سرویس جامعه جوان آنلاین: رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۴ میلیون نفر در بین افراد لازمالتعلیم در دنیا امکان رفتن به مدرسه را ندارند که این افراد بین ۶ تا ۱۷ سال هستند، گفت: روال آماری در دنیا به این ترتیب است که کسانی که وارد دوره ابتدایی میشوند، ۱۷ درصد به پایان دوره ابتدایی نمیرسند و ۵۴ درصد کسانی که از دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه میشوند، دوره متوسطه را به پایان نمیرسانند.
غلامرضا کریمی با بیان اینکه در دنیا در زمینه آموزش از نظر کالبدی و محتوایی، چالش وجود دارد، گفت: یکی از مصادیق اعتبار اجتماعی و جابهجایی در طبقات اجتماعی، آموزش است.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: نمره ایران از لحاظ شاخصهای کالبدی ۱۸ از ۲۰ است، زیرا تفاوت مشهودی میان ثبتنام دختران و پسران در مدرسه نیست.
وی درباره وضعیت مدارس گفت: جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که سرویس مدارس نداریم، زیرا تلاش کردیم بعد از انقلاب، مدرسه را در نزدیکترین مکان به منازل ایجاد کنیم. ۱۱۶ هزار مدرسه داریم که توان دولت را برای ارائه آموزش باکیفیت کمتر کردهاست.
کریمی ادامه داد: در کشور ما بیشترین تعداد دانشآموزان در مدرسه هزارو۵۰۰ نفر است، در حالی که برخی مدارس در دنیا دارای ۲۰ هزار تا ۲۴ هزار دانشآموز دارد. ۲۴۲ مدرسه یک دانشآموز داریم که از یک بُعد قابلتوجه است، اما از بُعد دیگر باید به این موضوع توجه کرد که توان آموزش با کیفیت با گسترش مدارس کمتر میشود.
کریمی که خودش یکی از مسئولان آموزش و پرورش است، ادعا کرد: در حال حاضر رتبههای برتر کنکور در اختیار مدارس خاص است، زیرا بودجه مدارس دولتی رو به کاهش است، امکان وجود معلم با کیفیت در این مدارس نیز کمتر است. تراکم استاندارد در کلاس درس، ۲۰ تا ۲۲ نفر است و این در حالی است که ۶۲ درصد مدارس کشور تراکم بالای ۲۶ نفر در هر کلاس درس دارند. وزارت آموزش و پرورش چه کاری میتواند انجام دهد؟ وقتی بودجه محدود است، امکانات محدود است و طبیعی است که کیفیت آموزش پایینتر بیاید.
وی در واکنش به این موضوع که مشکل آموزش و پرورش با بودجه حل میشود، به خبرگزاری ایسنا گفت: اگر امروز بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هم افزایش یابد، این چالشها حل نمیشود، ولی گامی در جهت حل مشکل است.
کریمی افزود: باید تمام ذینفعان در امور مدرسه مشارکت داشته باشند، بخش اعظمی از مردم، بچهها را به مدرسه میفرستند، ولی دیگر کاری ندارند. در حالی که بحث پول به تنهایی مطرح نیست. حتی اگر بودجه دو برابر شود نیز نیاز به مشارکت در امور مدرسه وجود دارد.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر، درباره ادامه تحصیل دانشآموزان اتباع خارجی از طریق شبکه شاد نیز اظهار کرد: ۵۰۰ هزار اتباع خارجی در مدارس داریم که همه تحت پوشش آموزش هستند، اما از نظر دسترسی به سامانه شاد، ۲۵۰ هزار نفر ابزار هوشمند ندارند که از سازمانهای بینالمللی درخواست کردیم تا بخشی را تهیه کنند. تا کنون ۳۰ هزار ابزار با هماهنگی سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان فراهم شدهاست.