کد خبر: 1020097
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
علی اکبر ولایتی گفت: هیچ دیپلماسی‌ای ضعیف‌تر از این نیست که یک کشور امید و آینده خود را به سرنوشت دیگر کشور‌ها وصل کند. ما اینجا بنشینیم و به‌جای اینکه فعال عمل کنیم، منفعل باشیم و ببینیم در انتخابات آمریکا چه پیش می‌آید، مگر اوباما دموکرات نبود؟ کاری که اوباما کرد بهتر از ترامپ نبود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: علی‌اکبر ولایتی عضو هیئت نظارت بر برجام درباره احتمال فعال‌سازی مکانیزم ماشه از سوی آمریکا و اینکه دولت و مقامات کشورمان باید چه واکنشی نشان دهند، اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی کاملاً مشخص است؛ اولاً نمی‌شود برجام به‌صورت یک‌طرفه توسط جمهوری اسلامی رعایت شود، اما طرف‌های مقابل آن را اجرا نکنند. همچنین آمریکایی‌ها که از برجام خارج شدند، جایی برای سخن گفتن ندارند و ادعایشان هم ادعای باطلی است. وقتی آن‌ها عضو برجام نیستند چگونه می‌خواهند مکانیزم ماشه را اجرا کنند؟!

وی افزود: هیچ‌کدام از طرف‌های برجام به تعهداتشان عمل نکردند و فقط وعده دادند و در تحریم‌های آمریکا مستقیم یا غیرمستقیم شرکت کردند. ما هیچ ارتباط قابل‌قبولی به‌لحاظ تجاری یا پولی با اروپا نداریم؛ زیرا به‌تَبَع دعوت آمریکا علناً ایران را تحریم عمومی کردند؛ پس عملاً آمریکا به‌یک‌شکلی و اروپا به‌شکل‌دیگر، برجام را نقض کردند؛ بنابراین این توافقنامه‌ای که عملاً از یک طرف نقض شده است اعتباری ندارد.

ولایتی با بیان اینکه آرای ترامپ رو به سقوط است و کاری هم که آمریکایی‌ها می‌کنند جز تبلیغ و سروصدا و تلاش برای جذب افکار عمومی در داخل آمریکا نیست، ابراز کرد: ما نشان دادیم که بر سر اصول خود ایستادیم. از ابتدای انقلاب تحریم بودیم و زمانی که قرار بر این بود که ما طرح ۱‌+‌۵ را بپذیریم و تحریم‌ها را بردارند، ما تعهداتمان را انجام دادیم، اما طرف مقابل تحریم‌ها را برنداشت پس برجام یکطرفه اعتباری ندارد، مکانیزم ماشه هم یک بازی تبلیغاتی است.

عضو هیئت نظارت بر برجام در پاسخ به این پرسش که برخی جریان‌های داخل کشور به انتخابات آبان‌ماه آمریکا چشم دوخته‌اند و نسبت به انتخاب بایدن خوش‌بین هستند، گفت: هیچ دیپلماسی‌ای ضعیف‌تر از این نیست که یک کشور امید و آینده خود را به سرنوشت دیگر کشور‌ها وصل کند. ما اینجا بنشینیم و به‌جای اینکه فعال عمل کنیم، منفعل باشیم و ببینیم در انتخابات آمریکا چه پیش می‌آید، مگر اوباما دموکرات نبود؟ کاری که اوباما کرد بهتر از ترامپ نبود. فقط او بی‌سروصدا کار می‌کرد، اما ترامپ با جنجال کار می‌کند. مقدمه این تحریم‌ها و تحمیل‌ها از سوی آمریکا توسط دموکرات‌ها انجام شد، به‌خصوص در دوره اوباما.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار