کد خبر: 1001922
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
۴۰ هزار کیت سرولوژی ایرانی به آلمان صادر شد کیت‌های دانش‌بنیان‌های ایرانی از ۶۰ کشور جهان متقاضی دارد
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: نخستین محموله کیت‌های سرولوژی ایرانی به اروپا صادر شد. در شرایطی که بحران کرونا پیشرفته‌ترین کشور‌های پزشکی جهان را هم زمینگیر کرده، متخصصان کشورمان نه فقط نیاز‌های داخلی به تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا را تأمین کرده‌اند، بلکه کیت‌های تشخیصی ساخته شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، توانسته برای خود مشتریان اروپایی پیدا کند و کیت‌های ایرانی از ۶۰ کشور دنیا متقاضی داشته باشد. روز گذشته هم نخستین محموله ۴۰ هزارتایی از کیت‌های سرولوژی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به آلمان صادر شد تا ایرانیان یک بار دیگر به دنیا ثابت کنند در بحرانی‌ترین شرایط قادرند از بحرانی‌ترین تهدید‌ها فرصت بسازند.

وقتی پای ویروس کرونا به کشور باز شد، رسانه‌های معاندی همچون بی‌بی سی و من و تو و ایران اینترنشنال، بخش مهمی از برنامه‌های شبانه‌روزی‌شان را به بحران کرونا در ایران اختصاص داده بودند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند این ویروس در کشورمان چند میلیون کشته برجای بگذارد! اما از همان روز‌های اول ورود کرونا به کشور، با همراهی مردم و حضور همه‌جانبه نیرو‌های مسلح و پای کار آمدن واحد‌های تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای مقابله با این ویروس صورت گرفت. به همین خاطر هم ایران نه‌تن‌ها توانست تعداد مبتلایان و تعداد مرگ و میر‌های ناشی از ویروس کرونا را مدیریت کند، بلکه در حوزه درمان و تشخیص این ویروس نیز همپای برترین کشور‌های دنیا و حتی جلوتر از آن‌ها گام برداشت. نتایج این تلاش‌ها درخواست بیش از ۶۰ کشور جهان برای کیت‌های سرولوژی ایرانی است و نخستین محموله این کیت‌ها هم روز گذشته به آلمان صادر شد.

درخواست‌هایی از ۶۰ کشور دنیا برای کیت‌های ایرانی

یاشا فرخ‌زاد، مدیربازرگانی این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه این شرکت از ابتدا نگاهی به بازار‌های جهانی داشته و از سال ۱۳۸۱ شروع به صادرات کرده، می‌افزاید: «بعد از تولید کیت‌های سرولوژی به روش الایزای کووید ۱۹، درخواست‌های بیشماری از ۶۰ کشور برای ارسال این محصولات داشتیم و حالا هم بیش از ۴۰ هزار تست کیت‌های سرولوژی را به کشور آلمان صادر کردیم.» ترکیه، اکوادور، برزیل و اسپانیا از جمله کشور‌هایی هستند که برای خرید کیت‌های ایران‌ساخت تشخیص بیماری ناشی از کرونا درخواست داده‌اند. بهروز حاجیان تهرانی، مجری طرح و مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان هم با تأکید بر اینکه کیت‌های تشخیصی ساخته شده در این شرکت توانسته پروسه‌های پیچیده‌ای را برای اخذ مجوز در داخل کشور دریافت کند، از دریافت استاندارد CE اروپا برای این کیت‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: «تعداد سازندگان کیت تشخیص کووید- ۱۹ حال حاضر دنیا حدود ۱۵۰ شرکت و مرکز تحقیقاتی است و بیشتر این شرکت‌ها در چین و امریکا مستقر هستند و هنوز بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته اروپایی نتوانسته‌اند این کیت تشخیصی را بسازند.»

ونتیلاتور‌های ایرانی با مشتریانی از ۴۵ کشور جهان

ونتیلاتور یا همان دستگاه تنفس مصنوعی نیز یکی از اقلام مورد نیاز بیماری کرونایی است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید می‌شود. حالا هم یکی از این شرکت‌ها بناست تا پایان سال هزار دستگاه ونتیلاتور را برای وزارت بهداشت تولید کند. این تولیدکننده داخلی محصولاتش را به ۴۵ کشور جهان صادر می‌کند. به گفته عبدالرضا یعقوب‌زاده طاری، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، طراحی و تکنولوژی این دستگاه داخلی است و از هیچ تکنولوژی وارداتی در آن استفاده نشده است. مشخصات فنی این دستگاه مطابق با دستگاه‌های روز دنیا بوده و مانیتور لمسی آن پارامتر‌های مختلفی را پشتیبانی می‌کند. در نمونه‌های خارجی ونتیلاتور و مانیتور با هم در بیمارستان استفاده می‌شود و دو پارامتر اندازه‌گیری گاز‌های خون و درصد اکسیژن خون در ونتیلاتور‌های خارجی از طریق مانیتور دستگاه ایرانی قابل‌مشاهده است و اکنون در بسیاری از بیمارستان‌ها از این ونتیلاتور حال استفاده می‌شود.

اعتبار ۵ روزه برای مناطق سفید

تاخت و تاز کرونا، اما همچنان ادامه دارد. روز گذشته هم با شناسایی ۱۳۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ مجموع بیماران کووید۱۹ شناسایی شده به مرز ۱۰۰ هزار نفر رسید که از این تعداد ۸۰ درصدشان بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در مقایسه میان مدیریت بحران کرونا و سایر کشور‌ها با تأکید بر اینکه ما جزو پنج کشور صدرنشین در زمینه بهبودی مبتلایان به کووید۱۹ هستیم، افزود: «مدیریت کشور ما نسبت به همه کشور‌های توسعه‌یافته وضعیت مطلوب‌تری داشت و صحنه‌های فاجعه‌آمیزی که در امریکا و در برخی کشور‌ها مشاهده شد را مردم در کشور ما ندیدند.»

وی درباره اعلام مناطق سفید از سوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه سیاستی مبنی بر اعلام مناطق سفید از نظر شیوع کرونا به طور متمرکز نداریم، تصریح کرد: «اعلام اسامی شهر‌ها که چند روز قبل انجام شد، هیچ منبع رسمی نداشت!»

به گفته جهانپور قرار است دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت استانی این مناطق سفید را اعلام کنند و قرار نیست به صورت متمرکز از طرف وزارت بهداشت اعلام شود. البته از طریق سامانه ماسک نیز این دسترسی وجود دارد که مناطق سفید کرونایی در کشور ردیابی شود. اسامی شهر‌های سفید از نظر شیوع کرونا حداکثر پنج روز اعتبار دارد و ظرف پنج روز این اسامی بازنگری می‌شوند و ممکن است وضعیت شهر‌ها از سفید به زرد یا قرمز تغییر پیدا کند.

بنا به تأکید سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت سفید اعلام شدن به معنی شرایط عادی نیست. حتی اگر مناطقی سفید اعلام شوند، تا وقتی وضعیت سفید تداوم داشته باشد، افراد به صورت محدود و مشروط می‌توانند برخی مراسم مذهبی را برگزار کنند. وی تأکید کرد: «برگزاری منبر، دعا، توزیع چای و شربت و افطاری، سخنرانی در مناطق سفید هم امکان‌پذیر نیست و فقط افراد باید با مهر و جانماز شخصی در مسجد حاضر شوند.»

آمادگی برای پیک‌های بعدی

جهانپور در پاسخ به سؤالی درباره احتمال پیک دوم و سوم کرونا در ایران گفت: «هیچ مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی و هیچ دولت و وزارت بهداشتی در جهان تصویر روشن و واضحی از آینده بیماری کووید ۱۹ ندارد. مواردی که مطرح می‌شود به نوعی گمانه‌زنی و بر اساس یافته‌های قبلی است. بنابراین نمی‌توانیم دنبال پیش‌بینی قطعی یا با احتمال بالا باشیم.»

به گفته وی احتمال شیوع در فصل گرم و تابستان هم وجود دارد، اما دانسته‌های ما در مورد بیماری کووید ۱۹ خیلی کمتر از نادانسته‌هاست. با این وجود بیشتر اپیدمیولوژیست‌ها گمان می‌کنند در آبان ماه و با سرد شدن دوباره هوا، احتمالا شاهد پیک مجدد خواهیم بود.

جهانپور از روند صعودی تدریجی در ۱۵ استان در چند روز اخیر خبر داد و افزود: «اکنون نمی‌توانیم در مورد آن قضاوت کنیم و شاید نیاز است چند روز صبر کنیم. البته بخشی از افزایش‌ها به علت بیماریابی فعال‌تر در چند روز اخیر است، اما بخشی ممکن است ناشی از افزایش تردد‌ها و مراودات و تغییر سبک زندگی باشد. اگر چنین باشد، سیاست‌ها تغییر خواهد کرد و ممکن است محدودیت‌های بیشتری اعمال شود.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت هم از افزایش آمادگی‌های بیمارستانی برای مواجهه با پیک‌های احتمالی بعدی کرونا خبر داد. به گفته وی همچنین مرحله دوم غربالگری‌ها در کشور اجرایی خواهد شد.
 
دنباله تب و تاب کرونا در تهران

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم این کلانشهر را هنوز در تب و تاب توصیف و تأکید کرد: «هنوز در بحران کرونا به ثبات نرسیده‌ایم و ممکن است شرایط کاملاً تغییر کند.»

وی از رسیدن آمار ابتلا به کووید ۱۹ در تهران به حالت کفه‌ای خبر داد و گفت: «البته هنوز تعداد قابل‌توجهی بیمار در بخش‌های عادی و ویژه بستری هستند. همچنین تعداد مراجعین هم در بخش درمان و هم بهداشت، عدد قابل‌توجهی در روز را نشان می‌دهد و هنوز در تهران شرایط متفاوت‌تر از استان‌های دیگر است.»

اوضاع مرگ و میر کرونا در دنیا؛ امریکا اول، انگلیس دوم

اوضاع جهانی ابتلا به ویروس کرونا هم همچنان ملتهب است. طبق آخرین آمار جهانی تاکنون ۳ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۳۰۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند؛ کشور امریکا با یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۹۰۰ مبتلا و حدود ۷۰ هزار کشته در رده نخست کشور‌های جهان قرار دارد. برخی گزارش‌ها از افزایش بحران سلامت روانی در امریکا حکایت دارد. در پنتاگون نیز شمار مبتلایان به کرونا به بیش از ۷ هزار و ۴۰۰ تن رسیده‌است. در اروپا هم انگلستان با پیشی گرفتن از اسپانیا و ایتالیا جایگاه اول قاره سبز و جایگاه دوم جهان را در قربانیان کرونا به خود اختصاص داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار