کد خبر: 1023719
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
مدیر کشت و صنعت سرخس؛
مدیر کشت و صنعت سرخس زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی از برداشت 209 هزار و 410 کیلوگرم پسته تر از باغات این مجموعه در سال جاری خبر داد.

حسین عرب محمدی بیان کرد: کشت و صنعت سرخس 194 هکتار باغ پسته دارد که 126 هکتار آن طی آخرین به روز رسانی بارور و مثمر است و به تفکیک شامل باغ رضوی با سطح 79 هکتار، 30 هکتار باغ فرودگاه و باغ جنگل به مساحت 17 هکتار می باشد.
وی ادامه داد: سال 99 – 98 ناآور باغ پسته رضوی و فرودگاه و سال آور باغ جنگل بوده است، با این حال میزان پسته برداشت شده از باغ رضوی در مقایسه با سال گذشته، بیش از 147 تن افزایش داشته است.
مدیر کشت و صنعت سرخس، ارقام باغات پسته این مجموعه را شامل کله قوچی، فندقی و بادامی عنوان کرد.
وی با بیان این که از مهم ترین دلایل افزایش تولید در سال جاری می توان به جوان سازی درختان پسته در سال های 1395 و 1396 اشاره کرد، گفت: اگر چه این امر در سال های نخست پس از هرس موجب کاهش تولید می شود اما اکنون پس از 4 سال به باردهی مطلوب رسیده و شاهد افزایش محصول در سال ناآور بوده ایم که موجب کاهش سال آوری نیز شده است.
عرب محمدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش تولید محصول در باغات پسته این مجموعه تصریح کرد: محلول پاشی در مراحل مختلف رشدی، تغذیه خاکی در فصل خواب درختان با استفاده از کودهای آلی و شیمیایی به صورت چالکود و تامین آب از سد دوستی، از جمله این فعالیت ها به شمار می رود.
وی ادامه داد: همچنین می توان هرس، مبارزه مکانیکی با علف های هرز، پیوند ارقام مقاوم به شوری، پیاده سازی انواع روش های گرده افشانی مصنوعی، مبارزه به موقع با آفات و بیماری ها و... را نام برد.
عرب محمدی افزود: کشت و صنعت سرخس توانسته عنوان پسته کار نمونه این شهرستان را طی سه سال متوالی کسب کند.
وی پیاده سازی انواع روش های گرده افشانی مصنوعی و تغذیه با استفاده از کودهای پتاسه را بخشی از اقدامات انجام شده به منظور کاهش پوکی عنوان کرد و گفت: از طرفی در سال جاری به دلیل کاهش دما در تیر ماه در مقایسه با سنوات گذشته که همزمان با تشکیل مغز پسته نیز می باشد، پوکی محصول کاهش قابل توجهی داشته است.
مدیر کشت و صنعت سرخس با تاکید بر این که محصول پسته تولیدی در باغات این مجموعه کمترین سم را دارد، گفت: برای کاهش مصرف سموم و مبارزه با آفات، هر ساله از برنامه مدیریت تلفیقی استفاده می شود که شامل شخم پاییزه، یخ آب زمستانه، نصب کارت زرد، مبارزه زمستانه و در نهایت استفاده از سموم کم خطر در باغات است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار