کد خبر: 1004180
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
در آستانه روز جهانی قدس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از عدم پایبندی رام‌الله به توافقنامه‌هایی که با رژیم صهیونیستی و امریکا امضا شده است، خبر داد. در صورت تحقق، چنین اقدامی علاوه بر اینکه واکنشی به تلاش صهیونیست‌ها برای اشغالگری در کرانه باختری ارزیابی می‌شود، طرح سازش را زیر سؤال برده و با تقویت محور مقاومت می‌تواند آتش انتفاضه دیگری را شعله‌ور کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمود عباس روز چهار شنبه در جریان نشستی اضطراری با مقامات تشکیلات خودگران گفت که رام‌الله از این پس به توافقنامه‌های امضا‌شده با رژیم صهیونیستی و امریکا از جمله توافقات امنیتی مقید نخواهد بود. عباس تصریح کرد: «سازمان آزادیبخش فلسطین و دولت آن، از امروز از بند تمامی توافقنامه‌ها و تفاهمات با دولت‌های امریکا و اسرائیل و همچنین تمامی تعهدات مبتنی بر آن تفاهمات و توافقنامه‌ها، از جمله در زمینه‌های امنیتی آزاد خواهد بود. رژیم اشغالگر اسرائیلی از امروز مجبور است در برابر جامعه بین‌المللی تمامی مسئولیت‌ها و تعهدات را به عنوان یک قدرت اشغالگر با تمامی تبعات آن به عهده بگیرد» وی افزود: «ما دولت امریکا را در ظلم به فلسطینیان مسئول و در تمامی تصمیم‌های ستیزه‌جویانه و غیرمنصفانه و اقدامات علیه مردم شریک اصلی دولت اشغالگر اسرائیل می‌دانیم.» اگرچه هنوز چگونگی عملیاتی شدن موضع‌گیری عباس روشن نشده است، اما در صورتی که قرارداد‌ها و توافقات امنیتی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی لغو شود، عملاً بیش از گذشته نیرو‌های مقاومت غزه به اراضی اشغالی نزدیک شده و زمینه برای انتفاضه سوم، مساعد می‌شود.

جهان در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که مذاکرات کابینه در مورد الحاق کرانه باختری و دره اردن به اراضی اشغالی در ماه جولای آغاز خواهد شد؛ طرحی که طبق آن تمام مناطق شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری که حدود ۳۰ درصد از کل اراضی را تشکیل می‌دهد، به دیگر بخش‌های فلسطین اشغالی ملحق خواهد شد. ۲۵ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا از بیانیه جوزف بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به منظور انصراف تل‌آویو از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی حمایت کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «ما از اسرائیل می‌خواهیم که از هرگونه تصمیم یکجانبه برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی که نقض آشکار قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، دست بکشد.»‌یان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ از حمایت اکثریت کشور‌های اروپایی از این بیانیه، ابراز خرسندی کرد.

وزارت خارجه فرانسه هم شامگاه سه شنبه با صدور بیانیه‌ای به تل‌آویو هشدار داد: «این اقدام عواقبی برای روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل دارد. فرانسه همچنان برای حمایت از هر تلاشی جهت از سرگیری مذاکرات بین طرفین به عنوان تنها راه رسیدن به صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای کاملاً آماده است.» هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان نیز در بیانیه‌ای مشترک، ضمن ابراز نگرانی از توافق کابینه جدید تل‌آویو برای اجرای طرح اشغال، اعلام کردند: «الحاق هر بخشی از اراضی خصوصی اشغال‌شده فلسطینیان، از جمله قدس شرقی، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بوده و شدیداً احتمالات برای وجود راهکار دو دولتی در توافق نهایی را تضعیف می‌کند.» ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه روز چهار شنبه در صفحه توئیتر به طرح نتانیاهو واکنش نشان داد و نوشت: «ما طرح اسرائیل برای الحاق کرانه باختری را رد کرده و از جامعه جهانی می‌خواهیم مقابل آن بایستد. اشغال و الحاق هر دو جرم است.»

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن هم که کشورش پیش‌تر مخالفت خود را با طرح الحاق اعلام کرده بود، در جریان تماس تلفنی با نیکولای ملادینوف، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه تأکید کرد که راهکار «دو دولتی» بر اساس قوانین بین‌المللی تنها راه برای تحقق صلح فراگیر و همیشگی در منطقه است و تصمیم اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی نقض قوانین بین‌المللی و نابودی راهکار دو کشوری است.
در امریکا و در بدنه سیاسی رژیم صهیونیستی هم طرح الحاق مخالفانی دارد. جو بایدن رقیب دونالد ترامپ و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سخنانی خطاب به حامیان مالی یهودی، به‌رغم اینکه از فلسطینیان خواست که یک بار برای همیشه واقعیت موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسند، با طرح تل‌آویو برای اشغال کرانه باختری مخالفت کرد. وی تأکید دارد که هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینیان باید به منظور تقویت راهکار دو دولتی حرکت کنند و از اقدامات یکجانبه بپرهیزند.

عمیر بیرتس، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی ضمن مخالفت با طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، تأکید کرد که از اصل راهکار دو دولتی حمایت می‌کند و دولت اسرائیل باید در جریان هر آنچه که در تشکیلات خودگردان فلسطین رخ می‌دهد، باشد و به آن گوش فرا دهد.

به رسمیت شناختن اسرائیل باید لغو شود

ابهام در اجرایی شدن لغو توافق‌ها، باعث شده به موضع‌گیری عباس به دیده تردید نگریسته شود. هرچند که در هر حال چنین اظهاراتی، نشان می‌دهد که عباس نیز دیگر به طرح سازش دچار تردید شده است. زهیر الشاعر، تحلیلگر عرب معتقد است که محمود عباس چیزی در چنته ندارد و به همین دلیل حرف‌های قبلی‌اش را تکرار می‌کند. هانی المصری، رئیس مرکز فلسطینی پژوهش‌های استراتژیک مسارات هم گفت که عباس در شرایطی از لغو توافقنامه‌ها و قطع هماهنگی امنیتی سخن گفت که در این زمینه، به تدبیری فوری و واضح اشاره نکرد.

المصری با مطرح کردن پرسش‌هایی از قبیل اینکه آیا این صحبت‌ها به معنای لغو شناسایی اسرائیل، توقف هماهنگی امنیتی و لغو توافقنامه پاریس است، افزود: «عباس حتی یک کلمه از وحدت ملی، مقاومت مردمی و تحریم یا فعال‌سازی سازمان‌های آزادیبخش فلسطین (ساف) سخن نگفت.»
 
حزب‌الله: یقین داریم اسرائیل ۲۵ تا ۴۰ سال دیگر وجود ندارد

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان دلیل تأسیس رژیم صهیونیستی و ادامه حیات آن را عمل نکردن ملت‌ها به وظایف‌شان دانست و گفت که این رژیم تا ۲۵ سال آینده وجود نخواهد داشت. سید هاشم صفی‌الدین دیروز گفته که مقاومت به پیشرفت و دستاورد‌های قابل ملاحظه‌ای در سطح منطقه دست یافته است و مقاومت امروز مطمئن و دارای اعتبار است و راه و گزینه خود برای مقابله با رژیم صهیونیستی را به خوبی می‌شناسد. رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با بیان اینکه مقاومت آماده پاسخگویی به هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: امروز اسرائیلی که گفته می‌شد شکست‌ناپذیر است، شکست خورده است و در انتخاب گزینه‌های خود سرگردان است. شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین نیز گفته که روز جهانی قدس روز مسجدالاقصی و قدس و فلسطین و تمام امت اسلامی به جز دشمنان و توطئه‌کنندگان ضد آن است. وی افزود: «ملت بحرین گزینه مقاومت جامع و همه‌جانبه امت اسلامی علیه دشمن «اسرائیلی» و عادی‌سازی روابط و معامله قرن و تقسیم امت اسلامی را انتخاب کرده است و هرگونه موضع‌گیری توطئه آمیز را رد می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار