کد خبر: 1006451
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
بیانیه مشترک بغداد-واشنگتن:
آمریکا و عراق در بیانیه‌ای مشترک از توافق بر سر کاهش حضور نظامیان آمریکایی در عراق خبر داده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: آمریکا و عراق در بیانیه‌ای مشترک تعهد خود را به خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق اعلام کردند.

به نوشته الجزیره، دو کشور در بیانیه‌ای مشترک تصریح کرده‌اند ایالات متحده به دنبال ایجاد پایگاه‌های دائمی یا حضور نظامی دائمی در عراق نخواهد بود.

دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که آمریکا ظرف ماه‌های آینده شمار نیرو‌های خودش در عراق را کاهش دهد.

در این بیانیه آمده است: «دو کشور تشخیص داده‌اند که در پرتو پیشرفت‌های قابل‌توجه در زمینه حذف تهدید داعش، آمریکا ظرف ماه‌های آینده به کاستن از حضور نیرو‌های خود در عراق ادامه خواهد داد. همزمان با تمرکز دو طرف روی ایجاد یک رابطه امنیتی دوجانبه و مبتنی بر منافع دوجانبه، رایزنی‌ها با دولت عراق درباره وضعیت نیرو‌های باقی‌مانده در عراق ادامه خواهد یافت.»

علاوه بر این خبرگزاری عراق هم از قول «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق نوشته بغداد و واشنگتن بر تعهد خود نسبت به خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق تأکید کرده‌اند.

الکاظمی گفته در گفت‌وگوی راهبردی میان آمریکا و عراق تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیرو‌های آمریکا به رسمیت شناخته شده است.

گفتگو‌های راهبردی میان آمریکا و عراق ساعت پنج بعد از ظهر پنجشنبه به وقت آمریکا آغاز شد. بغداد و واشنگتن اخیراً تصمیم گرفته‌اند در باره روابط دو جانبه و آینده این روابط با یکدیگر گفتگو کرده و به توافق برسند.

دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیرو‌های خارجی از عراق را تصویب کرد.

علی‌رغم تصویب این طرح آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیرو‌های آمریکا از خاک عراق هستند؛ چرا که دیگر داعشی وجود ندارد و آمریکا با حمله به نیرو‌های الحشد و ارتش، حاکمیت عراق را نقض کرده است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار