کد خبر: 1007621
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
در موضوع کاوه سودا مماشاتی با کسی نداشتیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه اگر حساسیتی در رابطه با مسائل زیست محیطی وجود داشته باشد، باید از روی علم و مستندات باشد، گفت: هر انتقاد باید با ادبیات تخصصی هر حوزه مطرح شود.

علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی  در جلسه اعلام نتایج تحقیقاتی درباره خطرات زیست محیطی کارخانه کاوه سودا، اظهار کرد: فلسفه موضوع کاوه سودا و انجام کار تحقیقاتی توسط دانشگاه تبریز به چند سال قبل و انتشار اخباری اعم از تهدیدات زیست محیطی توسط این کارخانه برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه برای پیگیری جدی این موضوع و جلوگیری از هرگونه شائبه تصمیم بر آن شد تا یک مجموعه مستقل و صاحب صلاحیت بررسی این موضوع را به‌صورت تحقیقاتی دنبال کند، گفت: شرکت کاوه سودا نیز از این موضوع استقبال کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز یک دانشگاه به‌نام و صاحب‌نام است به‌طوریکه کارهای زیاد بررسی در کشور و کل جهان به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود که نمونه آن، بررسی مسائل سیل کشور توسط دانشگاه تهران است.

وی یادآور شد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسوول تیم تحقیقاتی به‌نام آقای واعظی در دانشگاه تبریز تشکیل شد که این تیم متشکل از نخبگان و دانشگاهیان استان و حتی کشور است.

جهانگیری افزود: این جلسه برای پاسخ به افکار عمومی است و حتی نتیجه این تحقیق از چند ماه پیش ارائه شده که به‌علت مسائل بهداشتی و شیوع کرونا از برگزاری جلسات اجتناب کردیم.

وی متذکر شد: رسانه‌ای که افکار عمومی را منعکس می‌کند، بازوهای ما هستند تا بتوان نواقص را حل کنیم ولی باید این انعکاس‌ها به نحوی باشد که منجر به تنش نشود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه هر روز همه ما انسان‌ها آلوده‌کننده محیط زیست هستیم، تصریح کرد: رسانه‌ها باید وارد موضوع شده و بدون ایجاد تنش و تبعات منفی پیگیر شوند.

وی ادامه داد: ما روی لبه دو تیغ هستیم که هم باید اشتغال و احوال جامعه و نگرانی‌ها را هم در نظر بگیریم.

جهانگیری بیان داشت: در این موضوع هیچ تعارف و ابا و سفارشی وجود نداشت و اگر قرار بر بسته شدن یک دری است، همه باید کمک کنیم و منافع مردم را در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه اگر حساسیتی در رابطه با مسائل زیست محیطی وجود داشته باشد، باید از روی علم و مستندات باشد، اضافه کرد: هر انتقاد باید با ادبیات تخصصی هر حوزه مطرح شود.

وی متذکر شد: در شرایط بحرانی کرونا، روزانه شاهد شهروندانی هستیم که برای معیشت خود تا نصف بدن داخل سطل آشغال شده و وسایل پلاستیکی و غیره جمع‌آوری می‌کند.

جهانگیری ادامه داد: ما افکار عمومی شیک و پیک، قشر پولدار و فرهیخته را در کنار افکار عمومی داریم که حتی پول خرید نان و دارو را هم ندارد، از این‌رو حفظ هر دو افکار بر عهده دولت است.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نیز همانند دولت باید همه افکار عمومی را مدنظر قرار دهند.

جهانگیری با اشاره بر اینکه صادقانه‌ترین و درست‌ترین کار را در مورد کاوه سودا انجام دادیم و با حساسیت رسانه‌ها ورود کرده و بررسی صادقانه انجام دادیم، افزود: حیثیت دانشگاه تبریز و اساتید دانشگاهی هم به‌گونه‌ای نیست که خود را به خاطر یک پروژه بفروشند.

وی یادآور شد: بعضا خبرنگارانی که امین ما بوده و همکار ما بودند هم به درست مسئله را پیگیر نبوده و انتقال ندادند در حالیکه انتظار نداریم که خبرنگار و رسانه حرف نزنند زیرا اگر وارد نمی‌شدند، اصلا دانشگاه تبریز هم وارد نمی‌شد.

جهانگیری گفت: انتظار این است که رسانه به بحث ورود کارشناسی و علمی کند و هر جایی که دلایل محکمه‌پسندی داده باشد، منعکس کند و هر جایی که هم که متوجه اشتباه خود شد، آن را صادقانه بگوید.  

وی گفت: گاهاً با دخالت غیرکارشناسانه خود فضای کسب و کار را هم بر هم می‌ریزیم.

جهانگیری همچنین به سوءاستفاده برخی اهالی از فرصت‌‌ها هم اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی کارخانه، معدن و غیره در جایی احداث می‌شود برخی‌‌ از اهالی با خود فکر می‌کنند که یک فرد مایه‌دار آمده و پول‌هایی کلانی از اینجا به جیب می‌زند پس بهتر است تا به بهانه‌های مختلف سهم بخواهیم و وقتی هم مطالباتش برآورده نمی‌شود هر ضرر و زیانی که ببیند بر گردن آن واحد و کارخانه و معدن می‌اندازد که باید از این منظر هم به قضیه نگاه کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر