کد خبر: 1022833
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در پیامی توئیتری نوشت که با «وانگ یی» همتای چینی خود، مذاکرات سودمندی در شهر تنگ چونگ درباره برنامه جامع همکاری راهبردی دو کشور داشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، ظریف درباره دیدارش با همتای چینی نوشت: در این دیدار با سیاست یکجانبه گرایی امریکا و تلاش هایش برای ایجاد جهان یک قطبی مخالفت شد.

به نوشته ظریف، دو طرف همچنین درباره تقویت روابط دوجانبه شامل برنامه راهبردی ۲۵ ساله، همکاری‌های منطقه ای، حفظ برجام و تولید مشترک واکسن به توافق رسیده‌اند.

در این دیدار که با حضور هیئت‌های عالی رتبه دو طرف در شهر «تنگ چونگ» استان «یونن» در جنوب چین برگزار شد، ظریف و «وانگ یی» در مورد روابط و همکاری‌های تهران و پکن و مسائل مختلف منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین: خواستار تعمیق مشارکت راهبردی دوجانبه با ایران هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه چین درخصوص سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به کشورش گفت که چین خواستار تعمیق مشارکت راهبردی جامع دوجانبه با ایران است.

خانم هوا، چون اینگ در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برنامه دیدار‌های وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به چین گفت: «محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حالی به چین سفر کرده است که ما دوست داریم برای تعمیق مشارکت راهبردی جامع دوجانبه با ایران همکاری کنیم».

وی در پاسخ سؤال خبرنگاری در خصوص تحریم‌های اخیر امریکا علیه ایران، گفت که واشنگتن با نادیده گرفتن اهداف و اصول منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین الملل، خودسرانه دست به اقدامات یکجانبه غیرقابل توجیهی مانند محاصره اقتصادی و تحریم‌های مالی علیه سایر کشور‌ها زده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت: «این اقدامات به شدت باعث تضعیف نظم سیاسی و اقتصادی بین المللی و تضعیف حاکمیت جهانی شده و توانایی کشور‌های تحریم شده برای توسعه اقتصاد خود و بهبود زندگی مردم را نیز کاهش داده است.»

هوا، چون اینگ همچنین گفت: «این تحرکات و اقدامات امریکا حقوق اساسی غیرنظامیان بی گناه از جمله زنان، کودکان، کهنسالان و معلولان را تحت تأثیرات منفی قرار می‌دهد.»

وی تصریح کرد: «از آنجا که همه‌گیری کووید ۱۹ هنوز در سراسر جهان در حال گسترش است، اقدامات یکجانبه بی دلیل ایالات متحده حمل و نقل و روند انتقال دارو و تجهیزات پزشکی را محدود می‌کند و مانع تلاش کشور‌های تحریم شده برای مهار این ویروس مهلک و همچنین بازیابی اقتصاد کشور‌ها می‌شود و به زندگی و سلامتی مردم در این کشور‌ها و همچنین حقوق این افراد به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر صدمه می‌زند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «دبیرکل سازمان ملل و کمیساریای عالی حقوق بشر خواستار آرامش و رفع اقدامات یکجانبه بی دلیل بوده‌اند. در طول نشست‌های مجمع عمومی، رهبران کشور‌ها بار‌ها خواستار حذف اقدامات یکجانبه گرایانه بی دلیل شدند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار