کد خبر: 1022582
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواست تا در مورد میزبانی عربستان از نشست گروه ۲۰ تجدیدنظر و ریاض را به خاطر قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی و مسائل حقوق بشر مورد مجازات قرار دهد.
 
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواست در مورد شرکت در نشست آتی گروه ۲۰ که قرار است به میزبانی ریاض برگزار شود، تجدیدنظر کند.

بر اساس این گزارش، پارلمان اروپا درخواست کرد تا عربستان به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی و برخی مسائل حقوق بشر مورد مجازات قرار گیرد.

اعضای پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که نقض حقوق بشر در عربستان را محکوم می‌کند و از اتحادیه اروپا می‌خواهد به منظور جلوگیری از مشروعیت بخشیدن به نقض حقوق بشر سطح حضور خود در اجلاس سران گروه ۲۰ به میزبانی ریاض را کاهش دهد.

«مارک تارابلا» نماینده پارلمان اروپا در بلژیک و نایب رئیس هیئت در روابط با شبه جزیره عرب گفت: همه ما از اهمیت عربستان سعودی به عنوان شریک اتحادیه اروپا و برای ثبات خاورمیانه آگاه هستیم اما شراکت میان ریاض و بروکسل نباید بهانه‌ای برای نقض حقوق بشر محسوب شود.

این در حالی است که پارلمان اتحادیه اروپا پیش از این هم از کشورهای عضو این اتحادیه درخواست کرده بود تا علیه عربستان سعودی تحریم تسلیحاتی وضع کنند.

پارلمان اروپا دلیل این تحریم را قتل «جمال خاشقجی» و کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن اعلام کرد.

قانونگذاران اتحادیه اروپا در گزارش مربوط به صادرات تسلیحاتی این اتحادیه، از تمام اعضای این اتحادیه خواستند تا به نشانه اعتراض به «قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی از الگوی آلمان، فنلاند و دانمارک در وضع محدودیت‌ها بر صادرات تسلیحات خود به عربستان سعودی پیروی کنند.

در این مصوبه همچنین به این نکته اشاره شده است که تسلیحات صادر شده به عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و همچنین سایر اعضای ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن، در این کشور استفاده شده است؛ «جایی که ۲۲ میلیون نفر نیازمند کمک بشردوستانه و تدابیر حفاظتی هستند».

این گزارش همچنین سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به وضع تحریم‌های مشابه با هدف جلوگیری از رنج و تألم بیشتر غیرنظامیان در جنگ یمن دعوت کرد.

گفتنی است که جمال خاشقجی ۵۹ ساله، روزنامه نگار و منتقد سعودی، اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در شهر استانبول به دست گروهی از عناصر سعودی کشته و جنازه وی مثله شد؛ رویدادی که واکنش‌های منفی رهبران و مقامات بلندپایه کشورهای جهان را درپی داشت.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار