کد خبر: 1009470
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۲
یک بسته برنامه فراغتی برای کودکان و نوجوانان در ایام قرنطینه
همان‌طور که بیماری کووید ۱۹ همچنان در حال گسترش است، بسیاری از مردم در واقع خود را در قرنطینه می‌بینند تا به طور مؤثر «فاصله‌گذاری اجتماعی» را رعایت کنند. بدیهی است بچه‌ها هم در این شرایط و بعضاً انزوای مصلحتی کمی لجباز و تند‌خو می‌شوند. مثلاً یکی از دوستانم برای بچه‌هایش یک جعبه مقوایی درست کرد تا در آن بازی کنند و از آن‌ها فیلم می‌گرفت و بعد برای خودشان پخش می‌کرد تا ببینند و سرگرم شوند و آخر هفته آن‌ها را این‌گونه سرگرم می‌کرد.
احمد کریم‌زاده آقاعلی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: همان‌طور که بیماری کووید ۱۹ همچنان در حال گسترش است، بسیاری از مردم در واقع خود را در قرنطینه می‌بینند تا به طور مؤثر «فاصله‌گذاری اجتماعی» را رعایت کنند. بدیهی است بچه‌ها هم در این شرایط و بعضاً انزوای مصلحتی کمی لجباز و تند‌خو می‌شوند. مثلاً یکی از دوستانم برای بچه‌هایش یک جعبه مقوایی درست کرد تا در آن بازی کنند و از آن‌ها فیلم می‌گرفت و بعد برای خودشان پخش می‌کرد تا ببینند و سرگرم شوند و آخر هفته آن‌ها را این‌گونه سرگرم می‌کرد.

اگر شما و شریک زندگی‌تان در آخر هفته در خانه می‌مانید، با خانواده و کودکانی که همچنان در قرنطینه هستند، کم‌حوصله شدند و شاید کمی هم آشفته باشند، برنامه‌ریزی کنید و با فرزندانتان وقت بگذرانید تا آن‌ها را برای یک هفته طولانی آماده کنید. البته شما هم ممکن است، چند ترفند مناسب برای زندگی در حالت نیمه‌قرنطینه در آستین داشته باشید.

اما کلاً برنامه شما برای نگهداری و سرگرم کردن خانواده یا بچه‌ها در طول بحران کرونا ویروس و تعطیلات تابستانی چیست؟ فارغ از اینکه شما یک والد خانه‌دار بوده یا در حال حاضر زندگی دورکاری دارید، روش‌های زیادی برای جلوگیری از اینکه اعضای خانواده به ویژه بچه‌های کوچک کلافه نشده و در اصطلاح قاطی نکنند، وجود دارد.

در حقیقت، روش‌های سرگرم کردن خانواده و بچه‌ها در طی دورانی که بهتر است در محیط‌های عمومی کمتر حضور داشته باشیم را با شما مرور می‌کنیم.

می‌توانید حسابی گردش تفریحی و علمی کنید

بسیاری از خانواده‌ها اطلاعی از امکانات مجازی بازدید زنده از مکان‌های دیدنی ندارند. به همراه بچه‌ها از امکانات موجود برای بازدید مجازی از گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و آکواریوم‌ها استفاده کنید. شما و خانواده می‌توانید با استفاده از تور دیجیتال از معروف‌ترین موزه‌ها و از نقاط دیدنی کشور خود دیدن کنید. این یک تمرین عالی برای کودکان از لحاظ افزایش اطلاعات جغرافیایی آنهاست. برخی باغ‌وحش‌ها برنامه بازدید به‌صورت مجازی ترتیب داده‌اند. یک «وب‌کم» در بسیاری مکان‌ها تعبیه شده تا مراجعان بتوانند در هر زمان از محل‌های موجود به‌صورت مجازی بازدید کنند.

با انجام یک تور در مزرعه مجازی از حیوانات مزرعه و موارد دیگر بازدید کنید و نکات مفیدی به فرزندانتان آموزش دهید. یک گزارش‌برگ از حیوانات ایجاد کنید. از کودکتان بخواهید چند تا از حیوانات اسباب‌بازی‌اش را بیاورد و یک حیوان انتخاب کند. سپس هر آنچه را که درباره آن حیوان می‌داند، ذکر کند. شاید بتوانید از روی کتاب‌هایی که دارید یا با استفاده از اینترنت به فرزندتان حقایق جدیدی را در مورد آن حیوان نشان دهید. سامانه تور مجازی ۳۶۰ درجه آکواریوم به شما امکان می‌دهد با خانواده به تماشای انواع ماهی‌ها و موجودات دریایی در هر ساعت از روز بپردازید. برای مشاهده و خواندن عجایب جهان می‌توانید به درگاه‌های مربوطه رجوع کنید.

در مورد پرندگان تحقیق کنید. می‌توانید از فرزندتان بخواهید پنج نوع پرنده را شناسایی کرده و سپس در مورد آن‌ها تحقیق کند. در مورد حشرات اطلاعات کسب کنید. در کنار بچه‌ها وارد درگاه‌های مرتبط با علوم جانوری و بخش حشرات بشوید، تا در خصوص دنیای وسیع حشرات اطلاعات جالب و جذابی کسب کنید. به‌طور مجازی به قطبین و آلاسکا سفر کنید. شما حتی می‌توانید با استفاده از فضای مجازی یا کتب مربوطه همراه بچه‌ها یک مطالعه در مورد آب و هوا انجام دهید. درباره جریانات، توده‌های هوا و موارد دیگر اطلاعات کسب کنید. مسلماً برای بچه‌ها تجربه جالبی خواهد بود. از اولین پارک جادویی خطای دید ایران بازدید کنید. در این موزه (تم‌پارک) شما یک رؤیای واقعی و البته جادویی را تجربه خواهید کرد. از نقاشی‌های سه بعدی گرفته تا تالار‌های آیینه، از اتاق‌های «بی‌نهایت» گرفته تا مجسمه‌های چند‌بعدی، از اتاق‌های جاذبه گرفته تا نقاشی‌های «بک‌لایت». چنین تنوعی از فناوری و آثار در یک موزه خطای دید، در دنیا کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر است.

علوم بهداشتی را مطالعه کنید. همراه بچه‌ها در فضای مجازی برنامه‌های آموزشی بهداشتی را بخوانید. معمولاً این درگاه‌ها همه چیز را در‌بر‌می‌گیرند: چگونه ضدعفونی‌کننده‌های دست میکروب‌ها را می‌کشند؟

خوردنی‌های خلاق و پیک‌نیک خانگی را فراموش نکنید

پختن نان، کیک و شیرینی. آشپزی یک آموزش عالی برای روش اندازه‌گیری، ترکیب مواد تشکیل‌دهنده و البته درست کردن چیز‌های خوشمزه است. دستور آشپزی برای کودکان را جست‌وجو کنید. آشپزی با کودکان یکی از آموزشی‌ترین درس‌هایی است که می‌توانید به آن‌ها بدهید. پیتزا درست کنید. با تهیه مقداری مواد‌اولیه تهیه پیتزا و وسایلی که در خانه دارید، می‌توانید پیتزای خانگی خود را به هر سبکی که دوست دارید، بپزید. چقدر خوشمزه شود، مهم نیست مهم آن است که پیتزا دستپخت شماست.

یک پیک‌نیک داخل خانه داشته باشید. از گنجه یک زیرانداز یا حتی ملحفه بردارید. آن را در اتاق نشیمن پهن کنید. هر غذایی که آماده دارید، بردارید و از یک پیک‌نیک خانگی لذت ببرید. مورچه و مگس هم مزاحمتان نمی‌شوند! شما حتی می‌توانید همزمان بازی‌های مختلف ذهنی یا ... مانند مار و پله انجام دهید. برای شرکت دادن بچه‌ها در تدارکات می‌توانید از آن‌ها بخواهید به نوبه خود چیزی را برای این پیک‌نیک خانگی با خود بیاورند. بازی، اسباب‌بازی، شکلات و... حتی می‌توانید از آن‌ها بخواهید وسایل لازم را کنترل کنند و اگر وسیله‌ای فراموش شده است، آن را یادآوری کنند.

فیلم‌ها یا کلیپ‌های کوتاه بسازید. نحوه ساخت و ویرایش فیلم را به نوجوانان خود آموزش دهید. برای آموزش نحوه ویرایش فیلم‌ها از برنامه‌هایی مانند «آی‌مووی» یا «آپارات» استفاده کنید. داشتن مهارت در مدرسه و هم در دنیای واقعی یک مهارت معنی‌دار است! چه کسی می‌داند؟ شاید آن‌ها حتی بخواهند کانال خود را راه‌اندازی کنند.

کودکان را تشویق به بازی‌ها و سرگرمی‌های متنوع کنید

پانتومیم بازی کنید. بدون حرف زدن. فقط شما و خانواده‌تان چیزی را بازی کنید. این بازی یک داروی ضد‌کسالت و حوصله سررفتگی کلاسیک می‌باشد.

چهره خود را بکشید. اگر می‌خواهید کار را ساده کنید، این تصویر را می‌توان با مداد رنگی یا ماژیک درست کرد، اما اگر می‌خواهید این کار را برای بچه‌ها جذاب‌تر کنید، به سراغ وسایل غیر‌متعارف‌تر بروید: آب‌نبات، ماکارونی، دکمه یا هر چیز دیگری که می‌توانید پیدا کنید!

تصویر شب را نقاشی کنید. مقداری بوم، برس و رنگ یا مداد‌رنگی و دفتر نقاشی تهیه کنید و تصویر یک منظره یا آسمان را در شب پر‌ستاره نقاشی کنید.

بازی پیدا کردن گنج را اجرا کنید. این بازی بسیار آسان است و بسته به تعداد وسایل موجود در آن، ممکن است مدتی ادامه یابد. ۱۰ تا ۲۰ چیز را در اطراف خانه مخفی کنید تا بچه‌ها چند ساعت با آن‌ها مشغول شوند. می‌توانید پس از پیدا کردن اشیا جایزه‌ای را هم برای آن‌ها تعیین کنید. این جایزه می‌تواند یک کاپ قهرمانی باشد که با مقوا یا اشیای بلااستفاده در منزل با کمک خود بچه‌ها درست کرده‌اید. بازی دیگری که می‌توانید با بچه‌های کوچک انجام دهید آن است که وسایل خانه که بی‌خطر باشند را روی میز یا زمین بچینید و از آن‌ها بخواهید اشکال شبیه هم از نظر رنگ یا شکل را در یک گروه مرتب کنند.

با دانه‌های برنج نقش اشکالی که می‌خواهند را درست کنند. حتی می‌توانید اسباب‌بازی‌های کوچک یا جوایز دیگری را نیز درون برنج مخفی کنید و او مجبور است آن‌ها را پیدا کند.

بازی لِی‌لِی انجام دهید. اگر آپارتمان‌نشین نیستید، می‌توانید یک بازی لِی‌لِی سرگرم‌کننده در خانه یا حیاط ترتیب دهید. اگر حیاط ندارید، می‌توانید با نوار چسب مشابه نقاشان ساختمان آن را روی کف اتاق درست کنید.

لباس بازی کنید. این بازی هیچ وقت قدیمی نمی‌شود. یا فرزندتان جلوی آیینه بروید و چند تا از لباس‌های خود را بپوشید.

بازی هزار تو انجام دهید. این یکی همه را درگیر می‌کند. والدین یا خواهر و برادر‌های بزرگ‌تر می‌توانند به بچه‌های کوچک‌تر کمک کنند. بچه‌های کوچک‌تر می‌توانند با مداد سعی در حل آن کنند تا اگر اشتباه بود، پاک کرده و دوباره تلاش کنند.

در فضای مجازی برنامه‌های کوتاه نرمشی ورزشی را بارگیری کنید و در ساعات مشخصی برای بچه‌ها پخش کنید و خودتان هم با آن‌ها ورزش کنید. بچه‌ها را تشویق کنید که حرکت و فعالیت کنند ولی در محیط آپارتمان نپرند! پیاده‌روی کنید. هزینه‌ای ندارد! با رعایت نکات بهداشتی مدتی را به پیاده‌روی اختصاص دهید.

به کودکان در ساخت کاردستی کمک کنید

ساخت اوریگامی را امتحان کنید. ممکن است مهارت‌های اوریگامی خود را افزایش دهید. می‌توانید ده‌ها اوریگامی تهیه کنید: دایناسورها، قوها، قورباغه‌ها و چیز‌های دیگر.

برخی از فعالیت‌های درگاه‌های ساخت انواع کاردستی و آزمایش‌های علمی را امتحان کنید. فعالیت‌های چنین درگاه‌هایی برای یادگیری و آموزش بچه‌ها در مورد علم و ریاضیات نیز بسیار عالی است. ماکارونی را با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کنید و آن را نخ بکشید و بعد آن را به گردن یا دستتان ببندید.

صنایع دستی روز درست کنید. با کمک فضای مجازی و تهیه وسایل لازم در هفته، زمانی را به ساخت صنایع دستی ساده اختصاص دهید. سپس به همراه بچه‌ها آن‌ها را به دوستان و بستگان بفروشید و پولش را به بچه‌ها بدهید. اگر خریداری نبود، خودتان آن‌ها را بخرید و پولش را توسط بچه‌ها در قلکشان پس‌انداز کنید. n خمیر‌بازی کنید. با خمیر‌بازی اشکال مختلفی را به همراه بچه‌ها درست کنید و به بهترین شکل ساخته شده، جایزه بدهید.

برش با قیچی تمرین کنید. یکی دیگر از تمرین‌های کاردرمانی خوب برای کودکان، تمرین برش با قیچی است. اگر قیچی مناسب بچه‌ها و بی‌خطری در خانه دارید، به کودکان کمک کرده تا یاد بگیرند که چگونه کاغذ باطله‌های قدیمی را برش بزنند. آن‌ها حتی می‌توانند با بریدن از روی یک خط که شکل آن را خودشان کشیده‌اند، تمرین کنند.

با خمیر اصلاح در حمام رنگ درست کنید. اگر در منزل خمیر ریش و رنگ خوراکی دارید، می‌توانید تشتی از آب و کف درست کرده و آن را در حمام قرار دهید و همراه کودک نوپای خود با استفاده از رنگ‌های خوراکی بازی با رنگ‌ها را انجام دهید. وقت شادی برای فرزندتان خواهد بود. یخمک و بستنی یخی درست کنید. ساختن یخمک و بستنی یخی سرگرم‌کننده است. مخصوصاً که می‌توانید طمع میوه‌های مختلف که بچه‌ها دوست دارند را امتحان کنید.

ساخت و تولید یک باغ گیاه خانگی. ساخت و تولید یک باغ گیاه خانگی یا گلخانه کوچک داخل شیشه را شروع کنید. شما می‌توانید با استفاده از پوسته‌های تخم‌مرغی به عنوان گلدان یک باغ گیاه خانگی راه‌اندازی کنید یا یک گلخانه کوچک را از کوزه‌های شیشه‌ای یا سفالی درست کنید. برای آموزش می‌توانید از درگاه‌های مربوطه استفاده کنید.

مهارت‌های فنی خود را افزایش دهید. تمام چیز‌هایی که لازم است در امور فنی خانه بدانید در فضای مجازی موجود می‌باشد. کافی است اگر واقعاً روی مهارت‌های خود تمرکز دارید، ابزار مورد‌نیاز را تأمین کنید. افزایش مهارت فنی به‌نوعی کاردرمانی در منزل محسوب می‌شود؛ مانند باز کردن لوله‌های گرفته، تعمیر لَقی درِ کابینت یا تعویض مغزی شیر آبی که چکه می‌کند.

صابون دست خود را بسازید. آیا تاکنون یک پروژه را در قالب «خودت انجام بده» اجرا کرده‌اید. یک تجربه جالب در این خصوص تهیه صابون دست‌ساز خودتان است که می‌توانید در فضای مجازی دستورالعمل آن را فرابگیرید.

ترجمه با جرح و تعدیل برگرفته از سایت: PARADE. COM

نویسنده: اِستفانی اُسمانسکی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار