کد خبر: 1024929
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
چهارمحال و بختیاری در دهه اخیر پای جشن‌های غربی از جمله ولنتاین، کریسمس و هالووین در برخی از شهر‌های بزرگ کشور باز شده است، اما برگزاری چنین جشن‌هایی در شهر کوچکی از جمله شهر شهرکرد تا حدودی موجب تعجب است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: جشن هالووین یکی از فراگیرترین آیین‌های سنتی در کشور آمریکا و برخی از کشور‌های غربی است، این جشن هرساله نهم آبان (سی و یکم اکتبر) برگزار می‌شود.

از آنجا که با فرارسیدن فصل سرما، مرگ و میر انسان‌ها در آن زمان بیشتر می‌شد، مردم در آن زمان باور داشتند که با برافروختن آتش و پوشیدن لباس‌های عجیب از پوست حیوانات و استفاده از صورتک‌های ترسناک یا قرار دادن سر بریده شده حیوانات بر روی سر خود می‌توانند ارواح سرگردان آن‌ها را از خود دور کنند و یا حداقل مانع از شناسایی خود توسط آن‌ها شوند، این تصور در آن زمان بیشتر ریشه در ترس این افراد از تاریکی داشت.

آن‌ها همچنین جلوی درب خانه خود برای ارواح نوشیدنی و غذا می‌گذاشتند تا مانع از ورود آن‌ها به خانه شوند و در مسیر‌های مختلف نیز شمع یا مشعل‌های بزرگ روشن می‌کردند تا ارواح بتوانند راه خود را برای بازگشت به دنیای دیگر پیدا کنند!

اما امروزه برگزاری جشن هالووین در کشور‌های غربی و آمریکایی بیش‌تر جنبه سرگرمی و تفریح برای افراد شرکت‌کننده در این جشن دارد، طبق آمار‌ها سالانه بیش از میلیارد‌ها دلار در جهان صرف برگزاری این جشن می‌شود.

در دهه اخیر پای جشن‌های غربی از جمله ولنتاین، کریسمس و هالووین در برخی از شهر‌های بزرگ کشور باز شده است و بسیاری از جوانان و نوجوانان به دنباله‌روی فرهنگ غربی هستند و برای به روز نشان دادن خود در این جشن‌ها شرکت و عکس‌های خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، این در حالیست که در ایران جشن‌های باستانی از جمله شب یلدا، نوروز و ... وجود دارد، اما این آئین‌ها چندان مورد استقبال قشر جوان قرار نمی‌گیرد.

برگزاری چنین جشن‌هایی حتی در شهر‌های کوچک موجب تعجب می‌شود، همچنین تعدادی از آتلیه‌های سطح شهر تبلیغاتی را برای عکاسی از این آئین غربی در صفحات مجازی خود منتشر کرده‌اند.

عکاسی هالووین در شهرکرد

یکی از آتلیه‌داران شهر شهرکرد در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز جوانان به دنبال گرفتن عکس‌های متفاوت از خود هستند و ژِست‌ها و موضوعات کلیشه‌ای را برای سوژه عکاسی نمی‌پسندند.

وی ادامه داد: معمولا در بحث عکاسی باید به سلیقه همه افراد توجه شود، بسیاری دوست دارند عکس‌های متفاوتی از خود داشته باشند.

صاحب این آتیله در خصوص عکاسی هالووین گفت: اگر تمایل به گرفتن عکس دارید، می‌توانید به شیوه خود لباس و نوع آرایش خود را انتخاب و تنها برای عکاسی مراجعه کنید و در این روش تنها هزینه عکس دریافت می‌شود، اما در آتلیه لباس و گریمور نیز موجود هست و می‌توانید گریم را توسط گریمور انجام دهید.

چرا جوانان از فرهنگ و آئین‌های غربی استقبال می‌کنند؟

حجت‌الاسلام محمدحسین صغیرا مسئول نهاد نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه امروزه غرب همگام با پیشرفت تکنولوژی به سمت مدرنیته شدن فرهنگ خود نیز به پیش می‌رود، اظهار کرد: به طور طبیعی نوآوری نیز باید همراه با جذابیت باشد، امروز شاهدیم جشن‌های بزرگی مانند هالووین در غرب برگزار می‌شود و جوانان از این برنامه‌ها استقبال می‌کنند.

وی افزود: امروز ذائقه جوانان به سمت و سوی فرهنگ غربی کشیده شده است، زیرا معمولا گرایش به تنوع دارند.

صغیرا با اشاره به اینکه جشن هالوین دومین جشن بزرگ در غرب و آمریکا بعد از جشن کریسمس است، خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به تاریخچه جشن هالوین بیندازیم این جشن نیز به مناسبت تغییر فصل ازگرما به فصل سرما برگزار می‌شود و در ایران نیز جشن شب یلدا برای ورود به فصل زمستان در ایران برگزار می‌شود.

مسئول نهاد نماینده، ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد:، اما گستره برگزاری جشن هالووین بسیار بیشتر از جشن شب یلدا است و نحوه برگزاری این جشن در دهه‌های اخیر تغییرات بسیاری پیدا کرده است، این بروز کردن سنت‌ها موجب جلب جوانان می‌شود.

وی با بیان اینکه در تقویت و گسترش فرهنگ و سنت‌های دینی و بومی کم‌کاری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات فقه در دین مبین اسلام پویایی است، در قرآن کریم برای زمان‌های مختلف آیات و روایات متعددی وجود دارد، اما نتوانستیم آن‌گونه که باید جوانان را به سمت و سوی فرهنگ دینی سوق دهیم.

صغیرا اضافه کرد: گذر زمان در سبک زندگی، نوع پوشش، خوراک، گفتمان و ... افراد در طول سال‌های اخیر تغییرات بسیاری داشته است، باید برخی از فرهنگ‌ها را بنا بر تغییرات زمان و باب سلیقه جوانان به روز کنیم، حوزه علمیه قم نیز پیگیری این مسئله را هرچند دیرهنگام، اما آغاز کرده است.

مسئول نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه با اشاره به نظر یکی از نظریه‌پردازان غربی در خصوص به‌روزکردن مسائل مربوط به علوم انسانی بنا بر مصالح جامعه و گذر از مبناگرایی، بیان کرد: باید در علوم انسانی و دینی رویکرد جدیدی را ایجاد و بنا بر مصالح و نیاز جامعه به سمت و سوی به‌روز شدن حرکت کنیم، ظرفیت‌های زیادی در آیات و روایات دینی وجود دارد.

وی ادامه داد: همانطور که به سمت به‌روز شدن حرکت می‌کنیم، نباید از مبانی دینی و اعتقادی خود دور شویم، اگر جامعه دینی خود را کارآمد کنیم، قطعا جوانان در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و در جامعه نیز به سمت فرهنگ دینی و اسلامی حرکت می‌کنند.

صغیرا با اشاره به نقش رسانه‌ها در تقویت فرهنگ دینی و اسلامی، تصریح کرد: یکی از دلایل برجسته شدن فرهنگ غربی و جشن‌های مانند هالووین در جهان رسانه است، افراد تاثیرگذار مانند حوزویان، فرهنگیان و ... با مطرح کردن سوال در ذهن جوانان نباید اجازه دهند جوانان به هر سمتی حرکت کنند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه مدرنتیه برای همه اقشار جامعه جذابیت دارد، خاطرنشان کرد: هر مسئله دینی را نمی‌توان مدرن کرد، اما می‌توان مدرنیته را برای تقویت فرهنگ دینی و اسلامی به‌کار گرفت، فرهنگ‌سازان و جامعه علمی باید در این مسیر سنجیده حرکت کنند.

وی افزود: فضای مجازی امروز در مسیر مدرنیته در حال حرکت است و با ایجاد جذابیت مخاطبان را به سمت خود جذب می‌کند، جوانان در این فضا با انواع فرهنگ‌های آشنا و به سمت آن کشیده می‌شوند، زیبایی و نوآوری باید به بهترین نحو در مسائل دینی و فرهنگی برای جذب جوانان در این فضا‌ها ایجاد شود.

صغیرا با بیان اینکه متاسفانه حضور افراد تاثیرگذار در فضای مجازی کمرنگ است، عنوان کرد: برای عقب نماندن از قافله تکنولوژی باید با یک حرکت سیستماتیک نسبت به حفظ اصالت دینی و مذهبی در فضای مجازی برنامه‌ریزی کرد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار