کد خبر: 1019302
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
رئیس‌جمهور فرانسه که به دنبال تحمیل کابینه مدنظر خود به لبنانی‌ها است، به منظور حل گره سیاسی تماسی با رئیس پارلمان لبنان داشته که به اذعان رسانه‌ها درخواست او به نتیجه نرسیده است. رد درخواستی که به طور اتوماتیک شماری از معترضان لبنانی را برای ایجاد آشوب به خیابان‌ها کشاند که پلیس برای متفرق کردن آن‌ها مجبور به تیراندازی شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در پی اختلاف جریان‌های سیاسی لبنان برای انتصاب برخی وزرای کلیدی کابینه، رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر به مداخله در امور داخلی لبنان پرداخته است.

وب‌سایت النشره، روز یک شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد: «تماس‌های امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان برای باز کردن گره کرسی وزارت دارایی جهت تشکیل دولت جدید به جایی نرسیده است.» در این گزارش آمده که ماکرون تصمیم گرفته برای تسریع در تشکیل دولت جدید لبنان شخصاً مداخله کند و برای همین، با نبیه بری تماس گرفته است.

النشره نوشت: «طبق جدید‌ترین اطلاعات، این تماس رئیس‌جمهور فرانسه به جایی نرسیده و نتیجه نداده است.» در همین ارتباط، «سعد الحریری» نخست‌وزیری پیشین نیز با نبیه بری دیداری به منظور حل همین گره داشته، اما به نتیجه قابل ذکری نرسیده است. شبکه «ال‌بی‌سی» لبنان هم ضمن بیان اینکه دوگانه شیعی (حزب‌الله و امل) بر موضع خود تأکید دارند و حاضر به واگذاری کرسی وزارت دارایی نیستند، نوشت: «تماس رئیس‌جمهور فرانسه با لبنان نیز نتوانسته گره از کرسی وزارت دارایی باز کند تا دولت جدید سریع‌تر شکل بگیرد.» پیش‌تر اعلام شده بود، پیش‌نویس پیشنهاد «مصطفی ادیب» نخست‌وزیر مکلف برای دولت آینده که متشکل از ۱۴ وزیر است، آماده است و شنبه یا دو شنبه این هفته آن را به «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان ارائه خواهد کرد. روزنامه «النهار» هم نوشت، امریکا و عربستان سعودی با تحرکات رئیس‌جمهور فرانسه در لبنان به منظور تشکیل دولت جدید همراه هستند و پاریس لیستی شامل ۱۵ نفر برای تشکیل دولت جدید لبنان ارائه داده است.

ماکرون در سفر اخیر خود به بیروت، در دیدار با مقامات لبنانی مدعی شده بود که اگر ظرف سه ماه اصلاحات اساسی در این کشور انجام نشود، مقامات لبنانی را تحریم خواهد کرد. پاریس به دنبال این است تا کابینه مدنظر خود را به لبنانی‌ها تحمیل کند، اما جریان‌های سیاسی با اعمال فشار فرانسه برای مداخله در تشکیل کابینه مخالف هستند. ساعاتی پس از رد درخواست ماکرون برای تعیین وزیر دارایی مدنظر فرانسه، شماری از معترضان لبنان دوباره به خیابان‌ها آمدند و دست به آشوب زدند. به گزارش شبکه المیادین، ارتش لبنان دیروز اعلام کرد که به دنبال وقوع درگیری بین دو گروه معترض در این کشور، با حضور در صحنه تلاش کرده است که این دو گروه را از هم جدا کند. در بیانیه ارتش لبنان که شامگاه شنبه بعد از درگیری بین معترضان در شهر بیروت منتشر شده، آمده است: «ارتش برای ایجاد مانع انسانی جهت جدا کردن دو تظاهرات در اطراف کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) تلاش می‌کند و بعد از اقدام معترضان در پرتاب سنگ به نیرو‌های ارتش و ضرب و شتم آن‌ها و تلاش برای رسیدن به کاخ، ارتش مجبور به تیراندازی شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار