کد خبر: 943912
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
فرماندار ساوجبلاغ:
مانور امداد و نجات و ایمنی به هنگام وقوع زلزله با هدف افزایش آمادگی نیروهای امدادی و عملیات بحران در شهر هشتگرد برگزار شد.

مانور عملیاتی زلزله با مشارکت فرمانداری ساوجبلاغ ،شهرداری هشتگرد ، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ، نیروی انتظامی ،پلیس راهور، ادارات آب و برق، گاز، حوزه مقاومت بسیج و راهداری برگزار شد.

 این مانور با محوریت وقوع زلزله و متعاقب آن آتش سوزی اجرا شد که طی آن برقراری هماهنگی بین واحدهای مرتبط، چگونگی اطلاع رسانی به واحدهای امدادرسان، بررسی مسیرها و راه های دسترسی جهت کمک به آسیب دیدگان و نجات آنها، ارائه خدمات پزشکی اولیه و کمک های اولیه به مجروحان و آسیب دیدگان و کاهش آسیب پذیری روانی و جسمانی زلزله زدگان تمرین شد.

با برگزاری مانورهای زلزله و ایمنی باید حساسیت مردم را نسبت به بلایای طبیعی افزایش داد

 فرماندار ساوجبلاغ در حاشیه برگزاری این مانور گفت :عملکرد اعضای کمیته پدافند غیر عامل، شناسایی عوامل تشدید بحران، میزان آگاهی و مهارت پرسنل امداد و نجات هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس و سایر دستگاه های ذیربط مورد ارزیابی قرار گرفت.

 ابوالقاسم پالیز گیر با تاکید بر اینکه کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله با آموزش، افزایش فرهنگ عمومی و ایمنی و مقاوم سازی زیرساخت‌ها به وجود می‌آید، گفت: ایجاد آمادگی برای واکنش به موقع، صحیح و سریع در برابر زلزله و افزایش سطح آگاهی جامعه در مورد زلزله از جمله اهدافی است که می‌توان در مانورهای زلزله پیگیری کرد.

وی گفت :این مانور موجب بالا بردن مهارت و عکس العمل صحیح در زمان حوادث احتمالی و به نمایش درآوردن آموزش‌های نظری می‌شود.

پالیز گیر با بیان اینکه با برگزاری مانورهای زلزله و ایمنی باید حساسیت مردم را نسبت به بلایای طبیعی افزایش داد، تصریح کرد: زلزله هرگز خبر نمی‌کند به همین دلیل باید همیشه آمادگی خود را حفظ کنیم .

مدیر کل بحران استانداری البرز گفت:این مانور به منظور آمادگی یگان های امدادی هنگام بروز حوادث غیر مترقبه به ویژه زلزله و بلایای طبیعی برگزار شد.

مهدی مهرور گفت: در این مانور که به صورت پایلوت در شهرهشتگرد برگزار شد، دستگاههای شرکت کننده در مانور ، تخلیه و اسکان اضطراری، تریاژ بندی (اولویت مجروحان)، راپل، کمک های اولیه، انتقال و رهاسازی را مرور کردند.

وی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است،افزود: برگزاری این نوع مانورها نقش بسزایی در یادگیری و آگاهی بخشی اقشار مختلف مردم دارد. و ما باید افزایش آگاهی و آموزش به مردم را روز به روز در البرز که در گسل زلزله قرار گرفته است در الویت برنامه خود قرار دهیم .

این مقام مسئول ضمن تشکر ازفرماندار،شهردار و نهادهای امدادی و خدماتی در برپایی این مانور، تصریح کرد: لازم است اینگونه مانورها در تمامی شهرهای شهرستان واستان به صورت ویژه اجرا شود تا تمامی دستگاهها در مقابله با بحران تمرین نمایند.

پیشگیری و آموزش شهروندان در درجه اول مدیریت بحران قرار دارد

 در ادامه ، شهردار هشتگرد ضمن تشکر از تلاش دستگاههای مشارکت کننده در مانور ، از اهتمام ویژه مدیریت شهری در زمینه پیشگیری و آمادگی در زمان بحران خبر داد .

بهمنی گفت: طی سال جاری چندین جلسه جهت تشریح وظایف دستگاههای عضو مدیریت بحران شهر و افزایش هماهنگی فی مابین برگزار گردیده و خوشبختانه روند خوبی را طی نموده است .

وی افزود : تلاش نموده ایم تا در جلسات مدیریت بحران این شهر ، امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی موجود را سنجیده و ضمن در نظر گرفتن تمهیدات لازم ، بانک اطلاعاتی از انها فراهم آوریم تا در زمان وقوع بحرانهایی از قبیل سیل و آتش سوزی ، بتوانیم با اطلاعات کاملی وارد مرحله عملیات گردیم .

بهمنی تصریح کرد :پیشگیری و آموزش شهروندان در درجه اول مدیریت بحران قرار دارد لذا اتش نشانان این شهرداری ضمن طی دوره های مختلف ، توانسته اند در اموزشهای شهروندی نیز گامهای موثری بردارند .

آموزش دانش اموزان ، مربیان ، پرسنل ادارات و شهروندان و انجام مانورهای کوچک جهت ایجاد آمادگی لازم از جمله این موارد بوده است .

وی تهیه نقشه جیبی تخلیه امن اضطرای را جهت توزیع در اماکن مسکونی شهر یکی از اقدامات ویژه این شهرداری دانست که در ایام دهه فجر رونمایی و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت .

شهردار هشتگرد از آمادگی ایستگاههای آتش نشانی و عوامل خدماتی این شهر ابراز رضایت کرد و گفت ، باز این کافی نیست و ممارست باید برای مقابله با حوادث همچنان تداوم داشته باشد .

بهمنی افزود: برگزاری مانور زلزله موجب بالا بردن مهارت و عکس العمل صحیح در زمان حوادث احتمالی و به نمایش درآوردن آموزش های نظری می شود و خوشبختانه نقش دستگاهها در این مانور پررنگ و موثر بوده است .

برنامه ریزی این مانور با همکاری ستاد مدیریت بحران استانداری البرز ، فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ ، شهرداری هشتگرد و سایر دستگاهها صورت گرفته و با ایجاد لرزش زمین (زلزله فرضی) ، تخریب منازل مسکونی ، اتش سوزی و قطع انشعابات برق و آب و گاز اتفاق افتاده و اطفاء حریق ، ایمن سازی محیط ، انتقال مصدومین و نیز آوار برداری و حمل اجساد از جمله موارد انجام شده در بخش اول بوده است .انتقال اجساد ، اسکان اضطراری ، آب رسانی و تامین روشنایی و غیره در بخشهای دیگر این مانور انجام گردید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار