کد خبر: 1016984
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
وقتی پای در بارگاه منور رضوی می‌گذاری، رنگ و زبان و نژاد با وجود گوناگونی و تنوع مختلفش ناگهان رنگ می‌بازد و همه و همه در سایه مهر و عطوفت حضرت تبدیل به یکرنگی و وحدت می‌شود.

این روزها جلوه‌‌های وحدت را بیش از گذشته می‌توان در بارگاه حضرت شمس‌الشموس(ع) مشاهده کرد؛ در ایام منتهی به عزاداری سیدالشهدا(ع)، این مسئله نمایان‌تر شده و حرم حضرت تبدیل به کانون مرکزی و ام‌القری جهان اسلام گشته است.
شیوع ویروس منحوس کرونا و سخت بودن تردد در مسیر کربلای معلی و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد نیز سبب شده بسیاری از اقوام و اتباع حاضر در کشورمان، ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) را با حضور در حرم منور فرزند بزرگوارش به سوگ بنشینند.
اگر این روزها سری به صحن کوثر بارگاه رضوی و یا صحن غدیر بارگاه امام رضا(ع) بزنید شاهد عزاداری اتباع هستید؛ عزاداری‌هایی که بیش از همه چیز رنگ و بوی وحدت می‌دهد و شمیم یکرنگی از آنها استشمام می‌شود.
صحن غدیر حرم منور رضوی از دیرباز ویژه زائران غیرایرانی بوده و برنامه‌هایی را خاص این گروه از زائران اجرا می‌کرده و در صحن کوثر حرم رضوی نیز این روزها شاهد برپایی مراسمی ویژه زائران افغانستانی هستیم.

وحدت در کثرت
قدم به صحن کوثر بارگاه امام رضا(ع) می‌گذارم تا شاید برای دقایقی بتوان توصیف‌گر این شور و حال زیارت و عزاداری زائران افغانستانی باشم.
مداحی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نخستین برنامه‌ای است که برای زائران افغانستانی تدارک دیده شده و تمامی زائران دل در مرثیه ذاکر اهل بیت(ع) بسته‌اند.
اینجا اما صرفا به نام و به اسم برنامه ویژه زائران افغانستانی است؛ نام حسین(ع)، زن و مرد؛ پیر و جوان و کودک و بزرگسال را گردهم آورده است و وحدتی مثال‌زدنی حاکم است.

حضور خانواده شهدای فاطمیون
برنامه اما مهمانان ویژه‌ای نیز دارد؛ مهمانانی که البته به واسطه حضور در برنامه‌های مختلف فاطمیون آنها را می‌شناسم؛ در جای جای برنامه عزاداری تعدادی از خانواده شهدای فاطمیون را نیز می‌بینم که مشغول استماع مرثیه‌سرایی و عزاداری هستند.

تقدیر از تدبیر آستان
در میان شور عزاداری، برای لحظاتی با تنی چند از زائران افغانستانی حاضر در این برنامه همکلام می‌شوم؛ حس و حال خاصی دارند.
یکی از این زائران می‌گوید: آستان قدس رضوی همه ساله اهتمام خاصی به برپایی مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر حسینی دارد؛ امسال درست است که از میزان حضور مردم اندکی به واسطه بیماری کاسته شده اما تنوع برنامه‌ها چشمگیر است.
این زائر افغانستانی ادامه می‌دهد: با وجود تمامی محدودیت‌ها، اهتمام به برپایی چنین مراسمی ویژه زائران افغانستانی جای تقدیر دارد هرچند که رویکرد این صحن و سرا همواره چنین بوده که بر وحدت و همدلی تاکید داشته است.

تنوع رنگ می‌بازد
زائر دیگری نیز می‌گوید: فلسفه قیام امام حسین(ع) تقابل با اختلافات و تلاش برای نگاه یکسان و مبتنی بر تقوا بوده و این رویکرد امروز در برگزاری امثال چنین برنامه‌هایی موج می‌زند.
سلطانی خاطرنشان می‌کند: اگر نگاهی به همین برنامه بیندازید نیز شاهد هستید که تنها بخشی از زائران حاضر در برنامه افغانستانی هستند و جمع کثیری از مستمعین برادران و خواهران ایرانی ما هستند که دوشادوش یکدیگر زیر بیرق امام حسین(ع) مشق وحدت می‌کنند.

شگفتی عاشورا
حجت‌الاسلام مهدی واعظ موسوی که سخنران این برنامه با عنوان «عبرت‌های عاشورا» است نیز به نوعی این موضع وحدت را از سویی و بزرگی عاشورا و نهضت حسینی را از سوی دیگر تائید می‌کند.
«مستشرقین غربی هم وقتی حادثه عاشورا را مطالعه می‌کنند، متأثر می‌شوند و در واقع یک دید و بینش پیدا می‌کنند، مگر این‌که مغرض باشند، مگر این‌که دست‌نشانده سیاست‌های زمان باشند؛ وگرنه یک شرق‌شناس آزاد و حر وقتی‌که مطالعاتش به این قسمت از تاریخ اسلام می‌رسد، شوکه می‌شود و بعد در اظهاراتش، قلمش و بیانش این تأثیر ظاهر و معلوم می‌شود.»
اینها بخشی از سخنان کارشناس مذهبی این برنامه است که بیانگر این مهم است که همگی در برابر عظمت عاشورا و دریای حسینی، تنها یک قطره هستند و همگی به عظمت این واقعه اذعان دارند و خود این مسئله به نوعی بیانگر وحدت و اتفاق نظری در مقابل عظمت این واقعه است که در جریان امروز زندگی ما نیز باید ساری و جاری باشد.

رعایت پروتکل‌ها
اما زائران حاضر در این برنامه در اصل دیگری نیز وحدت و اشتراک داشتند و آن هم رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی بود.
به سان سایر برنامه‌هایی که این روزها در حرم منور رضوی در حال برگزاری است این ویژه برنامه عزاداری نیز تمامی مسائل بهداشتی را سرلوحه کار خود قرار داده بود و البته نکته مهم اتفاق نظر و سیاق مشترکی بود که خود زائران به صورت خودجوش برای رعایت مسائل بهداشتی داشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار