کد خبر: 1009197
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
محکومیت گسترده مردمی و جریان‌های سیاسی عراق باعث شد روزنامه هتاک سعودی کاریکاتور موهنی را که آیت‌الله سیستانی را سوژه قرار داده بود، از سایت خود حذف کند. با این حال محکومیت‌ها علیه این اقدام موهن ادامه دارد و وکلای شهر نجف هم در درصدد اقامه دعوی علیه این هتک حرمت هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: الشرق‌الاوسط پس از حذف کاریکاتور در بیانیه کوتاهی در توضیح این کاریکاتور ادعا کرد که قصد آن توهین به مرجعیت نبود بلکه قصدش نشان دادن دخالت‌های ایران در امور داخلی عراق بوده است!

هرچند این اولین باری نیست که رسانه‌های سعودی با گستاخی تمام، به نماد‌های دینی و ملی عراق توهین می‌کنند؛ چندی پیش نیز یک رسانه سعودی فرمانده شهید ابومهدی المهندس را تروریست خوانده بود.

موج محکومیت‌ها

هادی العامری، رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح بی‌احترامی این روزنامه سعودی به مرجع عالی شیعیان عراق را محکوم کرد.

احمد الاسدی یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز این اقدام روزنامه سعودی را بیانگر آن دانست که اقدام علیه مراجع همچنان موضع حاکم بر تفکر عربستان سعودی است.

نصر الشِمَرّی، سخنگوی رسمی جنبش نجباء نیز در پیامی در توئیتر با اشاره به اینکه مواضع ضد شیعی آل‌سعود و دیگر مزدوران امریکا و اسرائیل پدیده عجیبی نیست، گفت: «سعودی‌ها همان کسانی هستند که خون پاک مسلمانان را به ناحق ریخته‌اند.» وی در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «توهین و تعرض آن‌ها به مرجعیت دلیل واضحی بر احساس تلخ شکست در برابر اقدامات حکیمانه و مستحکم مرجعیت دینی است که همه دسیسه‌های تکفیری آنان را به شکست کشاند.»

علی الاسدی، رئیس شورای سیاسی جنبش نجباء دلیل اصلی توهین روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط به مرجعیت دینی را فتوای مهم مرجعیت که به ایجاد حشدالشعبی منجر شد، برشمرد.

الاسدی با تأکید بر محاکمه این روزنامه و بستن دفتر آن در عراق تصریح کرد که این فتوا رؤیا‌های تکفیری‌ها و حامیان امریکایی و صهیونیستی آن را ناکام گذاشت و خاک و ناموس عراق را حفظ کرد.

همچنین نخست‌وزیر سابق عراق عادل عبدالمهدی که به دنبال خواست آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی دینی عراق در هشتم آذر ۹۸، از پست نخست‌وزیری استعفا کرد و دولت وی تا تعیین نخست‌وزیر جدید در ۱۸ اردیبهشت ۹۹ عهده‌دار پیشبرد امور بود، پس از دو ماه روز گذشته در دفاع از مرجعیت عالی دینی عراق سکوت خود را شکست و تصریح کرد: رسانه‌های سعودی دست از فتنه‌انگیزی و نفرت‌پراکنی بردارند.

عبدالمهدی، در واکنش به کاریکاتور موهن که ایشان را عامل تفرقه و ضد حاکمیت ملی در عراق معرفی کرده است، گفت: روزنامه سعودی و هر آن کس که در پی این روزنامه است، به جای فتنه‌انگیزی و نفرت‌پراکنی، بهتر است از تلاش‌های عراق برای مبارزه با داعش و سازندگی در کشور حمایت کند.

وی با بیان اینکه نخستین بار نیست که این روزنامه و رسانه‌های مشابه آن به عراق، مقدسات و رهبران آن اهانت می‌کنند، ادامه داد: به شدت با کاریکاتور موهن به مقام مرجعیت عالی دینی و ملت عراق مخالفیم. این نشان می‌دهد که این نشریه همچنان خط مشی تفرقه‌انگیزی را دنبال می‌کند.

عبدالمهدی خاطرنشان کرد: عقلا باید خطر این خط مشی تحریک آمیز فرقه‌ای را که در طول سال‌های گذشته علیه عراق دنبال کرده‌اند و عراق بر آن بار‌ها پیروز شده است، درک کنند.

نخست‌وزیر پیشین عراق تأکید کرد که پیروزی بر گروه تروریستی داعش به برکت فتوای جهاد کفایی بود که آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی دینی عراق صادر کرد و همه ملت عراق از آن تبعیت کردند و با وحدت ملی، پیروزی بزرگی برای عراق، منطقه و همه جهان رقم زده شد.

عبدالمهدی از این رسانه سعودی و دیگر رسانه‌های مشابه خواست که به جای اهتمام به تحریک‌های فرقه‌ای به امور مهم‌تری مانند جلوگیری از دخالت‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در امور داخلی کشور‌های منطقه و حضور نظامی بیگانه تحمیل شده بر این کشور‌ها اهتمام ورزند.

عبدالمهدی توقف جنگ در یمن، مقابله با معامله قرن و سیاست‌های رژیم صهیونیستی در الحاق کرانه باختری، برقراری صلح در سوریه، لیبی و مقابله با تحریم‌های مستقیم و غیرمستقیم علیه کشور‌های منطقه و تلاش برای تنش‌زدایی در روابط سعودی با کشور‌های ترکیه، ایران و قطر را از تفرقه‌انگیزی در عراق مهم‌تر خواند.

در همین حال هشتگ «#السعودیه_قذاره_شرق_الاوسط» روز جمعه و شنبه در رأس ترند‌های برتر در شبکه‌های مجازی عراق قرار گرفته است.

شکایت کانون وکلای نجف

کانون وکلای نجف اشرف از تشکیل یک تیم حقوقی برای شکایت از روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط به دلیل توهین به مرج عالیقدر شیعیان این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری المعلومه، علی الشیبانی، رئیس کانون وکلای نجف اشرف در بیانیه‌ای در واکنش به توهین شرم‌آور روزنامه سعودی الشرق الاوسط به آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق اظهار کرد: به شدت توهین آشکار روزنامه وهابی الشرق‌الاوسط به مرجعیت عالیقدر از طریق انتشار یک کاریکاتور اهانت‌آمیز از ایشان را محکوم می‌کنیم.

وی گفت: این اقدام بیانگر کینه عمیق این «روزنامه زرد» نسبت به ملت عراق است. الشیبانی ادامه داد: پس از دفاع مرجعیت از عراق و ناکام ماندن طرح‌های بزرگ برای اشغال عراق مانند داعش، اکنون می‌بینیم که این روزنامه بار دیگر با توهین به مرجعیت به تمامی طیف‌ها و اقشار ملت عراق توهین می‌کند. در این بیانیه آمده است: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و علیه افرادی که این روزنامه را اداره می‌کنند و کسانی که این کاریکاتور اهانت‌آمیز را ترسیم کرده‌اند، اقدامات قضایی را آغاز خواهیم کرد و تیمی از وکلا در این زمینه تشکیل می‌شود.

عقب‌نشینی؛ محور مذاکرات در واشنگتن

کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق اعلام کرد عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی محور مذاکرات مصطفی الکاظمی در واشنگتن خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری المعلومه، عامر الفایز، عضو کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق گفت: سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به امریکا در راستای دستورکار وی برای سفر به کشور‌های همجوار و برخی کشور‌های اتحادیه اروپا است. هدف این سفر‌ها ارتقای روابط میان عراق و این کشور‌ها برای همکاری اقتصادی و امنیتی است. وی افزود: محور مذاکرات الکاظمی در واشنگتن عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی از عراق است. این مذاکرات در واقع تکمیل مذاکراتی است که چند هفته پیش در این باره در بغداد برگزار شد. قرار است الکاظمی طی ماه جاری میلادی به واشنگتن برود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار