کد خبر: 1007393
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵
‌نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی اعتبارنامه برخی از منتخبان مردم در مجلس فعلی، گفت: مجلس آزمون مبارزه با فساد را از خود آغاز کرده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش مهر، علیرضا زاکانی در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با اشاره به وضعیت نامناسب اجتماعی ناشی از ناکارآمدی دولت در اداره امور جامعه، گفت: ریشه بخش عمده ناکارآمدی‌های فعلی در داخل کشور بوده و مسائل خارجی در آن نقشی ندارد.

زاکانی با تأکید بر اینکه مجلس تنها نهادی است که می‌تواند تغییرات را ایجاد و در مقام عمل اسباب بهبود وضعیت مردم را فراهم کند، گفت: خروجی انتخابات مجلس یازدهم به شکلی رقم خورد که اکثریت قاطع نمایندگان در خط ولی فقیه هستند و این موضوع هم یک فرصت و هم یک تهدید است؛ فرصت در صورتی رقم می‌خورد که در این مجلس خدمتی به مردم صورت گیرد و راه برون‌رفت از مشکلات طی شود، اما اگر کاری صورت نگیرد و خدمتی انجام نشود، خود یک تهدید بزرگ است. بنابراین، نیرو‌های انقلاب نیازمند حرکت جدی و جهادی برای تغییر شرایط کشور هستند.

وی با اذعان به مشارکت پایین مردم در انتخابات اخیر به دلیل لطمه‌ای که از ناحیه عملکرد ضعیف دولت به اعتماد عمومی وارد شد، گفت: یکی از کارکرد‌های مجلس آینده می‌تواند زنده کردن امید در جامعه و تبدیل آن به اعتماد و انسجام ملی باشد تا مردم در صحنه انتخابات آتی حضور پررنگ‌تری داشته باشند. چنین مجلسی باید کارآمد، قوی و در صحنه باشد و زمینه «در رأس امور بودن» را برای خود فراهم کند.

این عضو مؤسس جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم باید واجد پنج ویژگی باشد تا بتواند به اهداف خود دست یابد، گفت: این مجلس در وهله اول باید تابع ولی فقیه و خادم ملت باشد. ویژگی دوم استقلال عمل است، به نحوی که مستقل از دولت و اجزا و عناصر بیرونی، بتواند اثرگذار باشد و بر کارکرد‌های اساسی خود بدون تأثیرپذیری از احزاب پافشاری کند. وی با بیان اینکه انسجام مجلس ویژگی با اهمیت دیگری است که بدون آن، حتی اکثریت انقلابی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، افزود: ویژگی چهارم مجلس فعلی که باید به آن مجهز شود این است که با فکر و برنامه پیش برود؛ چراکه در غیراین صورت حتماً مجلس بی خاصیتی خواهد بود. در نهایت در مجلس یازدهم باید نقش و کارکرد افراد در حد مطلوب و با توزیع مناسب قدرت در میان منتخبان اکثریت تعریف شود و همچون دوره گذشته، این طور نباشد که کل مجلس در یک نفر خلاصه شود.

زاکانی با بیان اینکه عده معدودی در صدد هستند که اجازه ندهند مجلس نقش خود را در جریان مبارزه با فساد و در موضوع بررسی اعتبارنامه نمایندگان آن‌طور که باید و شاید ایفا کند، گفت: در عین حال عزم نمایندگان در این زمینه جدی است. وی معتقد است ظرفیت انقلابی گری مجلس یازدهم حتی به مراتب از مجلس هفتم بیشتر است و در نتیجه می‌توان به نتیجه این آزمون شفافیت امیدوار بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است مجلس یازدهم سه دوره یک ساله واز منظری دیگر دو سال و نیمه، و از نگاهی سه سال و نیمه را پشت سر بگذارد و شش ماه پایانی را نیز صرف تأخیر‌های احتمالی در مأموریت دوره‌های ذکر شده کند. به این معنا در سال اول مأموریت مجلس این است که امید را در دل مردم زنده کند و حتی با وجود همین دولت غیرهمسو و ناکارآمد، زمینه اصلاحات را فراهم کند. طی دو سال و نیم نخست فعالیت خود نیز باید اقدامات اساسی برای بازگشت اعتماد مردم به نظام را با رویکرد اجرای اصول قانون اساسی در حوزه تحقق عدالت و آزادی در دستور کار قرار دهد. در دوره سه سال و نیمه مجلس نیز که از ابتدا تا اواخر عمر مجلس ادامه دارد، تحول در نظام قانونگذاری را باید به عنوان یک اولویت دنبال کند.

به گفته زاکانی، بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ قانون در کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها مشکلات اساسی دارد و برخی با یکدیگر مغایرند که اگر فهرست نظام‌مند آن‌ها تهیه شود، خلأ‌ها شناسایی و مشکلات برطرف خواهد شد. وی با بیان اینکه پیشانی کار مجلس، کمیسیون‌های تخصصی هستند، ابراز امیدواری کرد با تشکیل کمیسیون‌های قوی بتوان نقش نظارتی مجلس را در این دوره احیا کرد. وی ادامه داد: کار درست این است که اولاً مجلس از آزمون مبارزه با فساد که از خود آغاز کرده موفق بیرون بیاید و شفافیت را سر دست بگیرد و در گام بعد بتواند این موضوع را به قوه قضائیه و دولت نیز تسری دهد. علاوه بر این فوریت پرداختن به مسائل اقتصادی کشور و رفع گرفتگی‌های موجود را درک و با کار کارشناسی به این حوزه ورود کند. به اعتقاد زاکانی، موضوع تحول در نظام بودجه ریزی کشور نیز یکی از مأموریت‌های اولویت‌دار مجلس یازدهم است که باید هم در حوزه تأمین اعتبار و هم در حوزه نظارت بر هزینه کرد، به این موضوع ورود کند. وی با بیان اینکه نسبت مجلس و دولت «برادری» است، در عین حال تأکید کرد: برادر بزرگ‌تر مجلس است که باید بالادست دولت مسئولیت‌های تقنینی و نظارتی خود را ایفا کند.

زاکانی در خصوص مسیری که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس تاکنون طی کرده نیز ابراز خشنودی کرد و گفت: وی از حرکت‌های جمعی تمکین می‌کند و دقت نظر لازم را در حیطه مسئولیت خود به کار می‌بندد که این خود امید به مجلس یازدهم را تقویت می‌کند. بنابراین، حالا که مجلس به نقطه خوبی برای شروع کار رسیده و منسجم است، همه باید تلاش کنیم این انسجام را تقویت کنیم و ظرفیت و نیروی خود را برای توسعه کشور به کار ببندیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار