کد خبر: 1004872
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
همت جوانانه - کمک مومنانه در هندسه‌ی ارتشی
ارتش جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که امام بزرگوار فرمودند یک ارتش مردمی است و با اینکه همه فعالیت‌های مردمیاری رسانه‌ای نشده همیشه در چشم مردم عزیز و پرافتخار بوده است و آنان ارتش را فدائیان ملت می‌دانند.
ناوباندوم داریوش ظریفی پور- ناوبانسوم حسن رجایی فر- بهزاد جهانیان
سرویس جامعه جوان آنلاین: با شروع و اپیدمی شدن ویروس منحوس کرونا، مجموعه نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران با تمام قوا و تجهیزات و توان خویش، پا به پای اقدامات پیشگیرانه درمانی کشور حرکت نمودند، پس از دستور مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر تشکیل قرارگاه پدافند زیستی جهت مقابله با این ویروس کشنده، این فعالیت‌ها و اقدامات به طور چشم گیری افزایش و با قدرت به فعالیت خود ادامه و علاوه بر خدمات درمانی و پیشگیری به هم رزمان خود به آحاد مردم عزیز کشور در جای جای کشور عزیزمان پرداختند و این فعالیت‌ها به یاری خداوند تا پایان و ریشه کنی کامل این بیماری ادامه خواهد داشت.

نیروی دریایی ارتش به عنوان یک نیروی راهبردی در جنوب شرق سیستان و بلوچستان به عنوان یک منطقه حساس از نظر جغرافیایی و راهبردی پس از اعلام شیوع و فراگیری این ویروس بلافاصله اقدامات اولیه پیشگیری و درمانی خود را با تلاش مضاعف کارکنان علی الخصوص کارکنان درمانی آغاز و با تلاش و جدیت تمام راه را برای شیوع و فراگیری این ویروس در سطح منطقه، فعالیت‌های خویش را آغاز نموده که بلافاصله با اعلام آماده باش لحظه‌ای برای تمامی کارکنان درمانی و غیردرمانی و اعلام وضعیت اضطراری با تمام توان و امکانات به مقابله با این ویروس برخاست.
دریادلان نیروی دریایی ارتش علاوه بر مناطق تحت مسئولیت خود به میان مردم رفتند و با انجام عملیات‌های مختلف از جمله تشکیل پدافند زیستی، انجام رزمایش مشترک بیولوژیک، برپایی ایستگاه‌های سلامت، ایجاد ایستگاه‌های کنترل علائم حیاتی، ضدعفونی کردن اماکن وسایل حمل و نقل عمومی، برپا کردن چادر‌های بیمارستانی برای بستری کردن بیماران اورژانسی، توزیع رایگان وسایل پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا از قبیل دستکش، ماسک، و دیگر اقدامات تاثیرگذار بار دیگر نشان دادند که شعار ارتش فدای ملت مختص دوره و زمان خاص نیست و هر زمانی که ضرورت باشد، مقتدرانه با جان و دل و با تکیه بر سکان ولایت حضور می‌یابند و نقش بی بدیل خود را ایفا می‌نمایند.

از نقش سایر ارگان‌ها نیز نباید غافل ماند...
از آنجایی که درگیری با این ویروس منحوس همچون جنگ تحمیلی یک جنگ تمام عیار است و باید همه دست به دست هم در ریشه کنی آن تلاش نماییم. در این راستا جهادگران عرصه‌های فرهنگی نیز به نوبه خود، دوشادوش کادر درمانی قهرمان و دیگر مدافعان سلامت در صف اول مبارزه با کرونا به پیش می‌روند. چرا که سلاح آنان برای کمک به جبهه سلامت کشور، دوربین و تدوین و از همه مهمتر انعکاس زحمات بی وقفه جهادی مدافعان سلامت است.
این عزیزان نیز با حضور مستمر در برنامه‌های مختلف از جمله تهیه مصاحبه و خبر، راه اندازی پویش‌های مختلف مردم یاری، پویش‌های مجازی در زمینه‌های مختلف مردم یاری و سایر برنامه‌ها نقش خود را ایفا نموند.
 
ایجاد مجتمع نقاهتگاهی در بندرعباس
دریاداردوم مجتبی محمدی فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش درباره همیاری با دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس گفت: کمک‌های معاونت بهداشت و درمان منطقه یکم شامل تجهیزات و تیم پزشکی و مشورت‌های بهداشتی و دستگاه‌های پیشرفته تنفسی می‌شد که با آن به جامعه پزشکی استان هرمزگان و آحاد مردم بندرعباس کمک شد.

امیر دریادار دوم محمدی در مصاحبه‌ای تلویزیونی اظهار داشت: ما بر اساس شرح وظیفه محوله فرمانده کل ارتش و هم راستا با سایر ارگان‌ها اقدام به ایجاد یک مجتمع نقاهتگاهی ۱۰۰ تختخوابی در بندرعباس کردیم. این مجتمع در ۲ سالن ۵۰ تختخوابی ویژه بانوان و آقایان مبتلا به کروناست که این ویروس را شکست داده‌اند وبرای سپری کردن دوران نقاهت در این مکان مستقر می‌شوند گفتنی است نقاهتگاه ارتش در بندرعباس با هماهنگی استانداری و ستاد استانی مبارزه با کرونا در هرمزگان و با توجه به امکانات و ظرفیت‌های نیروی دریایی ارتش ایجاد شده است.
وی ادامه داد: توانستیم این مکان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده و فراهم کنیم تا هر جایی که سیستم بهداشتی استان صلاح دید از آن استفاده کند و بعلاوه بخشی از اقدامات مرتبط با رزمایش بیولوژیک را نیز از این طریق انجام دهیم.

همت جوانانه - کمک مومنانه در هندسه‌ی ارتشی...
حضرت امام حسن عسگری (ع) درباره علت وجوب روزه می‌فرماید: "تا توانگر درد گرسنگی را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند. "
با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر همت جوانانه - کمک مومنانه، جوانان وظیفه شناس ارتش با حضور در مناطق محروم و توزیع اقلام بهداشتی و غذایی با همت خود، جمله معروف ارتش فدای ملت را عینیت بخشیدند. حتی در نقاط مرزی این نیرو نیز آنچنان وحدت و همدلی وجود داشت که می‌شد به آن غبطه خورد که یک گوشه از آن کودکی بود که بادبادک خود را به همراه خود آورده بود تا آن را برای شاد کردن کودکان مناطق محروم هدیه کند.

رزمایش همت جوانانه – کمک مومنانه درراستای لبیک به فرمان امام عاشقان درجهت کمک به اقشار ضعیف جامعه در مناطق محروم انجام شد و کمک‌های نقدی و غیرنقدی و بسته‌های معیشتی جمع آوری و توزیع گردید.

تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در شهرستان محروم جاسک
اقدامات نیروی دریایی ارتش در شرایط مقابله با ویروس کرونا، تنها مختص به شهرستان کنارک و بندرعباس نبوده بلکه در سراسر مناطق دریایی کشور عزیزمان به ویژه مناطق محروم ساحلی جنوبی همانند شهرستان جاسک نیز فعالیت‌های قابل توجهی انجام گرفته که با هم می‌خوانیم.


امیر دریادار دوم ستاد کوروش محرابی، فرمانده محترم منطقه دوم دریایی ولایت جاسک از رزمایش مقابله با کرونا اظهار داشتند: ... با رسانه‌ای شدن موضوع بیماری کرونا از اول اسفندماه ۹۸ با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که شهرستان جاسک در سواحل مکران و با توجه به محرومیت این شهرستان و برخورداری از امکانات محدود درمانی، بر خود لازم دیدیم که جهت مواجه نشدن با این بیماری و این ویروس منحوس اقداماتی را در ابتدای امر در بحث پیشگیری در دستور کار خود قرار دهیم، لذا بلافاصله بعد از این موضوع ما جلسات تخصصی را در مجموعه فرماندهان و مدیران زیر مجموعه انجام دادیم.
برگزاری جلسات آموزشی، تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در مجموعه ارتش و نیروی دریایی، ما نیز کمیته پدافند زیستی، گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن عمومی از جمله اماکن سربازی، پاسدارخانه ها، آشپزخانه ها، اماکن اداری، فروشگاه ها، تربیت بدنی، مدارس و مهدکودک ها، بلوک‌های سازمانی، پارک و معابر و ... از اهم فعالیت‌ها بود.
همچنین ایجاد ایستگاه تب سنجی تحت نظارت بهداری در مبادی ورودی، نظارت و مراقبت نسبت به تردد افراد به منطقه، توزیع ماسک و ژل بهداشتی و پخش تراکت و اطلاع رسانی میدانی از طریق بنر و پوستر تحت نظارت بهداری از دیگر فعالیت‌هایی بود که در جهت کنترل تردد‌ها و آموزش‌ها صورت گرفت.
علاوه بر انجام اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در سطح منطقه نیروی دریایی، اقداماتی از جمله شرکت در جلسات تخصصی شورای تامین شهرستان و گندزدایی معابر شهرستان در راستای تعامل با شهرستان جاسک نیز انجام پذیرفت.
در ادامه این فعالیت‌ها و بنا بر فرمایشات فرمانده کل قوا ما اقدام به برگزاری رزمایش با ولایت تا شهادت با توجه به ظرفیت‌های منطقه کردیم، انشاالله تحت توجهات، ولی عصر (عج) و دعای خیر مردم شر این ویروس از کشور ما کنده شود.

این همت والای مردان دریا دل به اینجا ختم نمی‌شود بلکه در هر کجا لازم باشد، مردم عزیز تماشاگر تلاش بدون چشمداشت آنان هستند.. برای نمونه به امدادرسانی ارتش در حادثه سیل دی ماه سال ۱۳۹۸ می‌پردازیم

ارتش سدی محکم در برابر بلای سیل...
فرماندهی کل قوا در حادثه سیل گلستان فرمودند: «ارتش قبل از اینکه ستاد بحران به آنجا برسد، حضور پیدا کرد و در خدمت مردم بود و این جلوه‌ای از صداقت ارتش در بیان شعار (ارتش فدای ملت) است.» امروز فرزندان این مرزوبوم که در ارتش مشغول به خدمت هستند به مردمی بودن خود افتخار می‌کنند.

بارش باران بیش از ۱۴۰ میلی‌متر در دی ماه سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان در ۵ سال اخیر بی‌سابقه بود و این در حالی است که دو سال اخیر جزء خشک‌ترین سال‌ها بوده و این بارش‌ها به‌شدت مردم را غافلگیر کرد.
این میزان بارش در روستا‌های شهرستان‌های کنارک، چابهار، نیک شهر، فنوج، قصرقند، دلگان به بیش از ۲۴۰۰ واحد آسیب جدی وارد نمود و بیش از ۸۰۰ راه روستایی دچار آسیب و انسداد شد.

نیروی دریایی ارتش مستقر در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان، کمک و امدادرسانی به مردم سیل‌زده این منطقه را وظیفه اصلی خود دانسته و از همان ساعات اولیه، نیروی دریایی ارتش کلیه امکانات خود را برای کمک به مردم سیل‌زده این منطقه بسیج کرد.
ازجمله اقدام مردم یاری انجام‌گرفته توسط نیروی دریایی ارتش، امدادرسانی پزشکی و بهداشتی به مردم سیل‌زده بود که بلافاصله پس از وقوع سیل، بیمارستان خاتم‌الانبیاء منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش- کنارک به‌عنوان نزدیک‌ترین واحد درمانی ارتش به محل وقوع سیل به کادر درمانی خود اعلام آماده‌باش لحظه‌ای کرد و با آمادگی داوطلبانه کارکنان بیمارستان ازجمله پزشک، پرستار؛ آمادگی پذیرش صد درصدی بیماران و مصدومین ناشی از وقوع سیل را به شبکه بهداشت کنارک اعلام کرد.

همچنین تیم پزشکی مجرب به همراه تجهیزات پزشکی ازجمله دارو، آمبولانس، چادر امداد، تخت و برانکارد‌های صحرایی به یکی از روستا‌های سیل‌زده اطراف شهرستان کنارک اعزام شد.
تیم پزشکی پس از عبور سخت و خطرناک از معابر آب‌گرفته و گل‌ولای به روستای گوردیم که در محاصره سیل قرار داشت رسید. خبر حضور تیم پزشکی ارتش به دهیار و مردم محروم روستا باعث خوشحالی و قدردانی آنان شد.
ازجمله درد دل‌های دهدار روستا که باعث تأثر تیم پزشکی شد، محرومیت کامل و عدم دسترسی به خدمات درمانی و دارویی بود که وضعیت زندگی و پوشش مردم مؤید آن گلایه‌ها بود.

مردمان صبور این مناطق که هنوز کپرنشین هستند، با فقر و تنگدستی خود ساخته‌اند و روزی خود را از خدا طلب می‌کنند و بسیاری از آنان فاقد شناسنامه بودند.
طولی نکشید که چادر‌های امداد با کمک و هدایت دهیار روستا در جای مناسب مستقر شد و تیم پزشکی شامل متخصص طب اورژانس، پزشک عمومی و تیم پرستاری با انبوه مراجعین سیل‌زده مواجه شدند و آنان با شور و اشتیاق فراوان، از هیچ کوششی برای امور درمانی و پزشکی مردم دریغ نکردند.
خدمات پزشکی ارائه‌شده شامل: ویزیت، معاینه، آموزش استفاده از داروها، تست قند خون، کنترل فشارخون، آموزش مادران باردار و افراد مسن و ناتوان بود.

با توجه به‌احتمال شیوع انواع بیماری‌های پس از وقوع سیل ازجمله اپیدمی شدن بیماری آنفولانزا، بیماری‌های ناشی از نیش حشرات که براثر ایجاد آب‌های راکد تکثیر و نمو پیدا می‌نماید تیم پیشگیری توسط کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای خود اقدام به آموزش به مردم سیل‌زده و توزیع بسته‌های بهداشتی شامل: صابون، شامپو، خمیردندان، مسواک، ژل شستشو، دستمال مرطوب پرداختند. همچنین با توجه به آلودگی آب آشامیدنی، کارشناس بهداشت محیط و طب پیشگیری، نحوه کلرزنی و ضدعفونی کردن آب مخازن مصرفی را آموزش داده و همچنین اقدام به توزیع محلول‌های کلر آماده‌شده به مردم کردند.
مراقبت و نگهداری از دام و طیور و نحوه نگهداری صحیح از آن‌ها پس از سیلاب توسط دامپزشک همراه تیم به مردم آموزش داده شد.
مردم با زبان ساده و بی‌ریای خود از حضور دلگرم‌کننده نیرو‌های امدادی ارتش به‌ویژه نیروی دریایی ارتش از همان لحظات اولیه سخن گفتند و گلایه داشتند که خیلی از افراد آمدند و فقط عکس‌هایشان را گرفتند و رفتند.
تیم پزشکی درمانی از اینکه توانسته بودند کمی باعث دلگرمی و خوشحالی مردم سیل‌زده شوند بسیار خرسند و خداوند را شاکر بودند و از روی توفیق، خدمت به مردم را طلب می‌کردند.

همت سربازان وظیفه در کنار فرماندهان ارتشی...
در حادثه سیل سال گذشته در شهرستان‌های کنارک و جاسک سربازان وظیفه دوشادوش فرماندهان خود، با عزمی راسخ و روحیه‌ای انقلابی، برای کمک به مردم اعزام شدند. آنان مردم سیل‌زده را همچون خانواده خود دانسته و درحالی‌که تا زانو در آب فرورفته بودند برای امداد و کمک‌رسانی لحظه‌ای آرام و قرار نداشتند و عده‌ای به خط شده بودند تا بسته‌های معیشتی (آب، پتو، غذا و...) را تخلیه و توزیع کنند.

عده‌ای دیگر از سربازان وظیفه، بیل در دست تلاش می‌کردند از ورود سیلاب به خانه‌های مردم جلوگیری کنند. سربازان وظیفه‌ای که صحنه‌ای زیبا از فداکاری و گذشت را به نمایش گذاشته بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار