کد خبر: 1022167
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵
به‌رغم درخواست‌های جهانی برای توقف درگیری‌ها در قره‌باغ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان هیچ اراده‌ای برای پایان دادن به جنگ ندارند. دیروز ارتش ارمنستان شهر گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان را با موشک مورد هدف قرار داد، در سوی دیگر، منابع خبری نیز از حمله ارتش آذربایجان به مرکز قره‌باغ خبر دادند. رئیس‌جمهور آذربایجان هم گفته تکلیف قره‌باغ باید اکنون مشخص شود، چرا که آن‌ها فرصت صبر کردن ندارند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دور جدید درگیری‌ها در مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان که از یک هفته پیش آغاز شده است، اکنون به موشک‌باران شهر‌ها کشیده شده است. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز یک شنبه مدعی شد که نیرو‌های مسلح ارمنستان، شهر «گنجه» را مورد حملات خود قرار داده‌اند. آرائیک هاروتیونیان، رئیس حکومت منطقه قره‌باغ مدعی شده است که یک فرودگاه نظامی شهر «گنجه» را هدف حملات راکتی قرار داده است. وی همچنین از بمباران مواضع نظامی در شهر‌های بزرگ جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت که ساکنان این مناطق برای در امان ماندن، شهر‌ها را ترک کنند. جمهوری آذر‌بایجان نیز گفته که در پی حمله راکتی به شهر گنجه یک غیر‌نظامی کشته و چهار نفر نیز زخمی شده‌اند و این حمله کار ارمنستان بوده است. از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان نیز ادعا کرده حکومت منطقه قره‌باغ کوهستانی دو تانک و سه هواپیمای نظامی متعلق به جمهوری آذر‌بایجان را ساقط کرده است. در پی انتشار گزارش‌هایی در مورد بمباران شهر گنجه، منابع خبری از شنیده شدن چند انفجار در شهر استپاناکرت، مرکز منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی خبر داده‌اند. به نوشته خبرگزاری تاس، در پی انتشار این گزارش، رئیس حکومت منطقه قره‌باغ مدعی شده که این انفجار‌ها تلفات و ویرانی‌هایی را به همراه داشته است. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان هم روز یک شنبه در سخنانی از تسلط نیرو‌های این کشور بر هفت روستا در نزدیکی منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی خبر داد.

جنگ تا حل بحران

جمهوری آذربایجان این بار با جدیت دنبال بازپس‌گیری خاک خود از ارمنستان است و تلاش می‌کند برای همیشه به بحران ۲۸ ساله پایان دهد. علی‌اف روز یک شنبه در مصاحبه با شبکه «الجزیره» از تلاش‌های ادعایی گروه مینسک در سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا برای برقراری آتش‌بس در قره‌باغ انتقاد کرد. رئیس‌جمهور آذربایجان توضیح داد: «یکی از دلایل پشت نبرد کنونی این است که میانجی‌ها بر اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل اصرار نکرده و فشاری برای آن نمی‌آورند». علی‌اف با تأکید بر اینکه مناقشه با ارمنستان بر سر قره‌باغ باید هم‌اکنون حل شود، افزود: «ما دیگر وقت نداریم که یک ۳۰ سال دیگر نیز صبر کنیم». وی پیش‌تر در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «امروز ارتش آذربایجان، پرچم آذربایجان را در ماداگیزه (ماداگیس) به اهتزاز درآورد. ماداگیزه متعلق به ماست». آذربایجانی‌ها که تلاش‌های بین‌المللی را برای رسیدن به تحقق خواسته‌های خود ناکافی می‌دانند، سعی دارند از طریق جنگ بخش جدا شده سرزمین خود را باز پس گیرند. این درشرایطی است که طرف مقابل نیز درصدد است به هر نحوی شده، با چنگ و دندان قره‌باغ را همچنان در سیطره و کنترل خود داشته باشد. در همین راستا، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز دیروز در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: تاکنون تلفات سنگین انسانی هم نظامی و هم غیرنظامی داشتیم و مقادیر زیادی تجهیزات جنگی و نظامی دیگر قابل استفاده نیستند، اما دشمن هنوز نتوانسته مسائل استراتژیک خود را حل کند. اگرچه نیرو‌های مسلح ارمنستان تاکنون از ورود به جنگ در کنار نیرو‌های خودمختار ناگورنو- قره‌باغ اجتناب کرده‌اند، اما پاشینیان این درگیری را یک چالش «ملی» توصیف و آن را به جنگ با عثمانیان در اوایل قرن بیستم تشبیه کرده است. وزارت خارجه ارمنستان هم گفت: «این کشور به عنوان ضامن امنیت ناگورنو- قره‌باغ تمامی ابزار و اقدامات لازم را برای جلوگیری از «خشونت‌های گسترده از سوی نیرو‌های جمهوری آذربایجان و متحدش ترکیه» انجام می‌دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار