کد خبر: 1024933
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور از تغییر شیوه پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها به دلیل پایین بودن کیفیت علمی این دانشجویان خبر داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: منصور کبگانیان بعد از ظهر سه شنبه در حاشیه جلسه نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه امروز پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دانشگاه‌های برتر به نحوه پذیرش دانشجوی دکتری انتقاد دارند و بر این باور هستند دانشجویان دکتری که از کنکور به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند فاقد صلاحیت‌های لازم هستند.

وی افزود: در این زمینه ۲ راه حل در جلسه پیشنهاد شد؛ یک راه حل کوتاه مدت تا زمان انتشار دفترچه سوالات کنکور دکتری ۱۴۰۰ که البته مسوولان وزارت علوم روی آن اصرار دارند. بر اساس این راه حل به دانشگاه‌ها اجازه تعیین حد نصاب مرحله دوم آموزش در پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی، می‌دهد.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع به میزان زیادی دانشگاه‌ها را راضی می‌کند و باعث جذب دانشجوی با کیفیت می‌شود.

کبگانیان اظهار داشت: این طرح به زودی به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ می‌شود تا مشکل حقوقی در این زمینه ایجاد نشود. بر این اساس، وزارت علوم ظرف مدت حداکثر یک ماه، طرح جامع ساماندهی کنکور تحصیلات تکمیلی برای دوره دکتری را به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد تا برای آن راه حل عملیاتی تهیه شود.

وی درباره راه حل بلند مدت، اظهار داشت: ساماندهی مسیر و روش جذب دانشجوی دکتری است.

پذیرش دانشجوی دکتری برای امسال ۱۳۹۹ مجموعا ۱۲ هزار و ۴۸۵ نفر بوده است که ۹ هزار و ۳ نفر در دوره روزانه یک هزار و ۷۴۴ نفر در نوبت دوم ۲۹۳ نفر در پیام نور ۵۲۵ نفر در غیر انتفاعی و ۹۲۰ نفر در پردیس‌های خودگردان پذیرفته شده اند.

تفکیک جنسیتی آمار دانشجویان دکتری امسال هفت هزار و ۹ مرد و پنج هزار و ۴۷۶ زن است.

این آمار شامل پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد اسلامی نیست. در این دانشگاه نیز امسال حدود ۱۰ هزار دانشجو برای مقاطع دکتری پذیرفته شده است.

سال تحصیلی ۹۸-۹۹ نیز ۱۵۰ هزار و ۵۳۵ نفر در آزمون دکتری نیمه متمرکز مجاز به انتخاب رشته شدند. به گفته حسین توکلی مشاور پیشین سازمان سنجش آموزش کشور آمار ثبت نام در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ نسبت به آمار مشابه سال ۹۷ تعداد ۳۷ هزار و ۵۷ نفر کمتر بوده است.

بنابر اعلام سال گذشته توکلی تعداد ۲۲ هزار و ۴۴۴ نفر پذیرفته شدگان نهایی آزمون دکتری (نیمه متمرکز سال ۹۸) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به اضافه دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

در تمام سال‌ها جمعیت زنان پذیرفته شده در مقطع دکتری کمتر از تعداد پذیرفته شدگان مرد بوده است.

*همکاری علمی بین المللی ایران و چین

وی درباره همکاری‌های علمی ایران و چین، گفت: پیرو تدابیر مقام معظم رهبری پیرامون ارتباط ایران و چین، این ارتباط با بررسی‌های صورت گرفته پیشرفت جدی داشت و هم اکنون به سمت راهبردی شدن پیش می‌رود.

کبگانیان افزود: بخش مهمی از این ارتباط می‌تواند در حوزه علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان باشد. پیشنهادی که رییس جمهور چین در این رابطه به نماینده مقام معظم رهبری داد، شروع همکاری‌ها در زمینه آموزش عالی بود.

به گفته وی، در جلسه امروز نقشه جامع علمی کشور، نمایندگانی از سوی وزارتخانه‌های بهداشت، علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور یافتند و پیشنهاداتی در این زمینه جمع آوری و بررسی شد که در کمیسیون همکاری‌های علمی بین المللی مدون و نهایی می‌شود.

دبیر نقشه جامع علمی کشور درباره این پیشنهاد‌ها اظهار داشت: این همکاری‌ها فراتر از موضوع بورس تحصیلی ادامه داشته باشد. بورس تحصیلی برای دوره‌های تخصصی، تحصیلات تکمیلی، دوره‌های کوتاه مدت همانند فرصت مطالعاتی و دوره‌های تخصصی و صنعتی کشور چین اختصاص یابد.

بررسی سهمیه بهیاران

کبگانیان درباره دیگر دستور جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به خبرنگاران گفت: موضوع دیگر درخواست وزیر بهداشت برای تخصیص سهمیه به بهیاران در کنکور سراسری بود. برای این موضوع نکات مختلفی مطرح شد. ساماندهی سهمیه‌های کنکور در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور است و مقرر شد این موضوع در کنار ساماندهی سهمیه‌ها در نظر گرفته شود؛ به این دلیل همراه با بررسی سهمیه‌های کنکور، بررسی شود.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار