کد خبر: 1009400
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
معاون اول قوه قضائیه:
حجت‌الاسلام «محسنى اژه‌اى» در نخستین قسمت از سری جدید برنامه تلویزیونی «بدون توقف» که ۱۵ تیرماه به روی آنتن رفت، با اشاره به اینکه تهیه سند تحول در راستای ایجاد شفافیت، اعتمادسازی و خدمت به مردم است، گفت: قصد ما در قوه قضائیه این است که دسترسى مردم به عدالت را ارزان‌تر، آسان‌تر و سریع‌تر کنیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: حجت‌الاسلام «غلام‌حسین محسنى اژه‌اى» با حضور در برنامه «بدون توقف» عنوان کرد: یکى از ارکان نظام و قواى مهم نظام قوه قضائیه است که در طول چهار دهه گذشته نقش برجسته‌اى در زمینه استیفاى حق مظلوم از ظالم، ایجاد امنیت، تحقق عدالت و گسترش آن داشته و وظائف قابل توجهى در قانون براى آن در نظر گرفته شده است، على رغم اقدامات انجام شده هنوز تا رسیدن به آن نقطه مطلوب که مورد نظر قضاى اسلام و مجموع وظائف قوه قضائیه است فاصله داریم و اگر بخواهیم این مسیر را سریع و خوب طی کنیم نمى‌توانیم با اقدام معمولى جلو برویم و نیاز است با یک اقدام فوق‌العاده قدم‌هایى برداریم تا هم به اهداف اصلی نظام برسیم و هم عقب‌ماندگى‌ها را جبران کنیم.

وى تصریح کرد: قوه قضائیه در این زمینه سعى کرد از آغاز سال ٩٧ برنامه‌اى در راستای گام دوم انقلاب تهیه کند، چرا که نیاز به یک سند تحول و اقدام فوق‌العاده بود، بر این اساس معاونت راهبردى قوه قضائیه از سال ٩٧ به صورت جدی با نخبگان، حقوق‌دانان و اساتید و خود مجموعه قوه قضائیه اعم از مدیران شاغل و قضات یک سندى را تنظیم کرد که کلیات آن تصویب شد، اما به این معنا نیست که این سند نقص ندارد و همچنان از آن تاریخ تاکنون تلاش مى‌شود تا هر میزان نیاز باشد تکمیل شود.

معاون اول قوه قضائیه همچنین یادآور شد: به روز شدن و ارتقاء یافتن سند تحول از تأکیدات مقام معظم رهبرى بود، على‌رغم اقدامات انجام شده، به نظر ما اقدامات کافى نیست و باید با یک اقدام بیشترى قدم برداریم، یکى از تجربه‌هاى خوب این بود که هر جا به مردم اعتماد کردیم و مردم را شریک در کار دانستیم، در آنجا موفقیت، ثمرات و برکات بیشتر بود و یکى از موضوعات مهم، همراه با مردم بودن، شفافیت با مردم و کمک گرفتن از مردم است؛ لذا در قوه قضائیه لازم داشتیم در این سند همراه مردم باشیم. ما هم باید به مردم کمک کنیم و هم از آن‌ها خدمت بگیریم، ما باید بدانیم که خادم ملت باشیم. مردم ما حقیقتا مردم صبور و قابل اعتماد هستند و کشور و نظام‌شان را دوست دارند لذا شایسته خدمتند، ما باید آن‌ها را تکریم کرده و از حقوق آن‌ها دفاع کنیم.

اژه‌ای با اشاره به اینکه اگر کسی نمی‌تواند وکیل بگیرد یا توان مالی را نداشت چطور می‌توانیم به او کمک کنیم، اظهار کرد: ما می‌خواهیم حق مردم را زود بستانیم، وقتی مى‌خواهیم به مردم خدمت کنیم باید از حقوق فردى و اجتماعى آن‌ها دفاع جدى داشته باشیم و دسترسى آن‌ها را به عدالت ارزان‌تر و آسان‌تر کنیم و حق آن‌ها را زودتر بستانیم. این یکى از مسائل مهمی است که در سند تحول دیده شده و ما یکى از محور‌ها و مسائلى که در آن عقب‌ماندگى داشتیم این بود که چگونه به مردم کمک کنیم و از آن‌ها کمک بگیریم که در این سند دیده شده است.

وى اضافه کرد: قوه قضائیه در دوران تحول به منظور بهره‌گیرى از ظرفیت‌هاى مردمى به سراغ سازمان‌های مردم نهاد رفت تا اولا آن‌ها را شناسایى کرده و وظایف آن‌ها را بررسی کند و اینکه چه اختیاراتى دارند، لذا با آن‌ها جلسه گذاشته شد و دستورالعمل آن تهیه و ابلاغ شد.

اژه‌اى در ادامه در خصوص لزوم دسترسی راحت مردم به عدالت گفت: الان یک مرکز مشاوران و یک کانون وکلا داریم. در سال قبل تعداد زیادى از حقوقدانان که آمادگى داشتند و مى‌توانستند تحت عنوان وکالت به میدان بیایند، براى آن‌ها آزمونى برگزار شد. نکته مهم این بود مردم یا باید وکیل داشته باشند یا اطلاعات حقوقی، لذا برای این کار گفتیم چند تا وکیل در کشور داریم، آیا اگر وکیل کمتر داشته باشیم مردم دسترسی آسان‌تر پیدا می‌کنند یا وکیل مورد نیاز داشته باشیم؟ وقتی وکلا بیشتر باشند دسترسی آسان‌تر است و هزینه پائین می‌آید. در سنوات گذشته در این حجم وکیل نداشتیم و پارسال اجازه آزمون به مرکز مشاوران داده و تعدادی وکیل اجازه اخذ کردند و کانون وکلا هم انتخابات برگزار کرد. در سند تحول، اولویت ما خدمت آسان‌تر و سریع به مردم و کمک گرفتن به مردم و اعتماد به آنهاست.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: کانون وکلا مى‌گوید همین تعداد وکیل کفایت مى‌کند، اما احساس ما این بود که اگر چنانچه وکیل کافیست و دسترسى آسان است چرا بعضی از این دستمزد‌ها و حق‌الزحمه وکلا آن قدر بالاست. اما این احساس کافى نبود و نیاز به یک بررسى علمى و کار کارشناسى بود، لذا از وکلا، مردم و برخى از حقوق‌دانانى که در این زمینه کار کرده‌اند، مشورت گرفتیم. اعتقاد ما این است که هنوز هم جا دارد تا با تحصیل‌کردگان جدید بتوان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار