کد خبر: 1007194
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از مخالفت‌ها با قطعنامه این شورا در خصوص ایران خواستار برگزاری نشست حضوری در این خصوص شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بعد از مخالفت چین با قطعنامه‌ای که خواستار انتقاد از ایران در شورای حکام آژانس اتمی است این شورا خواستار برگزاری نشست حضوری برای رایزنی‌های بیشتر در خصوص این قطعنامه شده است.

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست مجازی شورای حکام نوشته مخالفت‌های ابرازشده به رهبری چین با قطعنامه مذکور شورا را مجبور به دعوت برای برگزاری نشست حضوری کرد.

فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان ۳ کشور اروپایی طرف توافق با ایران در «برجام» پیش‌نویس این قطعنامه را به شورای حکام ارائه داده‌اند.

این پیش‌نویس ضمن طرح ادعا‌های اثبات‌نشده، از ایران می‌خواهد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به دو سایت قدیمی در این کشور را داده و با این نهاد بین‌المللی کاملاً همکاری کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید ترجیح شورای حکام تصویب قطعنامه‌ها به اتفاق آرا است و این شورا تا زمانی که مخالفتی با قطعنامه‌هایش وجود نداشته باشد آن‌ها را بدون رأی‌گیری به تصویب می‌رساند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند روسیه به عنوان متحد ایران گفت نیازی به صدور قطعنامه نمی‌بیند، اما مخالفت صریح چین موجب شد رئیس شورای حکام آژانس برای رایزنی‌های بیشتر و احتمالاً رأی‌گیری خواستار نشست حضوری در این خصوص شود.

نماینده چین در نطق خود که روز پنجشنبه در چهارمین روز نشست مجازی شورای حکام ارائه شد گفت: «برخی کشورها، همزمان با تلاش برای پیشبرد این پیش‌نویس مخاطرات چنین اقدامی را نادیده گرفته‌اند.»

«وانگ گان» در این نشست همچنین آمریکا را عامل تشدید تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران توصیف کرد.

دیپلمات چین گفت: «ریشه اصلی این وضعیت در رویه‌های یکجانبه و زورگویانه آمریکا است و گواه آن خروج یکجانبه‌اش از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.»

چین در ادامه از گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن ادعا‌هایی درباره عدم اعطای دسترسی از سوی ایران مطرح شده بود انتقاد کرد.

سفیر چین گفت: «در چنین شرایطی، چین نگرانی عمیق خود را از اصرار آژانس اتمی برای قضاوت شتابزده در خصوص عدم اعطای دسترسی از سوی ایران و انتشار گزارش خود متعاقب آن، قبل از برگزاری جلسه فعلی ابراز می‌دارد.»

دیپلمات چین در ادامه گفت: «در خصوص اجرای توافقات پادمانی در ایران باید ۳ نکته را مد نظر داشت:

نخست، ماهیت غیراضطراری مسئله دسترسی که در گزارش مدیر کل مورد توجه قرار گرفته است. دبیرخانه قبل از جلسه شورای حکام در ماه مارس سال جاری به صراحت ابراز کرد که این مسئله مربوط به مدت‌ها قبل است و مقادیر ناچیزی مواد هسته‌ای را شامل می‌شود و مسئله به خودی خود نه اضطراری است و نه در بردارنده خطر اشاعه تسلیحاتی.

دوم، ایران از زمان اجرایی شدن برجام در سال ۲۰۱۶ همواره همکاری بالایی با آژانس اتمی برای اجرای نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌ها داشته و کشوری است که میزبان بیشترین بازرسی‌های آژانس بوده است.

سوم، مدیر کل آژانس دو بار برای گفت‌وگوی سیاسی به ایران سفر کرده است. ایران هم مکرراً آمادگی خود را برای ادامه گفتگو و همکاری با آژانس در جهت اجرای تعهدات خود ذیل توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی ابراز داشته است. ضمن آنکه ایران از آژانس برای انجام رایزنی‌ها و بازبینی‌های بیشتر دعوت به عمل آورده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی ماه پیش ضمن اذعان به اینکه در حال انجام بازرسی‌های بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای اعلام‌شده ایران است گفت خواستار بازرسی از اماکنی است که ممکن است در آن‌ها در اوایل سال ۲۰۰۰ پژوهش‌هایی در مقیاس کوچک بر روی مواد هسته‌ای انجام شده باشند.

این ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخستین بار توسط رژیم صهیونیستی مطرح شد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار