کد خبر: 1010078
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
از این پس با همکاری سازمان حفاظت محیــط‌زیسـت، دادستانی کل کشور و پلیس فتا، تخلفات و جرائم مرتبط با حیات‌وحش در فضای مجازی رصد و شناسایی می‌شود. متخلفان هم بلافاصله با تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی می‌شوند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: اوایل خرداد ماه یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست در پی گسترش تخلفات سایبری در حوزه محیط‌زیستی، از همکاری دادستانی کل کشور برای برخورد با متخلفان مجازی خبر داد. اتفاق مثبتی که حالا با راه‌اندازی مرکز فوریت‌های سایبری در یگان حفاظت محیط‌زیست شکل جدی‌تری به خود گرفته‌است.

همکاری ملی؛ از شیپور تا دیوار!

در سال‌های اخیر برخی از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های معروف خرید و فروش به جولانگاهی برای کسب و کار قاچاقچیان حیات وحش تبدیل شده‌است. از معرفی و اشتراک تصاویر صید و شکار جانوران گرفته تا آگهی فروش نمونه‌های با ارزش گیاهی و جانوری زنده یا تاکسیدرمی‌شده که صدای اعتراض افراد عادی را هم بلند کرده‌است.

فرمانده یگان محیط‌زیست از مدت‌ها قبل خبر از همکاری مشترک میان محیط‌زیست، دستگاه قضایی و همچنین پلیس پیشگیری از وقوع جرم فتا خبر داده‌بود. یک همکاری چند‌جانبه برای به دام‌انداختن سودجویانی که مدت‌هاست حیات‌وحش را بازیچه خود کرده‌اند. در راستای همین همکاری در روز‌های اخیر مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط‌زیست وارد فاز عملیاتی شد.

براساس این همکاری مشترک قرار‌شده آگهی‌هایی از این دست در سایت‌های مشهور داخلی همچون دیوار و شیپور فیلتر شوند.

شناسایی۵۰ درصد از تخلفات

از هفته گذشته سایت دیوار اعلام کرد که آماده اجرای توصیه‌های یگان حفاظت محیط‌زیست برای رفع نگرانی کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش است. در واقع کنترل فضای سایبری با مدیریت داخلی در دسترس است، اما این شبکه‌های اجتماعی با جولان سوداگران محیط‌زیستی است که تبدیل به معضل جدی شده‌اند.

فرمانده یگان محیط‌زیست اخیراً در نشست خبری خود در همین زمینه گفت: محدودیت برقرار کردن چنین تخلفاتی در سایت‌های داخلی با همکاری دادستانی ممکن شده‌است، ولی برای بستر‌هایی که از سوی سرور خارجی مدیریت می‌شوند نیازمند رصد مستمر هستیم که برای حل این مهم نیز پلیس فتا به کمک ما آمده‌است.» جمشید محبت‌خانی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد از تخلفات اینستاگرامی با همکاری پلیس فتا شناسایی شده و متخلفان برای برخورد قانونی با دستگاه قضایی معرفی شده‌اند، خاطر نشان کرد: بسیاری از تخلفات حوزه محیط‌زیست از فضای حقیقی به فضای مجازی سوق پیدا کرده‌است، اما متخلفان این حوزه باید بدانند با همراهی مردم این فضا هم برای فعالیت‌های غیرقانونی امن نخواهد بود.»

ارجاع ده‌ها پرونده به مقام قضایی

هم اکنون مواردی از قبیل خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری و گیاهی، نگهداری غیرمجاز حیات‌وحش، تکثیر و پرورش غیرمجاز حیات‌وحش، حیوان‌آزاری، خرید و فروش غیرمجاز سلاح و مهمات و ادوات شکار و صید در فضای مجازی جرم محسوب شده و پس از شناسایی متخلفان به مقام قضایی معرفی خواهند شد. مدیر مرکز فوریت‌های سایبری سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در گفتگو با میزان گفت: همکاری قضایی و انتظامی با سازمان حفاظت محیط‌زیست علاوه بر حوزه ستادی در تمام استان‌های کشور آغاز شده‌است. پلیس فتا در تمامی استان‌های کشور با فرماندهان یگان حفاظت محیط‌زیست در تعامل و هماهنگی است تا پس از رصد تخلفات، اقدامات لازم قضایی صورت گیرد. علیرضا ساجدین افزود: با اینکه مرکز فوریت‌های سایبری نوپاست تا کنون پرونده‌های موفقی داشته‌ایم. بیش از ۱۰۰ پرونده تخلف را پیگیری کرده‌ایم و بیش از ۵۰ مورد به تشکیل پرونده و ارجاع به مقام قضایی منجر شده که نهایتاً صدور رأی قضایی را به دنبال داشته و به اخذ ضرر و زیان وارد به محیط‌زیست انجامیده‌است.

درخواست از دوستداران محیط‌زیست

وی با بیان اینکه مرکز فوریت‌های سایبری سازمان حفاظت محیط‌زیست اخیراً با سایت دیوار وارد تعامل شده، افزود: با سایت دیوار که بعضاً مواردی از تخلفات مرتبط با حیات‌وحش در آگهی‌های آن مشاهده می‌شد، مذاکراتی داشتیم، جلسه تشکیل دادیم و تعاملات خوبی حاصل شد. بناست کمیته تخصصی تشکیل شود و لیست گونه‌هایی را که خرید و فروششان ممنوع است، در اختیار سایت دیوار قرار بدهیم. آن‌ها هم در مواردی که برای خرید و فروش غیرمجاز درج آگهی می‌شود با ما همکاری کنند.

مرکز فوریت‌های سایبری خواستار حمایت دوستداران محیط‌زیست هم شده و خواسته که در صورت مشاهده هرگونه تخلف مرتبط با حیات‌وحش در فضای مجازی، مراتب را با شماره تلفن‌های ۴۲۷۸۱۷۲۸- ۴۲۷۸۱۴۳۱ به اطلاع مرکز فوریت‌های سایبری سازمان حفاظت محیط‌زیست برسانند.

در حال حاضر علاوه بر شکار غیرمجاز، قاچاق گونه‌های گیاهی و جانوری؛ یکی از مهم‌ترین تهدید‌ها برای بقای گونه‌های بومی کشور به شمار می‌رود؛ تجارتی سودآور که بسیاری برای آن دندان تیز کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار