کد خبر: 1024586
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
پس از سودان، از عربستان سعودی، قطر و عمان به عنوان دودولت در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یاد می‌شود تا جایی که رئیس موساد از توافق میان ریاض و تل‌آویو به عنوان هدیه سعودی‌ها به رئیس‌جمهور آتی امریکا یاد کرده است. رسانه‌های صهیونیست گزارش داده‌اند، اگرچه بن‌سلمان در سایه پیامد‌های چنین اقدامی، مایل به انجام آن است، اما پادشاه سعودی تاکنون مانع وی شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هفته گذشته از پیوستن دست کم پنج کشور دیگر به توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سخن گفته بود. به دنبال عادی‌سازی روابط خارطوم با تل‌آویو، یوسی کوهن، رئیس موساد از اعلام سازش بین این رژیم و عربستان سعودی پس از انتخابات امریکا خبر داده است. آنطور که کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از کوهن اعلام کرده، ریاض مایل است که چه ترامپ در انتخابات پیروز شود و چه جو بایدن رقیب دموکرات او، توافق با اسرائیل نوعی هدیه از جانب عربستان سعودی به رئیس‌جمهور منتخب امریکا باشد و این توافق شامل فروش سلاح امریکا به عربستان خواهد بود.

اکنون رسانه‌های عمدتاً صهیونیست در حالی که هنوز انتقاد‌ها از سودان ادامه دارد، به یک رشته توافق اشاره کرده‌اند که در رأس فهرست، نام جاده‌صاف‌کن توافق‌های قبلی یعنی عربستان سعودی به چشم می‌خورد. روزنامه صهیونیستی اسرائیل‌هیوم در گزارشی نوشت که بعد از مصر، اردن، امارات عربی متحده، بحرین و سودان، اسرائیل هم‌اکنون انتظار بزرگ‌ترین جایزه را دارد که همان توافق با عربستان سعودی است. طبق برآورد‌های تل‌آویو و واشنگتن، محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی علاقه‌مند است، اما پدرش ملک سلمان در حال حاضر وی را از انجام چنین کاری منع کرده است. حییم سابان، میلیاردر صهیونیست و دوست نزدیک به بن‌سلمان هم گفته است که ولیعهد سعودی به او گفته است که از واکنش ایران و مردم عربستان به عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها می‌ترسد.

عمان و قطر؛ گزینه‌های بعدی

از طرفی دیگر، شبکه اخبار ۱۲تلویزیون عبری گزارش داد که منابع بلندپایه اسرائیلی، اطلاعات درباره اینکه عمان نزدیک‌ترین کشور در عادی‌سازی رابطه با تل‌آویو است را تأیید کرده‌اند. این شبکه گزارش کرد که برآورد‌هایی در داخل سطح سیاسی در اراضی اشغالی مبنی بر این امر وجود دارد که نزدیک‌ترین کشور‌ها به سمت روند صلح بعد از امارات و بحرین و سودان، همان عمان است، اما به دلیل سیاست‌های محافظه‌کارانه این کشور امکان اینکه قبل از انتخابات امریکا توافق صورت گیرد، کم است.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، دیگر رسانه این رژیم است که به گمانه‌زنی درباره دیگر کشور در صف عادی‌سازی پرداخت و اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود کشور عربی بعدی که با تل‌آویو توافق صلح امضا خواهد کرد، احتمالاً قطر باشد. اگر توافق صلح رژیم صهیونیستی با قطر مانند امارات و بحرین امضا شود، این امر دستاوردی واقعی است، چرا که دوحه حامی جنبش حماس و اخوان‌المسلمین است. قطر با امضای این توافق می‎تواند از امریکا جنگنده اف-۳۵ بخرد.

خیانت سودان در جهت موفقیت ترامپ

امریکا، سودان و رژیم صهیونیستی روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک از توافق میان خارطوم و تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط خبر دادند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا با استقبال از این توافق، در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «دیدگاه رئیس‌جمهور ترامپ درباره صلح، امنیت و موفقیت در منطقه و جهان در حال ثمر بخشیدن است.» وزارت امور خارجه امریکا هم با تخصیص بسته کمک‌های ۸۱میلیون دلاری برای بحران بشردوستانه سودان پاداش این اقدام را داد.

اعلام این توافق، واکنش مردم سودان را به همراه داشت. آن‌ها با تظاهرات در خارطوم، شعار «نه به صلح با رژیم» سر دادند. الطیب مصطفی، رئیس حزب منبر السلام العادل در سودان به شبکه خبری المیادین گفت که دولت کشورش از لحاظ قانونی نمی‌تواند چنین توافقاتی را انجام دهد و عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی در حالی با نتانیاهو دیدار کرد که می‌دانست حق چنین کاری را ندارد. این شخصیت سودانی، توافق سازش را خیانتی به سودان و امت اسلامی و مسجدالاقصی دانست و گفت که با تمام قدرت در برابر حکومت سودان خواهد ایستاد. حزب امت سودان نیز در بیانیه‌ای دولت انتقالی سودان را تهدید کرد که در صورت برقراری روابط با رژیم صهیونیستی دیگر این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه در پی اعلام کاخ سفید در خصوص عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی در صفحه توئیتر نوشت: اعلامیه کاخ سفید درباره سودان نمی‌توانست از این نمادین‌تر باشد. به اندازه کافی باج پرداخت کنید، چشمان خود را به روی جنایات علیه فلسطینی‌ها ببندید، سپس از فهرست سیاه به اصطلاح «تروریسم» خارج خواهید شد. واضح است که این فهرست به اندازه مبارزه ایالات متحده امریکا با تروریسم، جعلی است. شرم آور است.»

احمد بحر، نایب رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین توافق سازش بین سودان و رژیم صهیونیستی را خیانتی بزرگ و حمایت از رئیس‌جمهور امریکا برای موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دانست.

با این حال ابو هاجه، مشاور رسانه‌ای رئیس شورای حاکمیتی سودان در توجیه انتقاد‌ها از این اقدام، آنچه صورت گرفته را در راستای سیاست در‌های باز دانست و در مطلبی به این موضوع اینطور پرداخت: «آنچه در کشور عزیز ما در راستای در پیش گرفتن سیاست در‌های باز در روابط خارجه ما و برداشتن نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم انجام شد، به منزله ریشه‌کن کردن هویت سودانی و یا پایان تاریخ و فروش مسئله فلسطین نیست.»

نقشه منطقه تغییر نمی‌کند

روز شنبه پس از عادی‌سازی روابط میان سودان با رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در خصوص عادی‌سازی روابط با سه کشور امارات، بحرین و سودان، گفت که تغییری در نقشه غرب آسیا رخ داده است. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به توافق اخیر گفت: «توافق‌ها با دشمن صهیونیستی به بازترسیم نقشه منطقه بر اساس نظر رژیم صهیونیستی نخواهد انجامید و تنها این ملت‌ها هستند که نقشه منطقه را ترسیم می‌کنند. ملت ما رژیم غاصب صهیونیستی را مردود می‌داند؛ رژیمی که هیچ آینده‌ای برای آن در فلسطین به حساب حقوق ملت ما وجود نخواهد داشت.»

بسیج فلسطینی در حمایت از الاخرس

اعتصاب غذای ۹۰ روزه ماهر الاخرس از نیرو‌های جهاد اسلامی در اعتراض به بازداشت خود در زندان‌های رژیم صهیونیستی، وخامت حال وی را به دنبال داشته است. مقاومت فلسطین پیش از این درباره پیامد‌های وخامت حال این اسیر فلسطینی و شهادت او در زندان رژیم صهیونیستی هشدار داده بود. گروهان‌های «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی نیرو‌های خود را به حالت آماده‌باش درآورده است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز یک شنبه در بیانیه‌ای بر ضرورت فعال‌سازی تمامی اشکال مقاومت در کرانه باختری برای مقابله با جنایت و تروریسم شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست تأکید و اعلام کرد که این جنایت صهیونیست‌ها برای همه سازمان‌هایی که در برابر این تجاوزات وحشیانه سکوت کرده‌اند و برای همه سازشکاران خائن، مایه ننگ است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار