کد خبر: 1017581
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
در پی سفر دو هیئت امریکایی و صهیونیست به امارات بیانیه سه‌جانبه‌ای صادر شد که در آن بر همکاری‌های هر چه بیشتر طرفین تأکید شده است. با این حال، همانطور که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم بار دیگر بر آن تأکید کرد، ابوظبی به منظور حفظ برتری نظامی تل‌آویو، سهمی از جنگنده‌های اف ۳۵ امریکا نخواهد داشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سفر روز دو شنبه دو هیئت از امریکا و رژیم صهیونیستی به پایتخت امارات، صدور بیانیه سه‌جانبه‌ای را به دنبال داشت که در آن با اشاره به اینکه پیمان صلح میان امارات و رژیم صهیونیستی با نظارت امریکا صورت گرفته، از این اقدام با عنوان گامی شجاعانه در راستای تحقق خاورمیانه‌ای با ثبات‌تر و شکوفاتر یاد شده است. طرف صهیونیست به ریاست مئیر بن شبات، رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و هیئتی امریکایی به ریاست جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور امریکا با همراهی رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نخستین پرواز تجاری مستقیم، از تل‌آویو و از طریق حریم هوایی عربستان راهی ابوظبی شدند. این سفر در شرایطی انجام شد که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در سال ۲۰۱۸ به صورت محرمانه برای دیدار با ولیعهد ابوظبی به امارات رفته بود. در بخش دیگری از بیانیه پایانی که در پی مذاکره و تبادل نظر میان طرفین منتشر شد، آمده است: «پیمان صلح امارات و اسرائیل تفکر و دیدگاهی جدید درباره چگونگی حل مشکلات منطقه و چالش‌های آن با اتکا به گام‌های عملی که نتایجی ملموس داشته باشد ایجاد کرد تا به ایجاد پل‌های جدید برای کاهش اختلافات موجود و جلوگیری از درگیری‌های جدید در آینده منجر شود.»

فرصتی تاریخی برای عادی‌سازی

در بیانیه مذکور ضمن ابراز امیدواری برای تحقق تغییرات در آینده نزدیک و درخواست از رهبران فلسطینی برای مذاکره با طرف اسرائیلی، تأکید شده است: «این پیمان در زمانی مناسب منعقد شد. پیش از این، شاهد افزایش چشمگیر جنگ، خونریزی و آوارگی و تغییرات دموگرافی بودیم؛ بنابراین چنانچه بخواهیم به خواسته‌های نسل فعلی و آینده جامه عمل بپوشانیم باید به همه این تغییرات پاسخ دهیم. این پیمان، فرصتی تاریخی برای برقراری روابط عادی میان امارات و اسرائیل است که به توقف طرح الحاق اراضی فلسطینی منجر شد.» همکاری میان تل‌آویو و ابوظبی دیگر محور این بیانیه است که بنابر آن وزرای طرفین در بخش‌های مختلف به ویژه در زمینه وزارت خارجه و امنیت غذایی دور اول مذاکرات‌شان را برای یافتن راه‌های همکاری مشترک آغاز کردند و رسماً خطوط ارتباط بین دو طرف برقرار شد. امارات و رژیم صهیونیستی درباره همکاری دوجانبه در مسائل پزشکی و بهداشتی نیز گفتگو می‌کنند و امیدوارند که این روند به درمان بیماری کرونا منتهی شود.

کشور‌های عربی، ناگزیر از سازش

نتانیاهو در سخنانی بار دیگر ضمن اشاره به توافق اخیر میان تل‌آویو با ابوظبی، تأکید کرد که این توافق شامل دستیابی امارات به جنگنده‌های اف ۳۵ امریکا نمی‌شود. وی تصریح کرد‌: «هیئت اسرائیلی در امارات برای امضای چندین توافقنامه با ابوظبی تلاش می‌کند و این توافقنامه‌ها در راستای همکاری اقتصادی است.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه با شماری از مقامات جهان اسلام دیدار خواهد کرد، گفت: «کشور‌های عربی ناچار به صلح با اسرائیل خواهند شد.»

لباس صهیونیست‌ها بر تن حکام امارات

انتقاد‌ها به توافق چندی پیش امارات و صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد. مشیر المصری، سخنگوی فراکسیون پارلمانی حماس در گفتگو با شبکه خبری المیادین از روز سفر طرف‌های امریکایی و صهیونیست به امارات با عنوان روزی تیره یاد کرد و گفت که اقدام امارات نیز یک خنجر از پشت به ملت فلسطین است و حکام امارات در تلاشند با چنین اقداماتی طرح معامله قرن را اجرایی کنند. المصری با تأکید بر اینکه امارات با این اقدامات در پی بزک کردن چهره صهیونیست‌هاست، گفت که حکام امارات امروز لباس صهیونیستی به تن دارند، نه لباس عربی.

حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه سابق قطر نیز در این مورد در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «نیاز به این همه گریه و زاری به دلیل فرود هواپیمای اسرائیلی در ابوظبی نیست، زیرا مسئله مهم این است که آیا صلح عادلانه‌ای میان ملت فلسطین و اسرائیلی‌ها وجود خواهد داشت که حق و حقوق دو طرف برای زندگی مسالمت‌آمیز را برآورده کند. اگر نیاز به گریه و زاری باشد باید به حال و وضعیت وخیم عربی گریه کرد که مدت کوتاهی نیست درگیر آن هستیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار