماری کرونا برگزاری مراسم‌های ازدواج به تأخیر افتاد و ما عملا تعطیلات فروردین، اعیاد ماه رجب و شعبان را با وجود این بیماری برای برگزاری مراسم‌های ازدواج از دست دادیم.

او افزود: تأخیر در تشکیل زندگی زوجین با توجه به شرایط کنونی نگرانی‌هایی را از بابت فرزندآوری زوجین به وجود می‌آورد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: زمانی که تشکیل خانواده به عقب نیفتد دوره نامزدی طولانی می‌شود و این طولانی شدن حتی منجر به جدایی قبل از عروسی زوجین خواهد شد.

تندگویان با بیان اینکه برای ارزیابی میزان تأخیر در ازدواج جوانان در ایام کرونا باید تا پایان سال صبر کرد، گفت: میزان و رقم فرزندآوری زوجین تا پایان ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نباید تغییر خاصی کرده باشد، چراکه عملا وقوع آن برای قبل از کرونا بوده است.

او تصریح کرد: میزان تأثیر کرونا بر فرزندآوری زوجین در ۶ ماهه دوم سال بعد مشاهده خواهد شد.

تندگویان درباره تشویق جوانان به ازدواج بدون تشریفات در ایام کرونا گفت: امسال با وجود این بیماری هفته ازدواج را با شعار‌هایی مبنی بر ازدواج بدون تشریفات در ایام کرونا برگزار کردیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در هفته ازدواج به زوج‌هایی که بدون تشریفات زندگی مشترک خود را آغاز کردند جوایزی اهدا شد، افزود: در هفته ازدواج ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای جهیزیه، مسکن، اشتغال و ... جوانان در نظر گرفته شد.

تندگویان ادامه داد: ارائه تسهیلات برای ازدواج آسان جوانان از ابتدای سال آغاز شده و در حال حاضر نیز ادامه دارد.

راه اندازی مجمع ملی خیرین ازدواج

او با بیان اینکه جهت فراهم کردن شرایط ازدواج آسان برای جوانان ظرفیت خیرین ازدواج را به کار گرفته‌ایم، گفت: در ادوار گذشته برای ساماندهی کمک‌های خیرین ازدواج سامانه وجود نداشت، اما در حال حاضر ما با تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج، خدمات ارائه شده آن را ساماندهی کردیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه مجمع خیرین ازدواج در تمامی استان‌ها تشکیل شده است، گفت: اطلاع رسانی در این باره انجام شده است و جوانانی که تصمیم داشته باشند به صورت جدی وارد زندگی مشترک شوند، می‌توانند به خیرین ازدواج مراجعه کنند.

تندگویان با بیان اینکه برای تشویق جوانان به ازدواج بدون تشریفات از ظرفیت سمن‌های جوانان نیز استفاده می‌شود، ادامه داد: تمام ظرفیت‌های در اختیارمان را برای این امر به کار گرفته‌ایم، همچنین تولیدات رسانه‌ای در قالب موشن گرافی و ... برای فضای مجازی و شبکه‌های مختلف تلویزیون انجام شده است.

او افزود: جشنواره فیلم‌های ازدواج در بستر فضای مجازی برگزار شد که این جشنواره با مدل جشنواره فیلم فجر قابل قیاس بود، همچنین ۴۰۰ اثر ارسال شد و در نهایت ۱۶۹ اثر به تأیید نهایی رسید.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در این راستا مراکز مشاوره نیز همکاری خوبی داشته‌اند، گفت: مشاورانی که به زوج‌های جوان خدمات مشاوره ارائه می‌دهند در تلاش برای ترویج فرهنگ ازدواج بدون تشریفات هستند، اما عده‌ای هستند که باور‌های غلط و قومی و تعصبات خاصی برای برگزاری جشن‌های عروسی دارند که عملا نمی‌توان اصراری برای این افراد ایجاد کرد.

معاونت جوانان وظیفه جلوگیری از مهاجرت نخبگان را ندارد

معاون ساماندهی امور جوانان درباره تشویق برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور گفت: تشویق نخبگان برای جلوگیری از مهاجرت آن‌ها جزو شرح وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و این نهاد آمار‌های دقیقی از مهاجرت جوانان دارد.

تندگویان با بیان اینکه ما با راه اندازی مراکز منش جوانان در تلاش هستیم نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را در یک مرکز جمع سپاری کنیم، گفت: مراکز منش جوانان، مکانی برای جوانان است تا اگر ایده و طرحی دارند بتوانند آن را به هدف برسانند، البته اگر جوانی دارای مدرک تحصیلی نباشد هم می‌تواند در این مراکز فعالیت کند.

او افزود: تسهیلات پرداختی برای اشتغالزایی جوانان، رقم پایینی است و دولت و سازمان برنامه و بودجه باید این رقم را ارتقا دهد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه سال گذشته با رقمی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان با کمک بانک رسالت و صندوق کارآفرینی امید ۷ هزار شغل ثابت برای جوانان ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر در ۵ استان مراکز منش جوانان راه اندازی شده و برای راه‌اندازی این مراکز در ۱۷ استان هدفگذاری شده است.

تندگویان تصریح کرد: جوانان با راه اندازی کسب و کار مورد نظر با همراهی مراکز منش می‌توانند سهام دار شرکت خود باشند و در نهایت با پیشرفت شرکت آن را به بخش خصوصی وارد کنند.

او گفت: نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد شرکت‌های شغلی ایجاد شده توسط مراکز منش استان زنجان به سودآوری رسیده اند.

تقریبا ۶ نفر واجد شرایط دریافت امریه در سمن‌های جوانان بودند

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه طرح سرباز ماهر را با کمک ستاد کل نیرو‌های مسلح اجرا کردیم، گفت: سال گذشته ۱۶ هزار سرباز در دوران خدمت دوره‌های مهارت آموزی دیده اند.

تندگویان با بیان اینکه مدارک ارائه شده در پایان دوره خدمت سربازی قابلیت ترجمه بین المللی دارد و باعث می‌شود سرباز پس از پایان دوره به اشتغالزایی برسد، گفت: مرداد ماه سامانه امریه سربازان راه اندازی شد و تاکنون نزدیک ۴ هزار نفر برای امریه به این سامانه درخواست دادند.

او گفت: افرادی که در سامانه درخواست می‌دهند می‌توانند مراحل بررسی درخواست خود را در سامانه مشاهده کنند و از طریق پیامک مراحل به آن‌ها ارجاع داده می‌شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه تاکنون در مجموع ۵ تا ۶ نفر واجد شرایط دریافت امریه در سمن‌ها بودند، گفت: سهمیه ما برای امریه امسال ۵۰۰ نفر است، اما قول افزایش تعداد امریه برای سال بعد از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار