کد خبر: 1025045
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
حاشیه‌ای بر احتمال برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در دی‌ماه با توجه به اولتیماتوم فیفا
تأکید فیفا بر برگزاری انتخابات فدراســیون فوتبال تا پایان دی‌ماه سبب شده شمارش معکوس برای انتخاب رئیس جدید فوتبال و رفتن مدیران بازنشسته از ساختمان فدراسیون فوتبال در خیابان سئول جنوبی تهران آغاز شود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: بی‌حساب و کتاب‌تر از همیشه و در قرق بازنشسته‌هایی که برای ماندن دست به هر کاری زده‌اند؛ از راپورت به فیفا درباره دخالت دولت در فوتبال و علم کردن چماق خیالی تعلیق تا ایستادن جلوی قانون کشور و رها نکردن صندلی‌های‌شان به بهانه مستقل بودن، آن هم در شرایطی که هر روز دست‌شان جلوی دولت دراز و بودجه دولتی‌شان به راه. این حکایت این روزهای فدراسیون فوتبال و ساکنان ساختمان سیاه کوچه 12 متری سوم خیابان سئول جنوبی تهران است. فدراسیونی که نزدیک به 10 ماه است رئیس ندارد و فوتبالی‌ها چشم‌انتظار برگزاری مجمع انتخاباتی و انتخاب رئیس جدید هستند.

 اساسنامه، چماق بازنشسته‌ها برای ماندن

دی‌ماه سال گذشته وقتی مهدی تاج با توجه به پرونده‌های تخلفاتش به بهانه بیماری، نامه استعفايش را نوشت و اسباب و وسایلش را از اتاق ریاست در طبقه چهارم ساختمان فدراسیون فوتبال جمع کرد و تصمیم گرفت در پشت پرده ریاست کند، کمتر کسی تصورش را می‌کرد که فدراسیون فوتبال ماه‌هاي زيادي بی‌رئیس اداره شود و مدیران بازنشسته در فوتبال، بتوانند بیشتر جولان دهند، به خصوص که پس از کناره‌گیری تاج اعلام شد که 25‌اسفند و به آخر سال نرسیده، مجمع انتخاباتی برگزار و از رئیس جدید رونمایی می‌شود. اطلاعیه ثبت‌نام کاندیداها هم روی سایت رفت و از محمدحسین قریب و حبیب کاشانی تا مدیران بازنشسته برای پست ریاست نام‌شان را نوشتند، اما چند هفته قبل از برگزاری مجمع، همه چیز با نامه فیفا برای به تعویق انداختن انتخابات به‌هم خورد.

بازنشسته‌هایی که برای ادامه حضورشان در فدراسیون فوتبال، حتی به قانون کشور درباره منع به‌کارگیری بازنشستگان هم دهن‌کجی کرده بودند، گویا راه ماندن بیشتر را خوب بلد بودند. همین بود که با اشاره رئیس سابق، یکی از مسئولان وقت فدراسیون فوتبال راهی سوئیس شد تا هم آب و هوایی عوض کند و هم پیام محرمانه رئیس مستعفی درباره دخالت دولت در انتخابات فدراسیون فوتبال را به اینفانتینو برساند. راپورت داخلی‌ها به فیفا سبب شد پرونده قدیمی اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال که چند سالی بود در کشوی فیفا خاک می‌خورد، بیرون آورده شود.

فیفا در نامه‌ای اعلام کرد تا اساسنامه اصلاح نشود، ایران نمی‌تواند انتخابات فوتبال را برگزار کند. نامه‌ای که سبب شد پرونده انتخاب جایگزین رئیس مستعفی برای مدتی بسته شود تا مدیران بازنشسته خودشان را با اصلاح اساسنامه برای نشستن بیشتر روی صندلی‌های مدیریتی‌شان سرگرم کنند. هرچند ابتدا صحبت از برگزاری انتخابات در تابستان و سپس آبان‌ماه بود، اما طولانی شدن روند اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال و رفت و برگشت چندین باره آن بین تهران و زوریخ، سبب شد نه در تابستان و نه در پاییز خبری از برگزاری انتخابات نباشد و خیلی‌ها دیگر از برگزاری مجمع انتخاباتی تا پیش از پایان سال 99 ناامید شوند و فوتبال همچنان مجبور به تحمل مدیریت مدیران بازنشسته‌ای مانند کفاشیان و اصفهانیان باشد که پس از رفتن صوری، یکی‌یکی در ماه‌های اخیر دوباره به پست‌های‌شان برگشتند و دور رفتن را خط کشیدند.

 رئیس جدید دی‌ماه انتخاب می‌شود؟

اما گویا روزهای حضور این مدیران بازنشسته که خروجی مدیریت‌شان، فساد در فوتبال است به شماره افتاده و باید کم‌کم چمدان‌های‌شان را برای رفتن آماده کنند و دیگر از صندلی‌های‌شان دل بکنند. نه اینکه خودشان می‌خواهند و سعی‌شان بر برگزاری سریع‌تر انتخابات فدراسیون فوتبال و تعیین رئیس جدید است، بلکه این‌بار آخرین نامه فیفا درباره اصلاح اساسنامه که روزهای پایانی مهر به تهران رسیده، تکلیف انتخابات را روشن کرده و این امیدواری به وجود آمده که سرانجام قرار است فوتبال رئیس جدیدش را در ماه‌های آینده و قبل از اینکه سال‌جاری تمام شود، بشناسد. آن‌طور که اعلام شده فیفا تأکید کرده است كه باید تا قبل از اتمام سال ۲۰۲۰ انتخابات برگزار شود و تیم مدیریتی جدید فدراسیون فوتبال را تحویل بگیرد.

به نظر می‌رسد فیفا فعلاً برای برگزاری انتخابات از کنار چالش بر سر ماهیت فدراسیون فوتبال که یکی از مهم‌ترین اختلافات فدراسیون کشورمان با فیفا است، رد شده تا یکی از بزرگ‌ترین موانع مجمع انتخاباتی از سر راه برداشته شود. پیش از این فیفا اصرار داشت که برای جلوگیری از شائبه دخالت دولت در فوتبال، ماهیت فدراسیون در اساسنامه «نهاد مستقل غیردولتی» درج شود، اما مسئولان فدراسیون معتقدند که با توجه به قوانین کشور نمی‌توانند از این عبارت استفاده کنند و آنها عبارت «نهاد عمومی غیردولتی» را در اساسنامه گنجانده‌اند.

با این حال به گفته احمد براتی، رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال، فیفا فعلاً شرط اصلاح این بند را برای برگزاری انتخابات برداشته و آن را به بعد از انتخاب رئیس جدید موکول کرده است: «فیفا گفته ماهیت فدراسیون فوتبال ظرف یک سال تعیین‌تکلیف شود که به دلیل حفظ مقررات ملی، اعلام کرده‌ایم قانون فوتبال همین است که در ماده یک نوشته‌ایم. فیفا پذیرفته که اساسنامه تأیید شود و انتخابات را برگزار کنیم. سپس در تعامل با مجلس و دولت، تکلیف ماهیت فدراسیون فوتبال مشخص شود.»

فیفا به همین منظور، به فدراسیون فوتبال یک‌سال مهلت داده تا پس از برگزاری انتخابات، روند اصلاح ماهیت این فدراسیون را آغاز کند. تاریخ پیشنهادی فیفا برای این كار از ابتدای ۲۰۲۱ تا پایان سال است که این موضوع منوط به برگزاری انتخابات تا اواسط دی‌ماه است. با توجه به به اولتیماتوم فیفا برای برگزاری انتخابات به نظر می‌رسد که سرانجام قرار است طلسم انتخاب رئیس جدید شکسته شود و به احتمال زیاد در دی‌ماه و یک‌سال پس از استعفای تاج، رئیس جدید انتخاب شود و فوتبال کشور از بلاتکلیفی دربیاید. اتفاقی که می‌تواند پایان حضور بازنشسته‌ها و مدیران متخلف فعلی را در ساختار فوتبال کشورمان رقم بزند، بازنشسته‌هایی که تا پای وطن‌فروشی هم برای چند روز بیشتر نشستن پشت صندلی مدیریت فوتبال پيش رفتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار