کد خبر: 992174
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
در برنامه «بدون توقف» مطرح شد
سیدمحمد صادق خرازی گفت: مهمترین مشخصه‌ای که می‌تواند اصلاحات را متمایز از دیگران کند هویت قانون اساسی است، اما اگر اصلاح‌طلبی بگوید من قانون اساسی را این‌چنین قبول دارم یا رهبری را قبول ندارم از نظر ما او اصلاح‌طلب نیست،
به گزارش جوان آنلاین به نقل از روابط عمومی برنامه بدون توقف، در ۲۲۶ قسمت از برنامه تلویزیونی «بدون توقف» که سوم اسفند‌ماه به روی آنتن رفت، مهرداد بذرپاش از فعالان سیاسی کشور به بحث و بررسی در خصوص ضرورت‌ها و اولویت‌های مجلس آینده پرداخته و سیدمحمدصادق خرازی نیز بر لزوم نزدیکی و هم‌گرایی همه جناح‌های سیاسی در این مقطع حساس تأکید کرد.

مهرداد بذرپاش در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه ما اولین سال گام دوم را تمام کردیم و در دوره پسا سلیمانی به سر می‌بریم، گفت: یعنی رکوردی به نام حاج قاسم سلیمانی را زدیم حواس‌مان باشد، این مردم همان مردمی هستند که در دوره‌ای که می‌گفتیم مردم کجا هستند، آمدند در مراسم حاج قاسم و آن طور اشک ریختند، ما اگر در تحلیل مردم دچار خطا شویم تصمیمات‌مان برای یک مردم دیگر خواهد بود که در جای دیگری زندگی می‌کنند.

وی در ادامه در خصوص وظائف اصلی مجلس یازدهم تصریح کرد: در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان حتما باید مجلس یازدهم این موضوع را جدی بگیرد، چون این چیزی که الان وجود دارد شبیه شوخی است، حتما باید اصلاح شود، شفافیت آرا هم مطالبه اکثریت مردم است، مجلس باید چند کار اورژانسی انجام دهد، یکی نظارت بی‌رحمانه نسبت به حوزه قاچاق کالا داشته باشد، چون با وجود قاچاق نمی‌توانیم بگوئیم چرا کارخانه‌ها و کارگاه‌ها تعطیل است، کاملا نظام علی و معلولی است، به دنبال مقصر در خارج از مرز‌ها هم نگردیم. کنترل قیمت ارز در یکی، دوسال آینده جزء ضرورت‌های قطعی است چراکه درصد قابل توجهی از کالا‌های ما چه مواد اولیه، چه کالای ساخته شده و چه کالای نیمه ساخته شده وارداتی هستند.

رئیس سازمان ملی جوانان در دولت نهم همچنین اضافه کرد: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود همه این‌ها بالا می‌رود، نظارت ما هم ضعیف است، کالای داخلی هم می‌خواهد خودش را هم تراز کند قیمت آن هم بالا می‌رود مردم ما دیگر تحمل شوک تورمی ندارند. در حوزه کنترل بازار قضیه جدی است، ما یک سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده داریم، که جدی بودن آن هم مثل موضوع نظارت بررفتار نمایندگان است، بیائیم یک سری از شوخی‌ها را در دور آینده جدی کنیم. گام دوم گام تکرار تجربیات خوب و جلوگیری از تکرار تجربه‌های غلط است، اگر ما دوباره همان مسیر‌ها را برویم چه گام دومی، ۱۰ گام دیگر هم بیاید باز همانیم.

بذرپاش با اشاره به اینکه این حاصل حکمرانی خوب رهبری است که الان اینجائیم، عنوان کرد: من در جلسه‌ای بودم سیاسیون با سلائق مختلف هم بودند می‌گفتند، چون حاج قاسم درگیر مسائل این چنینی نشد محبوب شد، نه خیر، او ماحصل حکمرانی همین کشور شماست، حاج قاسم تابع فرمان رهبری بود. مسیر انقلاب تغییر نکرده انتخاب‌های ما اصلاح مسیرمان در حرکت است. اما حواس‌مان باشد این انتخابات عرصه تولید دو قطبی‌های کاذب است.

این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه یکی از دلائل مشکلات کشور در این سال‌ها این است که انتخاب‌های ما مبتنی بر برنامه نبوده مبتنی بر صنعت دیو و دلبر بوده، یادآور شد: یک عده می‌شدند دیو و یک عده می‌شدند دلبر، یک عده می‌شدند موافق آزادی و جنگ و یک عده مخالف، این صنعت دو قطبی‌سازی سنگین در کشور راه افتاده و برخی هم استاد این کارند مردم هم در این محیط قرار می‌گرفتند و لاجرم انتخاب‌های ما انتخاب درستی نمی‌شد یکی از ویژگی‌های گام دوم و حکمرانی بهتر در چهل ساله دوم جلوگیری از این روش‌های غلط انتخابات است.

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم ادامه داد: حدود ۷۰ درصد کشور متولدین بعد از انقلاب هستند، ما نمی‌توانیم با سیستم عامل‌های قدیم با آن‌ها مواجه شویم یکی از این سیستم عامل‌های غلط انتخاب بد است. اما یادمان هم نرود ما خیلی دستاورد‌ها داشتیم، امروز ایران محور آزادی‌خواهی و عدالت در دنیاست، اشکالات حواس‌مان را از مسیر درستی که جلو آمدیم پرت نکند. این انتخاب‌ها به قدرت ما اضافه می‌کند، مجلس ما هنوز به مجلس تراز نرسیده، اسم‌های بزرگی در مجلس اول ما بودند، اما لاجرم این نیست که ساختار مجلس اول خوب بود، اما آدم‌ها آدم‌های درشت‌تری بودند. انشاءالله مجلس یازدهم مجلس بهتر، کارآمدتر، سالم‌تر، دست پاک‌تر، انقلابی‌تر و بانشاط تری باشد.

سیدمحمد صادق خرازی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه مهمترین حرف ما در اصلاحات پاسداری از قانون اساسی است، تصریح کرد: مهمترین مشخصه‌ای که می‌تواند اصلاحات را متمایز از دیگران کند هویت قانون اساسی است، اما اگر اصلاح‌طلبی بگوید من قانون اساسی را این‌چنین قبول دارم یا رهبری را قبول ندارم از نظر ما او اصلاح‌طلب نیست، فریبکار است. اگر بخواهیم مشکلات ماهوی برخی را نسبت دهیم به یک تشکل و جمعی ناجوانمردی است. اگر در فلان نهاد انقلابی مثل سپاه، وزات اطلاعات، نیروی انتظامی یا دستگاه قضایی یک اشکال ایجاد شود مروت و مردانگی است که تیغ را برداریم و به صورت همه آن‌ها بکشیم؟ باید بین همه این‌ها تفکیک قائل شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم اضافه کرد: مردم خودشان تشخیص می‌دهند، مردم کسی که یک روز آمد و شد رابین هود و حرف‌های عجیب و غریب زد و رأی دوره دوم ریاست جمهوری‌اش از دوره اول هم بیشتر شد و صحبت از هزار قصه پر غصه می‌زد سر جایش نشاندند. باید به افکار عمومی احترام بگذاریم افکار عمومی پرسش‌ها و سؤالات جدی و بزرگی دارد، هنر مدیران خبیر این است که پاسخگوی سؤالات مردم باشند.

وی همچنین عنوان کرد: همان طور که مقام معظم رهبری گفتند اگر به این جمع‌بندی رسیدید نتوانستید به انتخاب فرد خاصی برسید به افرادی که در قالب یک جریان فکری به دیدگاه‌تان نزدیکترند رجوع کنید تا آن‌ها شما را درانتخاب اصلح کمک کنند، ما در کشور مشکل قانون نداریم، منتهی باید به آن سرچشمه اصلی یعنی قانون اساسی برگردیم، نماینده و وزیر، رئیس جمهور بر اساس هویت قانون اساسی مسؤلیت دارند و شورای نگهبان هم بر همان اساس باید پاسخگو باشد، نه شورای نگهبان را تخطئه کنیم و نه کسانی پرسش‌های مردم و گروه‌های مرجع سیاسی را تخطئه کنند.

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در پایان تصریح کرد: مگر می‌شود کسی اصلاحاتی باشد و بگوید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم ما می‌گوئیم آدم نداریم در انتخابات معرفی کنیم ما خودمان بیشترین نقد را به مجلس گذشته داریم اگر چه در سر کار آمدنش هم نقش داشته باشیم، مگر آقایان در سر کار آمدن دولت‌های گذشته نقش نداشتند، چطور آنجا که مربوط به خودمان می‌شود مسئله را جور دیگر می‌بینیم همه چیز قاعده دارد. چرا قاسم سلیمانی عزیز مردم شد، چون برای او اصولگرا و اصلاح‌طلب، خودی و غیرخودی مفهوم نداشت، او گاهی زار می‌زد از این راهی که بعضی می‌روند و این تفکیکی که می‌کنند و این جدایی‌هایی که می‌اندازند و معلوم است سرنوشتش چه می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ در مجلس دهم:

قانون انتخابات نیاز به تغییرات دارد

بهروز بنیادی با اشاره به اینکه باید شاخص‌هایی را در قانون انتخابات در نظر بگیریم، یادآور شد: به نظرم هم سازوکار برگزاری انتخابات و هم سازوکار قانون انتخابات نیاز به تغییرات دارد.

«بهروز بنیادی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم در خصوص موضوع مطرح شده در برنامه «بدون توقف» توسط مهرداد بذرپاش مبنی بر اینکه «ساختار قانون انتخابات باید اصلاح شده و زمان تبلیغات کاندیدا‌ها افزایش پیدا کند»، گفت: به نظر می‌رسد باید شاخص‌هایی را در قانون انتخابات در نظر بگیریم، زمان یک هفته‌ای برای اینکه افراد برنامه‌های خود را ارائه دهند کم است، ضمن اینکه سرانه جمعیتی و تعداد نمایندگان با هم تناسب ندارد، یک نماینده ممکن است نماینده ۴، ۵ شهرستان و ۴۰۰ تا ۵۰۰ روستا باشد و قطعا در آن یک هفته چه کسی که نماینده مستقر بوده و چه کسی که به عنوان کاندیدای جدید معرفی می‌شود نمی‌تواند به همه حوزه‌ها سر بزند و این یک ضعف است، به نظرم هم سازوکار برگزاری انتخابات و هم سازوکار قانون انتخابات نیاز به تغییرات دارد.

وی در ادامه یادآور شد: در مجلس دهم دولت لایحه جامع انتخابات را ارائه کرد، همزمان مجلس هم طرحی داشت که به نوعی با هم جمع شدند، اما به دلائلی مسکوت باقی ماند و مجلس یازدهم باید مجددا آن را در دستور کار قرار دهد و یک قانون شفاف‌تر و جامع‌تری تصویب کند. در آن لایحه شاخص‌هایی مشخص شده بود که فردی که می‌خواهد کاندیدا شود باید چه ویژگی‌هایی از نظر مدرک تحصیلی، سوابق کاری و اجرایی و ... داشته باشد.

این نماینده همچنین تصریح کرد: در حال حاضر در قانون انتخابات این مسائل را نداریم و ضمن احترام به همه بزرگوارانی که به صحنه انتخابات آمدند شاهد یک آشفتگی در سطوح افرادی که حاضر هستند وجود دارد و قطعا لازم داریم که انشاءالله قانون انتخابات جدیدی تصویب شود و در آنجا نمایندگان محترم شاخص‌هایی تعریف کنند که مردم بر مبنای آن شاخص‌ها بتوانند راحت‌تر قضاوت کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی این است که مردم این انتظار را دارند که برای انتخاب افراد خدمتی از آن‌ها دیده باشند، خیلی از بزرگوارانی که شرکت کردند خدمتی به مردم منطقه خودشان نداشتند درست است که متولد آن منطقه هستند، اما خدمتی از آن‌ها ندیدند، این هم یکی از نکاتی است که سبب می‌شود که خیلی از کاندیدا‌ها نتوانند آن شور انتخاباتی را ایجاد کنند به هر حال مردم این انتظارات دارند و وظیفه مجلس است که قانون مدون و شفافی را در این زمینه تصویب کند تا بخش زیادی از اتفاقاتی که شاهد آن هستیم رخ ندهد، از طرفی شورای نگهبان هم می‌تواند نقش مؤثری در نحوه معرفی افراد به مردم با تأیید صلاحیت‌هایی که انجام می‌دهد داشته باشد، چون قطعا شناخت مردم از یک کاندیدا زمان‌بر است.

بنیادی همچنین در خصوص طرح موضوع «لزوم تغییر سازوکار‌های شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها در راستای مشارکت حداکثری» توسط صادق خرازی در برنامه «بدون توقف» گفت: قطعا به نظر می‌رسد شورای نگهبان به عنوان ناظر باید اعتماد بیشتری به هیئت‌های اجرایی داشته باشد، ۱۵، ۱۶ هزار نفر در انتخابات ثبت نام می‌کنند، هیئت‌های اجرایی شاید بالای ۸۰، ۸۵ درصد آن‌ها را تأیید می‌کنند، اما بعد از ورود شورای نگهبان این‌ها تبدیل می‌شود به ۵۰ و ۴۰ درصد افراد تأیید صلاحیت شده.

نماینده کاشمر و بردسکن در مجلس دهم در پایان یادآور شد: به نظرم در مجلس، قانون در این زمینه هم باید بازنگری شود، شورای نگهبان باید این اعتماد را به هیئت‌های اجرایی داشته و هر آنچه که تأیید هیئت‌های اجرایی است قبول کند، نباید مجددا واکاوی‌هایی صورت بگیرد که مستند نبوده و همه بر مبنای یک گزارش عادی از یک فرد و بدون استناد متقن انجام شده، حتما بایستی در قانون انتخابات جدید این مسائل دیده شود که شورای نگهبان هم با شفافیت بیشتری عمل کند، چون این موضوع هم برای نمایندگان و هم مردم ابهام دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار