کد خبر: 1011560
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
پایگاه خبری فوربس توافق چین و ایران را یک ضربه محکم به جایگاه آمریکا در غرب آسیا و یک عقب‌گرد دیگر از سطح نظام جهانی خواند.
سرويس بين الملل جوان آنلاين: پایگاه خبری فوربس در گزارشی با اشاره به توافق 25 ساله ایران و چین نوشت: تهران و پکن اخیرا از طرح خود برای امضای یک قرارداد 25 ساله برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی خبر داده‌اند. درحالیکه جزئیات این توافق هنوز فاش نشده است اما واضح است که این یک گام بلند ایران به سمت شرق است.

این گزارش افزود: چنین توافقی بیش از پیش موقعیت ایالات متحده آمریکا را در غرب آسیا تضعیف خواهد کرد. برای واشنگتن که پیش از این از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 خارج شده و سازمان بهداشت جهانی را ترک کرده این یک گام دیگر برای عقب گرد واشنگتن از نظام بین‌المللی محسوب می‌شود.

پایگاه خبری فورس در ادامه نوشت: برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، نقش رهبری آمریکا در سطح جهانی در حال کوچکتر شدن است. و چندین روند طی سالهای اخیر در سطح بین المللی به گونه‌ای تغییر کرده است که به ضرر آمریکا و به سود چین بوده است.

سیاست خارجی اخیر آمریکا با اعمال تعرفه و جنگ تجاری آمریکا با متحدان و چین آغاز شد. واشنگتن از توافق آب و هوایی پاریس کنار رفت، از توافق ترانس-پاسفیک عقب نشینی کرد و از توافق هسته‌ای ایران هم خارج شد. بین خود و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) فاصله انداخت و پیمان NAFTA را رد کرد.

در نتیحه تنشهای تجاری آمریکا و محدویت در واردات، شرکتهای آمریکایی شروع به جستجو برای دستیابی به تامین کنندگان و مشتریهای جدید کردند.

همزمان کشورهای دیگر جهان به دنبال توافقهای تجاری جدید بودند، مثل توافق تجاری ژاپن با اتحادیه اروپا. سازمان ترانس-پاسیفیک هم بدون آمریکا به کار خود ادامه داد. در مقابل چین به دستور کار جهانی خود سرعت داد.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود نوشت: با عقب نشینی آمریکا از سطح جهانی، موضع چین در نظام بین‌المللی مسلط تر شد.توافق 25 ساله چین با ایران باعث تقویت جایگاه این کشور در غرب آسیا خواهد شد. شرکتهای چینی بزرگترین سرمایه گذاران در قاره آفریقا هستند و بیش از 140 میلیارد دلار نیز در آمریکای لاتین سرمایه گذاری کرده‌اند. چین همچنین در کل آسیا و اروپا سرمایه گذاری کرده است و به دنبال احیای جاده ابریشم با نام جدید «یک کمربند یک جاده» است. این کشور همچنین در زمینه زیرساختهای مهم مثل برق، جاده‌ها، پل‌ها، منابع طبیعی و بنادر سرمایه گذاری‌های هنگفتی کرده است.

این گزارش تاکید کرد که به نظر می‌رسد آمریکا به حاشیه رانده شده و به این دلیل از منافع اقتصادی نیز بی بهره خواهد ماند.

فوربس در پایان به فاصله انداختن کشورها با آمریکا به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور پرداخت و نوشت: ویروس کرونا نیز به شدت در آمریکا تاثیر منفی داشته است. آمریکا مانند بسیاری از کشورها محدودیتهایی در سفرهای بین‌المللی وضع کرده است. این امر باعث مشکلات شرکتهای آمریکایی در تامین کالا و مواد اولیه از فرامرزها شده و همچنین مشکلاتی در زمینه پیدا کردن مشتری برای کالاهای آمریکایی پدید آورده است. اما برخلاف سایر کشورها، آمریکا با سازمانهای چندجانبه جهانی برای مقابله با ویروس کرونا همکاری نمی‌کند. در عوض از سازمان جهانی بهداشت کناره گیری کرده و در نشست بین‌المللی درباره واکسن کرونا نیز شرکت نکرد. کشورهای اروپایی قصد دارند برای جبران ضررهای ناشی از ویروس کرونا یک تریلیون یورو کمک مالی برای اقتصاد در نظر بگیرند و کشوری مثل چین نیز تا کنون 2 میلیارد دلار به کشورهای دیگر برای مبارزه با ویروس کرونا کمک کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار