کد خبر: 1004494
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
چند روزی است آتش جنگل و مراتع ۳۰۰ هکتاری گچساران را در نوردیده‌است. تلاش‌های محلی و گروه‌های عملیاتی برای مهار آتش جواب نداد و شعله‌ورشدن دوباره آتش با توجه به شرایط اقلیمی منطقه سبب شد تا سپاه و ارتش ۵ فروند بالگرد برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع گچساران و جلوگیری از شعله‌ور شدن مجدد آتش به منطقه اعزام کنند. بارش‌های خوب امسال زمینه آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کشور را بیش از گذشته فراهم کرده‌است. این شرایط آمادگی نیرو‌ها و گروه‌های امداد و تجهیز شدن به امکانات مدرن را برای مقابله و مهار آتش می‌طلبد.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: چهار روزی است که ۱۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع گچساران در منطقه کوه خومی دچار حریق شده‌است. گچساران با ۳۰۰ هکتار جنگل و مرتع به‌دلیل شرایط اقلیمی در معرض آتش‌سوزی قرار دارد. این آتش‌سوزی با تلاش گروه‌های عملیاتی و گروه‌های مردمی بعد از ۳۶ ساعت مهار، اما دوباره شعله‌ور شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مهار آتش گفت: در ساعات اولیه حادثه، وسعت صحنه آتش‌سوزی و سخت گذر بودن منطقه، مهار کردن آتش‌سوزی را با مشکل رو‌به‌رو کرده‌بود.

عزیز فیلی تأکید کرد: با توجه به دستور استاندار و رئیس شورای هماهنگی بحران استان تمامی امکانات استانی منابع طبیعی، امکانات و اکیپ‌های کوهنوردی منطقه، شهرداری دوگنبدان و با مدیریت و فرماندهی فرمانداری منطقه و بسیج تمامی امکانات مردمی، شرکت نفت منطقه، منابع طبیعی، شهرداری و شورای دوگنبدان آتش‌سوزی مهار شد. معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آتش‌سوزی کوه‌های گچساران دوباره شعله‌ور شده است، گفت: این آتش‌سوزی با بسیج امکانات و نیروها، یکبار مهار شد، اما به علت وزش باد و شعله‌ور شدن کنده‌های نیمه‌سوخته باز هم شروع شد. وی افزود: در نشست ستاد مدیریت بحران در شهرستان گچساران تشکیل شد، مقرر شد از همه امکانات و نیرو‌های شهرستان و استان برای مهار آتش‌سوزی استفاده کنیم. به گفته فیلی در استان‌ها بالگرد اختصاصی برای این کار وجود ندارد و به صورت منطقه‌ای عمل می‌شود. در منطقه جنوب، بالگرد اطفای حریق وجود دارد و هر زمان که نیاز داشته‌باشیم، کمک می‌کنند، اما کمی مراحل اداری زمان‌بر است، با این حال استفاده از بالگرد به خاطر شرایط صعب‌العبور بودن برخی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی کارساز نیست.

در همین رابطه سخنگوی سپاه از دستور سرلشکر سلامی برای اعزام دو فروند بالگرد نیروی هوافضای سپاه برای پایان بخشیدن به عملیات مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع گچساران و جلوگیری از گسترش یا شعله‌ور شدن مجدد آتش خبر داد.

سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در پی آتش‌سوزی بخش زیادی از جنگل‌ها و مراتع خنگ بنار، کوه گوهر و اطراف کوه‌های گناوه لری از توابع شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد و تلاش بی‌وقفه نیرو‌های امدادگر، بسیج و مردم برای مهار آتش و نیز با توجه به حجم آتش‌سوزی و نیاز نیرو‌های امدادی برای پایان بخشیدن به عملیات مهار آتش‌سوزی و جلوگیری از گسترش یا شعله‌ور شدن مجدد آتش، به دستور سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند بالگرد نیروی هوافضای سپاه به منطقه شد.

سردار شریف افزود: امیدواریم با همت و تلاش دستگاه‌ها و آحاد نیرو‌های امدادی فعال در منطقه شاهد مهار کامل آتش در جنگل‌ها و مراتع این منطقه زیبای کوهستانی و بعضاً صعب‌العبور کشور باشیم.

هوانیروز ارتش هم با اعزام سه فروند بالگرد به منطقه به اطفای آتش کمک می‌کند. متأسفانه هر ساله آتش به جان جنگل و مراتع کشور می‌افتد و عامل بیش از ۹۵ درصد از این آتش‌سوزی‌ها انسان است. چندین هزار هکتار جنگل و مراتع که میراث سبز کشور به حساب می‌آیند و از ارزش زیستی و اقتصادی بالایی برخور‌دار می‌باشند، دود می‌شود. حفظ سرمایه ملی کشور نیازمند آمادگی و تجهیز امکانات مدرن است تا جلوی زغال و دود‌شدن این سرمایه‌ها گرفته شود. نبود بالگرد و هواپیمای مخصوص مهار آتش‌سوزی به تعداد کافی در کشور و صعب‌العبور بودن مسیر‌های جنگلی لزوم آمادگی به‌خصوص در ماه‌های پیش‌رو را می‌طلبد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار