کد خبر: 1018942
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
اربعین حسینی هم امسال فرق می‌کند. چند روزی می‌شود که عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین و مسافران همه ساله مسیر عاشقی خبردار شده‌اند امسال به دلیل شرایط خاص پاندمی کرونا نمی‌توانند راهی دیار عشق شوند. 0
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در عراق روزانه ۴ هزار بیمار کرونایی شناسایی می‌شوند که حدود ۱۰ درصد از آن‌ها می‌میرند و ۷۷ درصد بهبود می‌یابند. این یعنی حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین می‌تواند هم اوضاع را در عراق وخیم‌تر و هم پیک‌های تازه‌ای از کرونا را وارد کشور کند. حالا بناست تا مراسم اربعین امسال هم مانند ایام ماه محرم به شکلی متفاوت و از راه دور برگزار شود. در همین زمینه وزیر بهداشت کشورمان در گفتگو با وزیر بهداشت عراق خواستار تشکیل کمیته‌ای مشترک میان وزارت بهداشت عراق و ایران برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین از راه دور شد.

طبق آخرین آمار بیش از ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دنیا به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۹۱۳ هزار و ۹۲۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون ۲۰ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۳۸۳ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند. در ایران هم طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۵۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۹۷ هزار و ۸۰۱ نفر رسید. در همین زمان ۱۱۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۹۱۳ نفر رسید. همچنین ۳هزارو۷۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا‌کنون ۳۴۲ هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

برپایی اربعین از راه دور

کرونا روی بسیاری از مناسبات و آیین‌ها تأثیر گذاشته است. امسال مراسم پیاده‌روی اربعین هم برگزار نمی‌شود، اما این بدان معنا نیست که به طور کلی برگزاری اربعین کنار گذاشته شود، بلکه بناست تا همچون برپایی هیئات مذهبی در ماه محرم، مراسم اربعین امسال هم از راه دور و به شکلی متفاوت از همیشه برگزار شود.

سعید نمکی، در گفتگو با «حسن التمیمی» وزیر بهداشت عراق با بیان اینکه امسال در ایران با حمایت رهبر معظم انقلاب، علمای برجسته کشور و تمام ذاکرین اهل بیت توانستیم محرمی بسیار با شکوه، اما مبتنی بر پروتکل‌ها را داشته باشیم، افزود: «به‌رغم عشق وافر همه زائران امام‌حسین (ع) برای برگزاری مراسم اربعین، امسال اجباراً باید به شیوه دیگری و زیارت از راه دور عمل کنیم.»

به گفته وی، تعداد تخت‌های مورد نیاز و میزان مراقبت‌هایی که باید از زائران اربعین حسینی صرف شود با قابلیت‌های موجود و اپیدمی دو کشور، قطعاً می‌تواند زحمات ایران و عراق را چند برابر افزایش دهد.

از نگاه نمکی در سال پاندمی کرونا شاید بهترین شیوه ابراز ارادت به امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع)، شیوه‌های جدیدی باشد که تا کنون تجربه نکرده‌ایم. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و علما و اهل فرهنگ در ایران و عراق باید دور همدیگر جمع شوند تا روی شیوه عزاداری اربعین امسال برنامه‌ریزی مفصل‌تری انجام شود.

وی با استقبال از پیشنهاد وزیر بهداشت عراق برای زیارت از راه دور اربعین حسینی در سال جاری برای مردم دو کشور ایران و عراق افزود: «لازم است کمیته‌ای مشترک بین وزارت بهداشت دو کشور برای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری اربعین حسینی از راه دور تشکیل شود و بتوانیم به دنیا اثبات کنیم که هم عشق به امام‌حسین (ع) را در حد اعلا داریم و هم عشق به حفظ سلامت مردم و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در حد بالا و اعلا را داریم و با همکاری دو کشور برای مبارزه جدی با کووید ۱۹ تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر به مرحله مهار بیماری برسیم و در آینده نزدیک با برچیده شدن این بیماری دوباره به زیارت عتبات عالیات مشرف خواهیم شد.»

ابتلای روزی ۴ هزار عراقی به کووید ۱۹

وزیر بهداشت عراق هم در ترسیم وضعیت این کشور در ابتلا به کووید ۱۹ گفت: «روزانه به طور متوسط ۴ هزار نفر در عراق به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند. آمار بهبود‌یافتگان این بیماری در عراق ۷۷ درصد و میزان مرگ و میر بیماران در این کشور ۱۰ درصد است.»

التمیمی با سپاسگزاری از جمهوری اسلامی ایران، وزیر و معاونین وزیر بهداشت ایران به خاطر فراهم کردن اکسیژن برای عراق تصریح کرد: «در ماه محرم، با مشکلات بسیار زیادی در وزارت بهداشت عراق روبه‌رو بودیم، به‌رغم اینکه مجالس عزاداری کاملاً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند، اما در روز عاشورا وقتی دیدیم که میلیون‌ها عراقی برای حضور در مراسم عزاداری، شرکت کرده‌اند، در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دچار مشکل شدیم.» به گفته وی با توجه به حساسیت بیماری کووید ۱۹ حتی در مورد میلیون‌ها عراقی که برای زیارت به کربلا می‌روند، مشکلات جدی وجود دارد. برای آگاهی بخشی به مردم ایران و عراق جهت زیارت از راه دور اربعین حسینی برنامه‌ریزی شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار