کد خبر: 1025040
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
ساختار بهداشت و درمان کشور در مهار ویروس تاجدار ناکام مانده‌است. این را می‌توان با آمار ۴۱۵ فوتی طی ۲۴ ساعت متوجه شد. حالا حتی وزیر بهداشت هم این ناکامی را می‌پذیرد و عادی‌انگاری و ساده‌انگاری نسبت به بیماری و تزریق ناکافی منابع برای مدیریت آن را مهم‌ترین دلایلی بر می‌شمرد که موجب این می‌شود در برابر کووید ۱۹ مغلوب شویم. به گفته نمکی از یک میلیون یوروی اختصاص‌یافته برای جبران هزینه‌های ناشی از کرونا از صندوق توسعه ملی تنها نیمی از آن به وزارت بهداشت تحویل داده‌شد. همین کمبود منابع هم موجب شد تا طرح بیماریابی گسترده با استفاده از ظرفیت تست زیاد و ده‌ها طرح دیگر نیمه‌کاره به حال خود رها شود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: انگار روز‌های تلخ و سیاه کرونایی بنا نیست پایانی داشته‌باشد. روز گذشته هم با ثبت ۴۱۵ مورد فوتی طی ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۷ آبان ماه، در مجموع ۳۳ هزار و ۷۱۴ خانواده داغدار فوت عزیزانشان شدند. در همین بازه زمانی ۶ هزار و ۸۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۴۹۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر رسید. آمار بیماران بد حال هم رو به افزایش است و ۵هزارو۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا‌کنون ۴۶۷ هزار و ۹۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این آمار و ارقام حکایت از آن دارد که کنترل ویروس تاجدار از دست مسئولان بهداشتی کشورمان خارج شده‌است. در دنیا هم کرونا در حال رکورد‌شکنی است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در هفته گذشته ۸/ ۲ میلیون مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در جهان شناسایی شده که یک رکورد جهانی بوده‌است. اروپا برای دومین هفته متوالی است که بالاترین تعداد مبتلایان را گزارش و شناسایی بیش از ۳/ ۱ میلیون بیمار را ثبت کرده‌است که در مقایسه با هفته قبل آن افزایش ۳۳ درصدی داشته‌است. همچنین موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در این منطقه از هفته گذشته با افزایش ۳۵ درصدی همراه بوده‌است. همچنین در قاره امریکا، مدیترانه شرقی و آفریقا موارد ابتلا رو به افزایش است.

علل ناکامی در برابر کووید ۱۹

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم با این آمار و ارقام ابتلا، مرگ و میر و بستری‌های روزانه کرونا ناکامی در برابر کووید ۱۹ را قبول دارد. وی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تزریق ناکافی منابع و عادی‌انگاری دو عامل ناکامی مقابل کرونا دانست و افزود: «دو علت اصلی ناکامی برای مقابله با کرونا از نظر بنده وجود داشت؛ یکی عادی‌انگاری و ساده‌انگاری نسبت به این بیماری بود که لطمات زیادی به ما زد. به محض اینکه در فروردین و اردیبهشت به پایین‌ترین رقم مرگ‌ومیر روزانه رسیدیم، ناگهان همه تصور کردند که کرونا تمام شده‌است، همان زمان نامه‌ای نوشتم و تأکید کردم که عادی‌انگاری بیماری توسط مردم خوب نیست، ولی عادی انگاری توسط مسئولان، بسیار بدتر است و برخی تصور کردند که کرونا و نقش محوری وزارت بهداشت تمام شده و باید به سایر بخش‌ها بپردازیم.» وی با تأکید بر اینکه در همه جای دنیا معمولاً اقتصاد در شرایط اپیدمی بیماری‌ها از حوزه سلامت حمایت می‌کند، گفت: «در ایران ما از اقتصاد کشور حمایت کردیم، ولی برخی‌ها تصور کردند که کرونا تمام شده و عادی‌پنداری و عادی‌انگاری در تمامی عرصه‌ها به ما آسیب‌های زیادی زد.»

موش آزمایشگاهی کرونا نیستیم

نمکی در خصوص برخی اظهارات که گفته می‌شود مردم ایران موش آزمایشگاهی برای آزمایش دارو‌های جدید کرونا هستند، گفت: «مطالعه‌ای توسط سازمان جهانی بهداشت ساماندهی شده‌بود که دارو‌هایی مانند رمدسیویر و فاویپراویر در بیماران بستری کووید ۱۹ تأثیر دارد یا خیر و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری فعال و با مشارکت بالا در این مطالعه حضور دارد و به جهان پاسخ به روز دادیم که برداشت ما و کمیته علمی ایران از تأثیر این دارو در بیمارستان‌ها چگونه بوده‌است.»

وی افزود: «روز گذشته جلسه واکسن داشتیم و مدت‌ها است به ما می‌گویند واکسنی که در چین یا فلان کشور ساخته شده روی مردم ایران نیز تست شود که گفتیم ما موش آزمایشگاهی نیستیم. اگر چین و سایر کشور‌های سازنده واکسن با ایران قرارداد بستند که این فاز را مقدمه فاز تولید بعدی قبول داریم، اجازه واکسیناسیون آن را در کشور می‌دهیم و یک قرارداد سه‌جانبه در مورد مطالعه اولیه، تولید و توزیع واکسن در کشور را قبول داریم، چون موش آزمایشگاهی هیچ کشوری نیستیم و غرور ملی ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهد و امکان ندارد تا زمانی که در وزارت بهداشت هستم، اجازه چنین حقارتی به ملت ایران بدهم.»

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: «امروز در جلسه واکسن گفتم برای ساخت واکسن قطعاً باید به توانمندی‌های داخلی توجه کنیم، چون اقدامات زیادی در این زمینه در کشور انجام شده چرا باید از یک کشور خارجی که سازمان جهانی بهداشت گفته، واکسنی را که هنوز مورد تأیید هم نیست، بخریم؟ شرکت‌های دانش‌بنیان افتخارات بزرگی در کشور رقم زده‌اند و در این زمینه هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.»

برنامه‌های وزارت بهداشت برای کاهش مرگ و میر‌های کرونایی

نمکی همچنین درباره واکسن وطنی کرونا با تأکید بر اینکه واکسن کووید ۱۹ در سه مورد و به سه شیوه مختلف، به نتایج خوبی رسیده‌است، افزود: «این واکسن از هفته‌های آینده وارد فاز انسانی می‌شود و ما امیدواریم تا اوایل سال آینده و شاید هم زودتر، خبر خوش ساخت واکسن کرونا را به عنوان یک مژده بسیار دلگرم کننده به مردم کشورمان بدهیم.» وی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل کرونا هم اینگونه توضیح داد: «بیماریابی گسترده و توسعه مراکز درمان سرپایی را آغاز خواهیم کرد. در حال حاضر هزارو ۲۰۰ مرکز داریم که به بیش از ۵ هزارو مرکز بهداشتی و درمانی خواهد رسید. کل مراکز بهداشتی ودرمانی را به جز مواردی که برای مراقبت از زنان باردار و کودکان و موارد غیرکرونایی اختصاص داده ایم، زیر بار مدیریت کرونا خواهیم برد؛ تست‌های ما از روزی ۲۵ هزار تست به بالای ۴۰ هزار مورد و بیشتر خواهد رسید؛ همچنین ۳ میلیون مورد از تست‌های رپید (سریع) را از کره وارد خواهیم کرد و کار‌های تست رپید ساخت داخل را نیز تمام کرده ایم و این تست‌های ساخت داخل نیز به بازار می‌آیند و ما روزی ۱۰۰ هزار تست را به عنوان موفق‌ترین روش در تشخیص زودرس انجام خواهیم داد.» وزیر بهداشت با اشاره به تفاهم با وزارت ارتباطات برای ردیابی بیماران کرونایی خاطر نشان کرد: «ردیابی بیماران با شبکه‌ای که طراحی کرده ایم به ما این مهلت را خواهد دادکه در یک ماه آینده بتوانیم در کاهش موارد ابتلا و مرگ ومیر گام برداریم.»

قالیباف هم کرونایی شد

رئیس مجلس شورای اسلامی به کرونا مبتلا شد. محمد باقر قالیباف در شبکه‌های مجازی خبر داده که پس از ابتلای یکی از کارمندان دفترش، به کرونا مبتلا شده‌است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتر نوشته‌است: یکی از همکاران دفترم به کرونا مبتلا شد، نیمه‌شب پاسخ تست بنده هم اعلام و کرونا مثبت شد. در حال حاضر در قرنطینه هستم و به امید خدا پیگیر امور و وظایف محوله خواهم بود. گفتنی است پیش از این هم چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کرونا مبتلا شده‌بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار