کد خبر: 1005640
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
فدراسیون در آخرین روز ضرب‌الاجل تصمیمش را گرفت
مسئولان فدراسیون فوتبال بزرگ‌ترین ایراد فیفا به اساسنامه این نهاد را پذیرفتند تا خطر تعلیق از فوتبال ایران فعلاً رفع شود.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در روز‌های تعطیلی آخر هفته که خیلی‌ها بدون توجه به شرایط کرونایی کشور به سفر رفته بودند فوتبالمان دوباره جنجال‌ساز شد. محمد دادکان در مصاحبه‌ای رادیویی مدعی شد خطر تعلیق فوتبال کشورمان از سوی فیفا به دلیل عدم اصلاح اساسنامه و دخالت‌های وزارت ورزش بسیار جدی است. اگرچه این مسئله خیلی زود با تکذیب فدراسیون همراه شد، اما اصلاح مهم‌ترین ایراد اساسنامه، جدی بودن تهدید فیفا را به نوعی تأیید کرد.

افشاگری‌های دادکان

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال بعد از افشاگری‌هایش علیه وزارت ورزش، در یک گفت‌وگوی رادیویی دیگر این‌بار مدیریت فدراسیون فوتبال را از لبه تیغ گذراند. محمد دادکان روز سه‌شنبه صراحتاً نسبت به اولتیماتوم فیفا هشدار داد و دبیرکل این فدراسیون را به سوءمدیریت متهم کرد: «تا چه زمانی می‌خواهیم به مردم دروغ بگوییم تا در جایگاهمان بمانیم. تمام مشکلات ما برای وزارت ورزش است. من در تنظیم اساسنامه فدراسیون نماینده وزارت کار بودم و دیدم که این مسائل پیش آمده، دست‌نویس و اعمال نفوذ وزارت ورزش است. به خدا قسم اگر رسیدگی نکنیم، از طرف فیفا محروم می‌شویم. دیگر به چه شکل باید این موضوعات را بیان کرد. تمام این مسائل را که می‌بینید، بعد از ما رفته‌اند، اعمال‌نظر کرده‌اند و اساسنامه را تغییر داده‌اند تا کار به اینجا بکشد. آقای نبی، من یا خیلی‌های دیگر باید خودمان را فدای دین و مملکت خود کنیم. نیایید روی کار خلاف ماله بکشید و دوباره به فیفا بفرستید.»

آخرین فرصت

برخلاف ادعا‌های مسئولان فدراسیون، فیفا نهم خرداد‌ماه نامه‌ای به ایران ارسال می‌کند و به مدیران ساختمان خیابان سئول یک هفته، یعنی تا ۱۶ خرداد فرصت می‌دهد تا ایرادات وارده بر اساسنامه را رفع کنند. از مهم‌ترین ایراد‌های وارده حضور وزیر ورزش و معاونش در انتخابات فدراسیون فوتبال، داشتن سابقه مدیریتی ۱۰ ساله برای تصدی پست ریاست و انتخاب رؤسای کمیته انضباطی و اخلاقی از سوی اعضای مجمع بود که به گفته مهدی محمد نبی، بخشی از این ایرادات برطرف شده است. در روز‌های گذشته جلساتی در وزارت ورزش با حضور برخی از مدیران فدراسیون برگزار شد تا در نهایت دیروز برخی اصلاحات مورد نظر فیفا اعمال شود.

نبی، دبیرکل فدراسیون دیروز در برنامه ورزش و مردم اصلاحات انجام شده در اساسنامه و ارسال آن به فیفا را تأیید کرد: «با توجه به اینکه از ۱۰ فروردین مسئولیت گرفتم در کمتر از دو ماه با گروه تدوین مقررات توانستیم با نظر اعضای مجمع، پیشنهادات را وارد کنیم و نظرات هیئت رئیسه را هم بگیریم و برای فیفا ارسال کردیم. ما موارد ذکر شده فیفا را رعایت کردیم و در این بخش مشکلی نخواهیم داشت. در ماهیت اساسنامه نیز طبق چارچوب قوانین کشورمان عمل کردیم. اعضای دو کمیته انضباطی و اخلاق با رأی‌گیری انتخاب می‌شوند، حتی کمیته حسابرسی. نفرات انتخاب شده برای رأی دادن نیز چنین شرایطی دارند. در بخش اساسنامه و کسانی که می‌خواهند کاندید شوند نیز انعطاف به خرج دادیم. ما طبق قانون رفتار کردیم و در تاریخ فدراسیون فوتبال این اتفاق بی‌سابقه یا کم‌سابقه بوده است. اعضای مجمع، پیشنهادات خود را فرستادند که بیشتر نظرات از خود اعضا بود. فیفا نظر مشورتی می‌دهد و اساسنامه را مصوب نمی‌کند. بعد از اینکه نظرات فیفا ارسال شد، آن را به مجمع آوردیم تا نقطه نظرات‌شان را بدانیم. کار بسیار خوبی صورت گرفت تا این کار ختم به خیر شود. بحث تعلیق فدراسیون منتفی است و باید حاشیه‌ها را دور کنیم.»

کدام تعلیق؟

احمدرضا براتی، رئیس کمیته تدوین مقررات فوتبال مطرح شدن بحث تعلیق را شیطنت کسانی خواند که اهمیتی به منافع ملی نمی‌دهند: «نهم خرداد‌ماه نامه‌ای از سوی فدراسیون جهانی به ایران رسید که در آن به تعداد بسیار محدودی از مواردی که مدنظر فیفا بود، اشاره شده بود. باز هم باید تأکید کنم عدد‌هایی که در رسانه‌ها عنوان شده، صرفاً گمانه‌زنی بوده و به هیچ عنوان این تعداد اشکالاتی که گفته می‌شود به اساسنامه وارد نبوده و حتی این اعداد نزدیک به عدد واقعی هم نیست. در نامه‌ای هم که ارسال شده، مطلقاً به تعلیق اشاره نشده و باز هم من تصور می‌کنم که این گمانه‌زنی و شاید هم شیطنت افرادی بوده که متأسفانه نسبت به منافع ملی کم‌توجهی می‌کنند و به دنبال تحقق اهداف خودشان هستند، اما در حال حاضر مشکلی برای فدراسیون وجود ندارد و تهدید‌های مطرح شده نیز صحت ندارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار