کد خبر: 1021607
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
مدیر دفتر تخصصی سالمند(باغ تجربه) شهرداری اصفهان:
فهمیه سادات کدخدایی از برگزاری برنامه‌های هفته سالمند به صورت مجازی خبر داد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،مدیر دفتر تخصصی سالمند(باغ تجربه) شهرداری اصفهان اظهار داشت: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با توجه به شعار جهانی روز سالمند مبنی بر "کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان"، با هدف افزایش شادی و نشاط، توجه و تکریم و افزایش مشارکت جویی سالمندان به برگزاری برنامه‌های هفته ملی سالمند به صورت مجازی اقدام کرده است که با توجه به همه گیری ویروس کوید 19، با رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی و بدون هر گونه اجتماع سالمندان عزیز برگزار می شود.

وی با بیان اینکه باید در شرایط فعلی نیز شادی و نشاط سالمندان را تأمین می‌کردیم، افزود: با توجه به اینکه استفاده از فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید کمی برای سالمندان مشکل است، برنامه‌های این هفته را هم برای سالمندان و هم خانواده‌های آنها به عنوان مراقبان سالمندان، تدارک دیده‌ایم.

وی با اشاره به عناوین این برنامه‌ها گفت: در برنامه «زیر گنبد کبود» پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از راه دور برای نوه‌های خود قصه می‌گویند و آن را در قالب کلیپ‌های کوتاه برای ما ارسال می‌کنند که پس از داوری به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

مدیر باغ تجربه افتتاح رادیو سالمند را دیگر ویژه‌برنامه هفته ملی سالمند در اصفهان دانست و ادامه داد: برای نخستین بار یک مجله شنیداری سالمندی با بخش‌های تفریحی، شاد و آموزشی تدارک دیده‌ایم که نخستین قسمت آن 9 مهرماه و همزمان با روز جهانی سالمند پخش و در فضای مجازی نیز منتشر خواهد شد.

کدخدایی همچنین گفت: پس از انتشار کلیپ‌های آموزشی بازی‌های بومی و محلی شامل خونه‌بازی و لی‌لی، فراخوان مسابقه خونه‌بازی را خواهیم داشت و خانواده‌ها می‌توانند این بازی را با محوریت سالمندان در جمع خانواده انجام داده و کلیپ‌های کوتاه خود را برای ما ارسال کنند.

وی تصریح کرد: در برنامه «فصل نو» کلیپ‌های روانشناسی و مشاوره با حضور کارشناس ویژه سالمندان و خانواده‌‌های آنها به اشتراک گذاشته می‌شود که به مباحثی مانند افزایش نشاط، شادمانی و امید به زندگی میان سالمندان و آگاه‌سازی آنان برای داشتن سالمندی موفق و فعال می‌پردازد.

وی افزود: با توجه به اینکه باغبانی و نگهداری از گل و گیاه یکی از تفریحات و علاقه‌مندی‌های سالمندان است که به نشاط آنها کمک می‌کند برنامه «گلدونه» در قالب کلیپ در سه قسمت گل‌های فصلی، گل‌های آپارتمانی و کاکتوس‌ها به آموزش کاشت گل و گیاه و مراقبت از آنها در منزل می‌پردازد.

مدیر دفتر تخصصی سالمند سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: مسابقه تولید کتاب صوتی و "از جدول تا جذول" با محوریت آموزش حل جدول جهت تقویت و تمرکز ذهن در قالب کلیپ های آموزشی از دیگر برنامه‌های هفته ملی سالمند است.

کدخدایی برگزاری مسابقه «یه حس خوب» و ارسال پیامی حاوی دل‌نوشته یا تبریک هفته سالمند توسط اعضای خانواده و همچنین برگزاری نمایشگاه عکس سالمندی با عنوان «قاب فیروزه‌ای» در فضای مجازی را از دیگر برنامه های این هفته دانست.

وی افزود: 10 قطعه از اجراهای گروه کر شهروندان ارشد اصفهانی با عنوان «آوای نصف‌جهان» نیز در این هفته در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند تمام این برنامه‌ها را در صفحات اصفهان فرهنگ، تفریح شهر و باغ تجربه در اینستاگرام دنبال کنند.

مدیر دفتر تخصصی سالمند سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه شهر اصفهان در حال پیوستن به جمع شهرهای دوستدار سالمند است که این شهرها باید از شاخص‌ها و استانداردهای خاصی برخوردار باشند. ایران از نظر سرعت سالمندی، کشور سوم جهان است که متأسفانه این حوزه چندان مورد توجه قرار نگرفته و این بسیار مهم است که بتوانیم ذهن جامعه را به موضوع سالمندی حساس کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه شهر دوستدار سالمند 7 ویژگی دارد که یکی از آنها تکریم و احترام به سالمندان است، گفت: مشارکت‌جویی سالمندان یکی دیگر از این ویژگی‌ها است که تلاش کرده‌ایم در برنامه‌های خود به این امر بپردازیم. همچنین تلاش می‌کنیم خانواده‌ها را نسبت به وظایف خود در قبال سالمندان آگاه کنیم. مناسب‌سازی حمل و نقل و مسکن برای سالمندان، افزایش مشارکت اجتماعی، ارتباطات و اطلاعات و مشارکت مدنی نیز از دیگر مولفه‌های شهر دوستدار سالمند است.

وی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم با تدارک برنامه‌های تفریحی، فرهنگی و اجتماعی به دغدغه‌های سالمندان و تکریم آنها بپردازیم و زمینه افزایش نشاط فردی و اجتماعی آنها را فراهم کنیم. در اجرای بیشتر این برنامه‌ها از ظرفیت مشارکت‌ و توانمندی خود سالمندان استفاده کرده که به حفظ روحیه، احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس سالمندان بسیار کمک می‌کند. از طرف دیگر تلاش داریم سالمندان را به عنوان سفیر در خانواده‌های خود مطرح کنیم تا به تکریم آنها و از بین بردن شکاف بین‌نسلی منجر شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر