کد خبر: 1167898
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
«ویلم الکساندر» شاه هلند طی سخنرانی در پایتخت، بابت تاریخ استعماری و برده‌داری این کشور رسما عذرخواهی و طلب بخشش کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «ویلم الکساندر» شاه هلند در صد و شصتمین سالگرد پایان قانونی برده‌داری در مستعمرات این کشور، برده‌داری را «جنایت علیه بشریت» خواند.

با گذشت چند ماه از عذرخواهی «مارک روته» نخست‌وزیر هلند بابت برده‌داری این کشور در مستعمراتش، شاه هلند در مراسم روز شنبه (دیروز) در شهر آمستردام، رسماً در این باره عذرخواهی کرد.

«ویلم الکساندر» شاه هلند در مراسم صد و شصتمین سالگرد پایان قانونی برده‌داری در مستعمرات این کشور، رسماً به دلیل دخالت هلند در برده داری عذرخواهی کرد و گفت که «شخصاً و شدیداً» تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است.

به گزارش شبکه الجزیره، او طی سخنرانی گفت: «من به عنوان شاه شما و به عنوان بخشی از دولت اینجا در مقابل شما ایستاده‌ام. امروز از طرف خودم عذرخواهی می‌کنم. در این روز ما تاریخ برده داری هلند را به یاد می‌آوریم، من برای این جنایت علیه بشریت طلب بخشش می‌کنم».

به گفته شاه هلند، نژادپرستی در این کشور همچنان یک مشکل است و همه از عذرخواهی او بابت تاریخ استعماری و برده‌داری حمایت نخواهند کرد.

به گزارش الجزیره، «تجارت برده ثروت هنگفتی را برای اجداد (شاه هلند) به ارمغان آورد. هلندی‌ها در قرن‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی با انتقال حدود ۶۰۰ هزار آفریقایی به عنوان بخشی از تجارت برده، عمدتاً به آمریکای جنوبی و دریای کارائیب، دوره طلایی امپراطوری خود را تأمین مالی کردند».

مارک روته نخست‌وزیر هلند در آخرین ماه میلادی سال گذشته (دسامبر ۲۰۲۲) از طرف دولت خود درباره برده‌داری این کشور در مستعمراتش عذرخواهی کرده بود.

برده‌داری در سورینام و دیگر مستعمرات هلند، به طور رسمی در تاریخ ۱ جولای ۱۸۶۳ به لغو شد اما برده‌داری هلندی‌ها در سال ۱۸۷۳ پس از یک دوره گذار ۱۰ ساله عملا پایان یافت.

ماه گذشته میلادی، نتیجه یک تحقیقات در هلند منتشر شد که نشان داد که خانواده سلطنتی بین سال‌های ۱۶۷۵ تا ۱۷۷۰ از مستعمراتی که برده‌داری در آن‌ها گسترده بود، به پول امروز ۵۴۵ میلیون یورو (۵۹۵ میلیون دلار) درآمد کسب کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار